فهرس المقالات جواد نظافت فریزی


  • المقاله

    1 - واکاوی کیفی مشکلات گردشگری روستایی با استفاده از نظریه مبنایی (مورد مطالعه: روستای شگفت سرآقاسید- شهرستان کوهرنگ)
    فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای , العدد 2 , السنة 5 , تابستان 1394
          در شرایطی که قرن بیستم به پایان رسیده است هنوز توسعه برخی استان ها با مسائل و چالش­های متعددی مواجه است. چرا که، راهبردهای گذشته در زمینه توسعه نواحی موفقیت­آمیز نبوده و نتوانسته­اند مسائلی همچون فقر، اشتغال، بهداشت، امنیت غذای أکثر
          در شرایطی که قرن بیستم به پایان رسیده است هنوز توسعه برخی استان ها با مسائل و چالش­های متعددی مواجه است. چرا که، راهبردهای گذشته در زمینه توسعه نواحی موفقیت­آمیز نبوده و نتوانسته­اند مسائلی همچون فقر، اشتغال، بهداشت، امنیت غذایی و  پایداری محیط زیست را تأمین کنند. این راهبردها در توزیع منافع حاصل از رشد و توسعه نیز موفق نبوده و سبب ایجاد مشکلات  متعددی برای نواحی، به خصوص نواحی روستایی شده­اند. یکی از راهبردهایی که اخیراً در اغلب کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته، توسعه و گسترش گردشگری در نواحی محروم و دارای پتانسیل­های لازم برای گسترش گردشگری می­باشد. هدف از انجام این پژوهش واکاوی ژرف اندیشانه متخصصان برای تدوین مدلی سامانه­ای از موانع و مشکلات گردشگری در روستای شگفت سرآقاسید می­باشد، لازم به ذکر است که مدل استخراجی، برگرفته از مدل پایه استخراج شده استان چهارمحال و بختیاری می­باشد. مطالعه حاضر از لحاظ پارادایم، جز تحقیقات کیفی بوده و به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها در این پژوهش، از روش تئوری بنیانی (یکی از تکنیک­های کیفی) استفاده شد. جامعه آماری مورد مطالعه تحقیق شامل سه دسته مطلعان روستایی[1]، گردشگران داخل و خارج استان و دسته­ی سوم متخصصان گردشگری (کارشناسان میراث فرهنگی) بودند. روش نمونه­گیری به صورت کاملاً هدفمند (19 نفر با روش گلوله برفی) بوده که پس از انجام مصاحبه­های عمیق، مصاحبه متمرکز، مصاحبه ساختار یافته و نیمه ساختار یافته (به عنوان ابزار جمع­آوری اطلاعات) و در نهایت رسیدن به اشباع تئوری، اطلاعات جمع­آوری شده و سپس به منظور تحلیل داده­ها، مراحل کدگذاری و تحلیل داده­ها از روش تحلیل محتوا صورت پذیرفت. نتایج حاصل از تحقیق حاضر استخراج مدل مفهومی مشکلات گردشگری روستای سرآقاسید بود که نشان داد این روستا دارای مشکلات زیرساختی، بازاریابی، بهداشت و سلامت و سایر موارد که در ادامه آورده شده است، می­باشد.



    [1] - Key Informant تفاصيل المقالة