فهرس المقالات عالیه یوسف فام


  • المقاله

    1 - تحلیل سبک لایه نحوی زین الاخبار گردیزی
    تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) , العدد 5 , السنة 9 , زمستان 1396
    تاریخ زین الاخبار تألیف ابوسعیدعبدالحی گردیزی است که تاریخ عمومی و حوادث و وقایع ایران را تا 443 که سال تألیف آن است، بیان میکند. کتاب سبکی ساده، و موجز دارد که بیشتر به سبک سامانیان میماند. دارای جمله های کوتاه و مرتبط است که با حرف عطف و به هم پیوسته و اصطلاح سبک همپا أکثر
    تاریخ زین الاخبار تألیف ابوسعیدعبدالحی گردیزی است که تاریخ عمومی و حوادث و وقایع ایران را تا 443 که سال تألیف آن است، بیان میکند. کتاب سبکی ساده، و موجز دارد که بیشتر به سبک سامانیان میماند. دارای جمله های کوتاه و مرتبط است که با حرف عطف و به هم پیوسته و اصطلاح سبک همپایه را به خود اختصاص داده است. بسامد واژه های عربی در آن کمی بیشتر از نثر عصر سامانی است ولی از جهت ویژگی ها و مختصات سبکی از جمله: تکرار، ترکیبات، کهنگی متن و الگوهای نحوی، ادامه نثر عصر سامانی است. روش گفتار در این گفتار ،توصیفی و تحلیلی خواهد بود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تحلیل تمثیل در حکایات روضۀ خلد مجد خوافی
    تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی , العدد 4 , السنة 8 , پاییز 1395
    روضۀ خلد مجد خوافی که به تقلید از گلستان سعدی در هجده باب نگاشته شده است مشتمل بر حکایات کوتاه، نغز، عبرت آموز، تعلیمی و تمثیلی می‌باشد. هدف این پژوهش بررسی حکایات روضۀ خلد از نظر تمثیل است. در این بررسی ابتدا به تحلیل تمثیل در حکایات روضۀ خلد پرداخته شده است و سپس شخصی أکثر
    روضۀ خلد مجد خوافی که به تقلید از گلستان سعدی در هجده باب نگاشته شده است مشتمل بر حکایات کوتاه، نغز، عبرت آموز، تعلیمی و تمثیلی می‌باشد. هدف این پژوهش بررسی حکایات روضۀ خلد از نظر تمثیل است. در این بررسی ابتدا به تحلیل تمثیل در حکایات روضۀ خلد پرداخته شده است و سپس شخصیت‌های تمثیلی در این حکایات مشخص شده‌اند. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است. با توجه به بررسی تمثیل در حکایات روضۀ خلد به این نتیجه دست یافته‌ایم که نویسنده در بعضی از حکایت‌ها، از تمثیل برای تأیید و مشخص نمودن مطالب خود بهره برده است که این امر موجب تأثیرگذاری بیشتر بر مفاهیم و مطالب آن شده است و اغلب آن‌ها را با استفاده از تمثیل‌های کوتاه بیان می‌نماید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - طبیعت و زیست بوم در اشعار عباس باقری از منظر نقد بوم‌گرا
    پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی , العدد 41 , السنة 11 , پاییز 1399
    نقد بوم‌گرا، مطالعه رابطه میان ادبیات و محیط‌زیست و چگونگی بازتاب ارتباط انسان با محیط فیزیکی پیرامونش در ادبیات است. این حوزه مطالعاتی با محور قرار دادن محیط‌زیست، ارزش و جایگاه طبیعت و زیست‌بوم و دقّت در تأثیر آن بر متون ادبی، موردتوجه علوم انسانی است. پژوهش حاضر با ر أکثر
    نقد بوم‌گرا، مطالعه رابطه میان ادبیات و محیط‌زیست و چگونگی بازتاب ارتباط انسان با محیط فیزیکی پیرامونش در ادبیات است. این حوزه مطالعاتی با محور قرار دادن محیط‌زیست، ارزش و جایگاه طبیعت و زیست‌بوم و دقّت در تأثیر آن بر متون ادبی، موردتوجه علوم انسانی است. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی–تحلیلی (تحلیل محتوا)، به بررسی اشعار عباس باقری پرداخته؛ برای پاسخ به این سؤال که طبیعت و زیست‌بوم تا چه اندازه در شعر شاعر بازتاب یافته و دغدغه‌های مهم محیط‌زیستی او کدام است، درون‌مایه اشعار وی از منظر بوم نقد واکاوی شده است. در این مقاله‌، نقش‌آفرینی طبیعت و زیست‌بوم در آفرینش اشعار بوم‌محور شاعر و بهره‌گیری او از این عناصر برای مقاصدش، مطمح نظراست. همین ویژگی‌ها، مقالة حاضر را از آنچه درگذشته در این موضوع ارائه شده است؛ متمایز می‌سازد. لزوم توجه به طبیعت و بازتاب بحران‌های زیست‌محیطی، بخشی از نتایج اشعار بوم‌محور باقری را تشکیل می‌دهد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - روابط بینامتنی غزلیات صائب تبریزی و سلیم طهرانی
    پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی , العدد 40 , السنة 11 , تابستان 1399
    بینامتنیت شکل‌گیری معنای یک متن توسط متون دیگر است. سابقه این نظریه و طرح این مبحث در ادبیات جهان به صد سال هم نمی‌رسد. در این جستار ابتدا نظریات و وجوه بینامتنیت تشریح شده سپس به کمک آن و نقد سنتی ادبیات فارسی کوشیده شده تا گره از معمایی ادبی باز شود. معمایی که سلیم طه أکثر
    بینامتنیت شکل‌گیری معنای یک متن توسط متون دیگر است. سابقه این نظریه و طرح این مبحث در ادبیات جهان به صد سال هم نمی‌رسد. در این جستار ابتدا نظریات و وجوه بینامتنیت تشریح شده سپس به کمک آن و نقد سنتی ادبیات فارسی کوشیده شده تا گره از معمایی ادبی باز شود. معمایی که سلیم طهرانی با ادعاهایی مطرح کرده و دیگران از جمله صائب را به سرقت اشعار خود متهم کرده است. در خلال پرداختن به ادعای سلیم، به اشتراکات شعر صائب با برخی شاعران دیگر نیز توجه شده است. اشتراکاتی که نمی‌توان تصادفی و تواردی بودن آن‌ها را به راحتی پذیرفت. تفاصيل المقالة