فهرس المقالات کوروش فتحی واجارگاه


  • المقاله

    1 - ارزشیابی اثربخشی دوره های آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد)
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 2 , السنة 1 , تابستان 1390
    هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی اثربخشی دوره آموزش مجازی دانشگاه فردوسی مشهد می‌باشد که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه‌ آماری این تحقیق، 11 استاد و 547 دانشجوی دوره‌ مجازی این دانشگاه می‌باشد. نمونه آماری استادان به علت محدود بودن آنها برابر با جامعه أکثر
    هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی اثربخشی دوره آموزش مجازی دانشگاه فردوسی مشهد می‌باشد که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه‌ آماری این تحقیق، 11 استاد و 547 دانشجوی دوره‌ مجازی این دانشگاه می‌باشد. نمونه آماری استادان به علت محدود بودن آنها برابر با جامعه‌ی آماری آنها (11 استاد) بود و از جامعه‌ آماری دانشجویان براساس جدول کرجسی و مورگان 226 نفر به عنوان نمونه، انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه محقق ساخته می‌باشد. جهت سنجش روایی پرسش‌نامه، روایی محتوایی آن بررسی شد و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ، برای استادان 92/0 و برای دانشجویان 86/0 برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون‌های t تک نمونه‌ای و t گروه‌های مستقل) صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که از نظر استادان اثربخشی دوره‌ آموزش مجازی مطلوب بوده و دانشجویان اثربخشی این دوره را در حد متوسط برآورد نموده‌اند. همچنین مقایسه بین نظرات استادان و دانشجویان نشان داد که استادان در مورد اثربخشی دوره آموزش مجازی، نظرات مثبت‌تری نسبت به دانشجویان دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تبیین راهبردهای مواجهه با موک ها در برنامه درسی آموزش عالی
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 2 , السنة 8 , تابستان 1397
    موک یک دوره مبتنی بر وب است که به‌صورت رایگان و قابل‌دسترس برای هر شرکت‌کننده در هر نقطه‌ای از جهان است. هدف این مطالعه، شناسایی و تبیین راهبردهای بهره گیری از موک‌ها در برنامه درسی آموزش عالی ایران بوده است. این پژوهش از حیث کاربرد در برنامه درسی دانشگاه‌ها ، از نوع کا أکثر
    موک یک دوره مبتنی بر وب است که به‌صورت رایگان و قابل‌دسترس برای هر شرکت‌کننده در هر نقطه‌ای از جهان است. هدف این مطالعه، شناسایی و تبیین راهبردهای بهره گیری از موک‌ها در برنامه درسی آموزش عالی ایران بوده است. این پژوهش از حیث کاربرد در برنامه درسی دانشگاه‌ها ، از نوع کاربردی بوده و در انجام آن از روش کیفی و داده بنیاد استفاده شده است. جامعة آماری شامل جمعی از متخصصان برنامه درسی؛ طراحان و مدرسان دوره های آموزشی مبتنی بر موک‌ها و شرکت کنندگان این دوره ها بودند، که به روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 14 نفر از آنان انتخاب گردیدند. افرادی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند که با برخورداری از تجربه مشارکت یا اجرایی در دوره‌های موک بتوانند نسبت به کیفیت خدمات آموزشی این دوره‌ها اظهارنظر دقیقی ارائه نمایند. این افراد همچنین دارای تألیفات و فعالیت‌های پژوهشی قابل‌توجه درزمینه‌ فناوری‌های آموزشی، و نیز سوابق مدیریتی و اجرایی در حوزه فناوری‌های آموزشی در آموزش عالی بودند. داده‌های پژوهش از طریق مصاحبة نیمه ساختار یافته گردآوری گردید. یافته ها نشان داده است که مهمترین راهبردهای مواجهه با موک‌ها در برنامه های درسی آموزش عالی دربرگیرنده برنامه ریزی درسی کارآمد برای موک‌ها ، افزایش ارتباطات بین المللی در آموزش عالی، بستر سازی اجتماعی و تفاصيل المقالة