فهرس المقالات عذرا جوان بخت


  • المقاله

    1 - تعیین نگرش شالیکاران شهرستان رشت نسبت به ریسک نهاده: مدل اول اطمینان
    فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1399
    از آنجایی که فعالیت‌های کشاورزی ذاتا ریسکی هستند و کشاورزان مجبور به تصمیم‌گیری در چنین محیطی می‌باشند؛ چگونگی تصمیم‌گیری آنها در شرایط ریسکی، بستگی به نگرش آنها نسبت به ریسک دارد. به عبارت دیگر، تفاوت در نگرش موجب می‌شود افراد در شرایط مشابه، تصمیمات متفاوتی اتخاذ نمای أکثر
    از آنجایی که فعالیت‌های کشاورزی ذاتا ریسکی هستند و کشاورزان مجبور به تصمیم‌گیری در چنین محیطی می‌باشند؛ چگونگی تصمیم‌گیری آنها در شرایط ریسکی، بستگی به نگرش آنها نسبت به ریسک دارد. به عبارت دیگر، تفاوت در نگرش موجب می‌شود افراد در شرایط مشابه، تصمیمات متفاوتی اتخاذ نمایند. در این مطالعه، تلاش شده تا نگرش شالیکاران شهرستان رشت نسبت به ریسک برای چهار نهاده‌‌ی کود نیترات، کود فسفات، سم و نیروی‌کار با استفاده از مدل اول اطمینان تعیین شود. داده‌های مورد نیاز از طریق تکمیل پرشسنامه از 221 شالیکار در سال 1396 با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دو مرحله‌ای بدست آمده است. نتایج مطالعه نشان می‌دهد، نگرش ریسکی کلیه شالیکاران نسبت به مصرف نهاده‌های کودهای نیترات، فسفات و سم در طبقه ریسک‌گریز متوسط قرار می‌گیرد. این نوع نگرش می‌تواند منجر به استفاده بیشتر از نهاده‌های کود شیمیایی و سموم شده و باعث تولید محصول ناسالم و آلودگی‌های زیست‌محیطی شود. اما شالیکاران بر حسب نهاده‌ی نیروی‌کار دارای نگرش‌های متفاوتی هستند، بطوریکه تقریباً 83 درصد آنها، ریسک‌گریز و فقط حدود 17 درصد ریسک پذیر می‌باشند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - اندازه‌گیری قدرت بازارو حاشیه بازاری خرما با استفاده از مدل سازمان صنعتی جدید (مطالعه موردی استان خوزستان)
    فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , العدد 2 , السنة 12 , تابستان 1399
    قدرت بازار را می‌توان به عنوان توانایی یک بازیگر جهت کسب سودهای اقتصادی بالاتر از نرمال دانست که ناشی از عواملی چون موانع ورود به بازار، مسائل کارائی بازار ، مزیت های حق ثبت و اختراع و غیره می‌باشد. در سال 1395سهم محصولات کشاورزی از صادرات غیرنفتی ۵/ ۱۳ درصد است که از ا أکثر
    قدرت بازار را می‌توان به عنوان توانایی یک بازیگر جهت کسب سودهای اقتصادی بالاتر از نرمال دانست که ناشی از عواملی چون موانع ورود به بازار، مسائل کارائی بازار ، مزیت های حق ثبت و اختراع و غیره می‌باشد. در سال 1395سهم محصولات کشاورزی از صادرات غیرنفتی ۵/ ۱۳ درصد است که از این رقم سهم صادرات خرما ۴ درصد می‌باشد. با توجه به اهمیت این صنعت، این مقاله بر آن است تا به سنجش قدرت بازاری در این صنعت با توجه به نااطمینانی قیمت محصول بپردازد. داده های مورد نیاز این پژوهش در بازده زمانی1380 تا 1395و از طریق سازمان جهاد کشاورزی و مرکز آمار ایران جمع آوری گردید. به منظور بررسی قدرت بازار و حاشیه بازاریابی خرما در استان خوزستان از چارچوب نظری اودنل استفاده شده است. روابط بلندمدت و کوتاه‌مدت نیز با استفاده از مدل خودتوضیح با وقفه های گسترده (ARDL) و مدل ضریب تصحیح خطا (ECM) بدست آمده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که رفتار تعیین قیمت در بازار سطوح مزرعه و خرده‌فروشی خرمای استان رقابت ناقص است. تفاصيل المقالة