فهرس المقالات سمیه  اسودی


  • المقاله

    1 - بررسی تطبیقی آرای خواجه نصیرالدین و فارابی با تاکید بر زمینه تربیت اجتماعی وعاطفی در آموزش و پرورش
    پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1403

    هدف از این تحقیق بررسی تطبیقی آرای فارابی و خواجه نصیرالدین طوسی با تاکید بر زمینه تربیت اجتماعی وعاطفی در آموزش و پرورش بود. تحقیق کیفی بود که از روش تحلیل محتوا قراردادي استفاده شد. تحلیل محتوا شرح توصیفی، تحلیلی و ادراکی بر داده هاي حاصل از مصاحبه¬ها، روش مناس أکثر

    هدف از این تحقیق بررسی تطبیقی آرای فارابی و خواجه نصیرالدین طوسی با تاکید بر زمینه تربیت اجتماعی وعاطفی در آموزش و پرورش بود. تحقیق کیفی بود که از روش تحلیل محتوا قراردادي استفاده شد. تحلیل محتوا شرح توصیفی، تحلیلی و ادراکی بر داده هاي حاصل از مصاحبه¬ها، روش مناسبی براي تحلیل داده¬هاي کیفی می¬باشد. جامعه هدف شامل آثار مکتوب فارابی، خواجه نصیر طوسی بود. روش نمونه گیری، نمونه گیری هدفمند بود . روش نمونه گیری، نمونه گیری هدفمند بود حجم نمونه نیز شامل یک اثر از دو اندیشمند بود. تربیت اجتماعی و عاطفی با استفاده از ادبیات تحقیق گردآوري شده استخراج می شود. ابزار گرد آوري اطلاعات فیش برداري بود. در این تحقیق اطمینان از صحت داده هاي کیفی پژوهش حاضر براساس معیارهاي انتقال پذیري و تاییدپذیري صورت گرفت. جهت تایید پذیري کدها، زیر طبقات و طبقات استخراج شده در اختیار خبرگان دانشگاهی قرار گرفت تا درستی فرآیند را بررسی نمایند. داده ها با روش تحلیل محتواي قراردادي مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در این روش کدها و طبقات به طور مستقیم و به صورت استقرایی از داده هاي خام استخراج شدند و سپس تجزیه و تحلیل داده ها با رویکرد تحلیل محتواي قراردادي و پردازش نهایی با روش نظام مند صورت گرفت. یافته ها نشان دادکه اصول تربیت اجتماعی از دیدگاه خواجه نصیر عبارت بودند از: همگانی بودن آموزش، تفرد، اجتماعی شدن، ارتباطات، حقوق شهروندی. اصول تربیت اجتماعی در آرای فارابی عبارت بودن از: تربیت پذیری، کمال گرایی، جامعه محوری تربیت، تفاوتهای فردی و همگانی بودن آموزش.

    تفاصيل المقالة