فهرس المقالات عرفان حسینی سامره


  • المقاله

    1 - بررسی کارکرد افتراقی (DIF) سؤالات درس عربی رشته ریاضی آزمون کنکور سراسری (92-90) با توجه به تفاوت‌های زبانی آزمودنی‌ها
    روان سنجی , العدد 2 , السنة 10 , تابستان 1400
    هدف از پژوهش حاضر تحلیل کارکرد افتراقی سؤالات کنکور عربی رشته ریاضی و فیزیک تحت تأثیرتفاوت‌های زبانی دانش آموزان و تأثیر آن بر نتیجه آزمون بود. روش پژوهش توصیفی - از نوع تحلیل ثانویه بود به روش روش مبتنی بر نظریه سؤال- پاسخ بود. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان رشت أکثر
    هدف از پژوهش حاضر تحلیل کارکرد افتراقی سؤالات کنکور عربی رشته ریاضی و فیزیک تحت تأثیرتفاوت‌های زبانی دانش آموزان و تأثیر آن بر نتیجه آزمون بود. روش پژوهش توصیفی - از نوع تحلیل ثانویه بود به روش روش مبتنی بر نظریه سؤال- پاسخ بود. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک بود که در سال‌های 1390، 1391 و 1392 در این کنکور سراسری شرکت کرده بودند، برای نمونه‌گیری نیز استان اصفهان به‌عنوان گروه مرجع و استان‌های کردستان، آذربایجان و خوزستان به‌عنوان گروه هدف انتخاب شدند. ابزار پژوهش سؤالات عربی کنکور رشته ریاضی و فیزیک در سال‌های 1390-1391-1392 بود. نتایج نشان داد در سال 1390(14 سؤال)، سال 1391(15 سؤال) و سال 1392(19 سؤال) تحت تأثیر DIF از نوع یکنواخت قرار داشتند. برای بررسی تأثیر DIF بر نتیجه نهایی آزمون نیز ابتدا یک‌بار در حضور کلیه سؤالاتθ دانش آموزان با استفاده از نرم‌افزار Bilog-MG برآورد شد و در مرحله دوم سؤالات دارای کارکرد افتراقی از مجموعه سؤالات حذف شدند و مجدد θ دانش آموزان برآورد شد و با استفاده از t وابسته تفاوت‌ها قبل و بعد از حذف سؤالات دارای کارکرد افتراقی برآورد شد و نتیجه آنکه سؤالات دارای DIF بر نتیجه نهایی آزمون تأثیرگذاربود. تفاصيل المقالة