فهرس المقالات زهرا ابراهیمی


  • المقاله

    1 - مدل بهینه‌سازی بازطراحی شبکه سبز آب و فاضلاب با در نظر گرفتن کیفیت متفاوت پساب بازگشتی
    فصلنامه علمی مهندسی منابع آب , العدد 2 , السنة 16 , تابستان 1402
    چکیده
    مقدمه: گسترش شهرنشینی، افزایش جمعیت کره زمین، بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آبی و رهاسازی فاضلاب در طبیعت تأثیرات منفی و جبران‌ناپذیری بر محیط‌زیست برجا گذاشته است. تحقیق حاضر به منظور  بهینه­ سازی مدل بازطراحی شبکه س أکثر
    چکیده
    مقدمه: گسترش شهرنشینی، افزایش جمعیت کره زمین، بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آبی و رهاسازی فاضلاب در طبیعت تأثیرات منفی و جبران‌ناپذیری بر محیط‌زیست برجا گذاشته است. تحقیق حاضر به منظور  بهینه­ سازی مدل بازطراحی شبکه سبز آب و فاضلاب انجام گرفته است.
    روش­: در این تحقیق یک مدل بهینه‌سازی دو هدفه جهت بازطراحی سبز شبکه آب و فاضلاب شامل مکان‌یابی حوضچه‌های ذخیره و نیز امکان تخصیص بهینه پساب تصفیه‌شده به مناطق کشاورزی و شهرک‌های صنعتی با رویکرد کاهش اثرات ویرانگر تخلیه فاضلاب‌های صنعتی واردشده به تصفیه‌خانه شهری و درنهایت ورود این‌گونه آلاینده‌ها به محیط‌زیست ارائه‌شده است. مدل ارائه شده به کمک روش به کمک روش اپسیلون محدودیت حل گردیده است.
    یافته­ ها:  بر این اساس، هزینه کل سیستم حداقل گردیده، تقاضا پاسخ‌داده‌شده و هم‌زمان مسائل زیست‌محیطی در طول بازطراحی شبکه رعایت شده و  بار آلودگی زیست‌محیطی شبکه به حداقل میزان خود می‌رسد. هم­چنین، تحلیل حساسیت بر روی برخی پارامترهای مهم انجام‌شده است.
    نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی می‌تواند به طراحان در این حوزه جهت طراحی شبکه توزیع کمک شایانی کند، چراکه علی‌رغم افزایش هزینه‌ها با نصب COD متر و انجام گندزدایی، آلودگی محیط‌زیست کاهش می‌یابد. ضمن آنکه در این مدل سعی شده بخشی از افزایش هزینه‌ها را با فروش لجن فعال جبران نمود.
      تفاصيل المقالة