-
المقاله
1 - فلسفه وجودی معنای زندگی از منظر آموزههای روانشناسی و قرآنمطالعات قرآنی , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1400در تعریف معنای زندگی باید گفت زندگی برای مردم زمانی معنادار است که آنها بتوانند الگو یا هدفی را در رویدادهای زندگی برای خود در نظر بگیرند. در نقطه مقابل زندگی زمانی بی معنا است که به نظر برسد همه چیز فرو ریخته است و نمیتوان هیچ احساسی را در ماورای آنچه انجام میشود یا أکثردر تعریف معنای زندگی باید گفت زندگی برای مردم زمانی معنادار است که آنها بتوانند الگو یا هدفی را در رویدادهای زندگی برای خود در نظر بگیرند. در نقطه مقابل زندگی زمانی بی معنا است که به نظر برسد همه چیز فرو ریخته است و نمیتوان هیچ احساسی را در ماورای آنچه انجام میشود یا رویدادهای که در زندگی اتفاق میافتد، پیدا کرد. معنای زندگی به محتوایی اشاره میکند، داشتن هدف در زندگی تضمینکننده سلامت عمومی افراد و کارکرد سالم جامعه میباشد؛ بین هدف در زندگی با کاهش علائم افسردگی، بیشترین رابطه وجود دارد؛ در همین راستا در جهان بینی اسلامی، مبانی تمامی ارزشهای الهی و آموزههای دینی بر فطرت، معنویت، اندیشه، اهداف دینی و سبک زندگی الهی استوار است و فلسفه وجودی معنای زندگی رسیدن به حیات طیبه است. هدف از پژوهش حاضر با روش تحلیلی- توصیفی مقایسه معنای زندگی از دیدگاه روانشناسان و آموزههای قرآنی میباشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - مقایسه ویژگی های شخصیتی، کیفیت زندگی و نگرش به زندگی در مراجعین دارا و فاقد حیوان خانگی به کلینیک های دامپزشکی شهرستان گرگاننشريه روانشناسی اجتماعی , العدد 2 , السنة 10 , تابستان 1401هدف: شخصیت یکی از عوامل موثر در ایجاد تفاوتهای فردی و مجموعهای از صفات و ویژگیهای شخصی است که می تواند برای مقایسه اشخاص با یکدیگر مورد استفاده قرار گیرد. صفات شخصیتی می توانند بر چگونگی تشخیص و تفسیر محیط اطراف به وسیله فرد اثر بگذارند و بر کیفیت زندگی او نقش بسزایی أکثرهدف: شخصیت یکی از عوامل موثر در ایجاد تفاوتهای فردی و مجموعهای از صفات و ویژگیهای شخصی است که می تواند برای مقایسه اشخاص با یکدیگر مورد استفاده قرار گیرد. صفات شخصیتی می توانند بر چگونگی تشخیص و تفسیر محیط اطراف به وسیله فرد اثر بگذارند و بر کیفیت زندگی او نقش بسزایی داشته باشند. به طور کلی اعتقاد بر این است که ویژگیهای شخصیتی متفاوت افراد در میزان رضایت یا نارضایتی افراد از زندگی و کیفیت آن مؤثر است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه ویژگیهای شخصیتی، کیفیت زندگی و نگرش به زندگی در مراجعین دارا و فاقد حیوان خانگی به کلینیکهای دامپزشکی شهرستان گرگان بود.روش بررسی: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- علی مقایسهای بود. جامعه آماری مورد نظر مراجعین دارا و فاقد حیوان خانگی به کلینیکهای دامپزشکی شهرستان گرگان در سال 1395 می باشند، روش نمونهگیری در دسترس و تعداد 60 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند، جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه 6 عاملی هگزاکو(HEXACO-PI-R) برای ویزگی های شخصیتی، پرسشنامه ویر و شربون برای کیفیت زندگی و پرسشنامه باتیستا برای نگرش به زندگی استفاده شده است.یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که از میان مولفههای ویژگیهای شخصیتی با سطح معنی داری(383/0)، مولفه صداقت و تواضع، هیجانی بودن،برون گرایی، توافق جویی، وجدانی بودن، گشودگی به تجربیات جدید( که خرده مقیاس برون گرایی از بقیه بیشتر بود) و از میان مولفههای کیفیت زندگی با سطح معنی داری(656/0) نقش جسمانی، درد بدنی،عملکرد اجتماعی، نقش هیجانی، سلامت عمومی(که خرده مقیاس عملکرد اجتماعی از بقیه بیشتر بود) و از میان مولفه های نگرش زندگی با سطح معنی داری(514/0) مولفه ی چارچوب و تکمیل در میان دو گروه تفاوت معنی داری وجود دارد.نتیجه گیری: براساس یافته های این پژوهش، بین ویژگی های شخصیتی، کیفیت زندگی و نگرش به زندگی در مراجعین دارا و فاقد حیوان خانگی تفاوت معناداری وجود دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - Multiple Pathways to the Student’s Brain: An Appropriate Tool to Impact on EFL Learners’ Stress, Anxiety, Depression, and Perceived Supportive Learning ClimateJournal of English Language Pedagogy and Practice , العدد 1 , السنة 13 , پاییز 2020The impetus behind the current study was to get the best use of all possible pathways of the learner’s brain. Multiple-pathway model, one model of brain-based instruction, on which the current study was based, has synergic effect addressing sensory-motor, emotion, أکثرThe impetus behind the current study was to get the best use of all possible pathways of the learner’s brain. Multiple-pathway model, one model of brain-based instruction, on which the current study was based, has synergic effect addressing sensory-motor, emotion, reward, attention, memory, language, frontal lobe (executive function), and social pathways of the learner’s brain altogether. To this aim, this quasi-experimental research, with pretest-intervention-posttest design, was carried out. The participants, who were selected through a convenient sampling method, included 30 BA University students studying TEFL at Islamic Azad University, Aliabad Katoul Branch, and 30 BA University students studying TEFL at Islamic Azad University, Gorgan Branch, were placed into two experimental and control groups, respectively. The instrumentation included DASS 21 and Learning Climate Questionnaires (LCQ) which were used as the pretest and posttest prior to and after the 10 session intervention of brain-based instruction for the experimental group. Descriptive and inferential analysis of collected data indicated the significant impact of the instruction on the participants’ stress, anxiety, depression, and perceived supportive learning climate in the experimental group. تفاصيل المقالة