مقدمه و هدف: استفاده از دادههای تجمیعشده و بررسی گروهبندی کالاهای مختلف برای بررسی رفتار مصرفکنندگان حائز اهمیت است. هدف مطالعه حاضر بررسی امکان تجمیع و برآورد تابع تقاضای جمعی برای گروه کالایی انواع گوشت (گوشت گوسفند، گوشت گوساله، مرغ، کنسرو ماهی، ماهی جنوب و ماهی شمال) است.
مواد و روشها: از روشهای تفکیکپذیری ضعیف، کالای مرکب تعمیمیافته و تابع تقاضای خانوارهای شهری ایران استفاده شد. دادهها و اطلاعات لازم از آمار سالانه هزینه و درآمد خانوارهای ایرانی سازمان آمار برای بازه زمانی 1398-1383 بدست آمد.
یافتهها: نتایج حاصل از کشش درآمدی نشان داد که دو کالای کنسرو ماهی و ماهی جنوب برای خانوارهای شهری ایران لوکس محسوب میشوند. ماهی شمال با کشش خودقیمتی 28/1- بیشترین حساسیت را نسبت به تغییرات قیمت در مقابل دیگر انواع گوشت دارد. همچنین براساس کشش متقاطع کنسرو ماهی و ماهی جنوب جانشین یکدیگر میباشند. بنابر نتایج آزمون تفکیکپذیری برای انواع گوشت، میتوان انواع گوشت را به دو گروه گوشت قرمز و سفید تفکیک کرد. همچنین برای بررسی شرایط استقلال یا عدم استقلال شاخص قیمت نسبی و لگاریتم شاخص قیمت گروه، از آزمونهای ایستایی و هم انباشتگی استفاده شد. نتایج نشان داد دو کالای کنسرو ماهی و ماهی شمال را میتوان در گروه گوشت سفید قرار داد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده آن است که عدم توجه به تئوری تعمیمیافته کالای مرکب میتواند باعث گروهبندی نامناسب از کالاها شود. با توجه به نتایج مطالعه حاضر، توجه به روش مناسب برای گروهبندی انواع گوشت در جهت تحلیل و سیاستگذاری صحیح الگوی مصرفی مواد غذایی حائز اهمیت است
تفاصيل المقالة