فهرس المقالات نازنین یوسفیان


  • المقاله

    1 - بررسی ساختار رقابت‌پذیری در بازار جهانی سیب
    پژوهش‌های اقتصاد روستا , العدد 5 , السنة 2 , زمستان 1394
    سیب یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی در جهان است که کشورهای زیادی در زمینه تولید و صادرات آن فعالیت می کنند، که ایران هم در زمینه تولید و صادرات این محصول قابلیت لازم را دارد. هدف از این مقاله بررسی ساختار رقابت پذیری در بازار جهانی سیب و همچنین جایگاه ایران در این بازار أکثر
    سیب یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی در جهان است که کشورهای زیادی در زمینه تولید و صادرات آن فعالیت می کنند، که ایران هم در زمینه تولید و صادرات این محصول قابلیت لازم را دارد. هدف از این مقاله بررسی ساختار رقابت پذیری در بازار جهانی سیب و همچنین جایگاه ایران در این بازار با استفاده از رویکرد رگرسیونی و همچنین شاخص هرفیندال است. به همین منظور و برای تعیین عوامل مؤثر، از داده های سری زمانی برای دوره زمانی (2011-1974) استفاده گردیده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد قیمت صادراتی، مقدار تولید داخلی تأثیر منفی معنی دار و نرخ ارز واقعی تأثیر مثبت و معنی دار در بر دارد. همچنین نتایج شاخص هرفیندال برای محصول سیب در دوره مورد بررسی بازار رقابتی را نشان می دهد. با توجه به پتانسیل ایران در زمینه تولید و صادرات سیب، می تواند با برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های مناسب در راستای تولید و صادرات این محصول جایگاه مناسبی در بازارهای جهانی کسب کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تحلیل جایگاه ایران در تجارت جهانی سیب و عوامل مؤثر بر آن
    پژوهش‌های اقتصاد روستا , العدد 1 , السنة 2 , بهار 1394
    توسعه صادرات غیر نفتی یکی از عوامل مهم توسعه اقتصادی کشور محسوب می شود. بخش کشاورزی به دلیل دارا بودن پتانسیل لازم در زمینه تولید و صادرات محصولات کشاورزی توانسته است، بخشی از صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص دهد. سیب یکی از محصولات باغی است که بخش مهمی از صادرات غیر نف أکثر
    توسعه صادرات غیر نفتی یکی از عوامل مهم توسعه اقتصادی کشور محسوب می شود. بخش کشاورزی به دلیل دارا بودن پتانسیل لازم در زمینه تولید و صادرات محصولات کشاورزی توانسته است، بخشی از صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص دهد. سیب یکی از محصولات باغی است که بخش مهمی از صادرات غیر نفتی جهان را تشکیل می دهد و ایران هم قابلیت لازم را در زمینه صادرات و تولید این محصول دارد. این مطالعه به بررسی جایگاه ایران در بازار جهانی سیب پرداخته و همچنین عوامل مؤثر بر این جایگاه را مورد بررسی قرار داده است. برای تعیین عوامل مؤثر بر این جایگاه از داده های سری زمانی و الگوی رگرسیونی برای دوره ی زمانی 2011-1974 استفاده گردیده است. نتایج نشان می دهد که عوامل نرخ ارز حقیقی و تولید نسبی تأثیر معنی دار و مثبت اما قیمت نسبی، تأثیر منفی معنی دار بر این جایگاه دارد. تفاصيل المقالة