فهرس المقالات معصومه احمدلو


  • المقاله

    1 - بررسی وضعیت بهره‌مندی مراجعان از خدمات مرجع و آینده آن
    دانش شناسی , العدد 61 , السنة 16 , تابستان 1402

    هدف: آموزش و مشاوره در چگونگی بازیابی منابع اطلاعاتی از وظایف بخش مرجع در راستای برقراری تعامل بین مراجعان و کتابخانه‎ها است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خدمات مرجع در بهره‎مندی مراجعان و آینده آن در کتابخانه‌های عمومی انجام شد. روش بررسی: پژوهش با روش ت أکثر

    هدف: آموزش و مشاوره در چگونگی بازیابی منابع اطلاعاتی از وظایف بخش مرجع در راستای برقراری تعامل بین مراجعان و کتابخانه‎ها است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خدمات مرجع در بهره‎مندی مراجعان و آینده آن در کتابخانه‌های عمومی انجام شد. روش بررسی: پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی انجام شده ‌است. برای جمع‌‌آوری داده‌‌ها از پرسشنامه ساختاریافته استفاده شد. جامعه آماری پژوهش اعضای کتابخانه‌‌های عمومی بودند که تعداد 224 نفر از آنها در پژوهش مشارکت نمودند. یافته‌‌ها: یافته‌‌های پژوهش نشان داد که مراجعان کتابخانه‌های عمومی در خصوص خدمات مرجع به‌‌ترتیب از کمترین تا بیشترین میزان بهره‌مندی را از اطلاع‌‌رسانی‌‌ جاری، خدمات ارجاعی، مشاوره، میز مرجع، آموزش کاربران، تهیه منابع و کتابدار مرجع دارند. همچنین در خصوص منابع مرجع به‌‌ترتیب از کمترین تا بیشترین میزان بهره‌مندی را از منابع جغرافیایی، سالنامه‌‌ها، نمایه‌‌ها، چکیده‌‌ها، دایره‌‌المعارف‌‌ها، کتاب‌‌شناسی‌‌ها و زندگی‌‌نامه‌‌ها دارند. نتیجه‌‌گیری: خدمات مرجع اعم از فیزیکی یا مجازی نقش کلیدی در تعامل بین کاربران و کتابخانه‌‌ها ایفا می‌‌کند. بهره‎مندی از خدمات مرجع نه‌تنها موجب رضایت‌مندی کاربران از کتابخانه می‌شود بلکه موجب افزایش ارائه خدمات با کیفیت، هماهنگ با نیازهای مراجعان، ارتقاء تجربه کاربری و بازنگری نقش مرجع در کتابخانه‌ها خواهد شد.

    تفاصيل المقالة