فهرس المقالات مصطفی بیک مداح


  • المقاله

    1 - ارزیابی عملکرد و تأثیرگذاری طرح‌های هادی بر توسعه سکونتگاه¬های روستایی از دیدگاه ساکنین (مطالعه موردی: روستاهای شهرستان زهک)
    علوم جغرافیایی (جغرافیای کاربردی) , العدد 47 , السنة 20 , تابستان 1403

    هدف اصلی از تهیه و اجرای طرح¬های هادی روستایی فراهم آوردن زمینه رفاه و بهبود کیفیت زندگی روستاییان، ماندگاری آنان در مناطق روستایی و دستیابی به توسعه و عمران روستاها، تأمین عادلانه امکانات، هدایت وضعیت فیزیکی روستا، تسهیلات بهبود مسکن و خدمات است. در این راستا، ه أکثر

    هدف اصلی از تهیه و اجرای طرح¬های هادی روستایی فراهم آوردن زمینه رفاه و بهبود کیفیت زندگی روستاییان، ماندگاری آنان در مناطق روستایی و دستیابی به توسعه و عمران روستاها، تأمین عادلانه امکانات، هدایت وضعیت فیزیکی روستا، تسهیلات بهبود مسکن و خدمات است. در این راستا، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر اجرای طرح¬های هادی در توسعه روستاهای شهرستان زهک در استان سیستان و بلوچستان می¬باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی-تحلیلی است و داده¬ها با استفاده از مطالعات کتابخانه¬ای و عملیات میدانی (استفاده از پرسشنامه) جمع¬آوری شده است. با توجه به اینکه در سطح شهرستان زهک 40 روستا دارای طرح هادی اجرا شده بودند، لذا 20 درصد از روستاهایی که از نظر زمان اجرای طرح هادی قدیمی¬تر بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند (8 روستا)، و برای تعیین حجم نمونه خانوارها طبق فرمول کوکران 338 نمونه انتخاب گردید. یافته¬های تحقیق نشان می¬دهند، بیشترین تأثیرگذاری اجرای طرح¬های هادی روستایی به ترتیب مربوط به ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی بوده است، لذا می‌توان گفت اجرای طرح‏های هادی موجب بهبود همه ابعاد توسعه روستاهای مورد مطالعه شده است.

    تفاصيل المقالة