فهرس المقالات زهرا براتی


  • المقاله

    1 - مدل تاب‌آوری تحصیلی بر اساس شایستگی تحصیلی و رابطه معلم-شاگرد
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , العدد 4 , السنة 7 , پاییز 1395
        هدف از این پژوهش تدوین و بررسی مدلی درباره تاب‌آوری تحصیلی بر اساس شایستگی تحصیلی و با میانجی‌گری رابطه معلم-شاگرد انجام گرفت. روشپژوهش از نوع همبستگی است و جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر و پسر 11 تا 13 ساله منطقه 6 شهر تهران بود که در مقاطع تحصیلی أکثر
        هدف از این پژوهش تدوین و بررسی مدلی درباره تاب‌آوری تحصیلی بر اساس شایستگی تحصیلی و با میانجی‌گری رابطه معلم-شاگرد انجام گرفت. روشپژوهش از نوع همبستگی است و جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر و پسر 11 تا 13 ساله منطقه 6 شهر تهران بود که در مقاطع تحصیلی ششم، هفتم و هشتم مشغول به تحصیل بوده و تعداد 300 نفر از آن‌ها با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه‌ تاب‌آوری تحصیلی، پرسش‌نامه رابطه معلم - شاگرد و پرسش‌نامه شایستگی تحصیلی بود. یافته­ها تأثیر کل شایستگی تحصیلی بر تاب‌آوری تحصیلی و رابطه معلم - شاگرد در سطح 01/0 و تأثیر کل رابطه معلم - شاگرد بر تاب‌آوری تحصیلی در سطح 01/0 معنادار شد. از این مدل ساختاری می‌توان برای پیش‌بینی و مداخله در مورد تاب‌آوری تحصیلی دانش‌آموزان نوجوان بهره جست تا از مصائب احتمالی ناشی از ضعف تاب‌آوری تحصیلی جلوگیری شود. تفاصيل المقالة