فهرس المقالات غلامرضا عباسی


  • المقاله

    1 - شناسایی تاثیر بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی: نقش دلبستگی شغلی و رضایت شغلی
    پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1400
    امروزه اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل نقشی که در توسعه کشورها دارند بر کسی پوشیده نیست. نیروی انسانی در این شرکت‌ها حرف اول را می‌زنند و توجه به مسائل مربوط به آن‌ها از قبیل تعهد سازمانی، دلبستگی شغلی، رضایت شغلی و مباحث مرتبط به بازاریابی داخلی، به شرکت‌ها کمک می‌کن أکثر
    امروزه اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل نقشی که در توسعه کشورها دارند بر کسی پوشیده نیست. نیروی انسانی در این شرکت‌ها حرف اول را می‌زنند و توجه به مسائل مربوط به آن‌ها از قبیل تعهد سازمانی، دلبستگی شغلی، رضایت شغلی و مباحث مرتبط به بازاریابی داخلی، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بتوانند بر چالش‌ها و مشکلات خود فائق آیند. از اینرو پژوهش حاضر با هدف شناسایی تاثیر بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی با نقش میانجی‌گری دلبستگی شغلی و رضایت شغلی انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر برمبنای هدف از نوع کاربردی، از حیث روش به دست آوردن داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی و از نظر نوع داده های جمع آوری شده از نوع داده های کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل 178 نفر از کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بودند که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 118 نفر به عنوان حجم نمونه آماری تعیین شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزار PLS استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی است. همچنین نتیجه گرفته شد که دلبستگی شغلی و رضایت شغلی نقش میانجی‌گری بین رابطه بازاریابی داخلی و تعهد سازمانی ایفا می‌کنند. در نهایت پیشنهاد می‌گردد مدیران و مسئولین شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به اهمیت مولفه‌های مطرح شده به خصوص مولفه‌های بازاریابی داخلی، برای بهبود این مولفه‌ها برنامه‌های ویژه‌ای در نظر بگیرند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - درآمدهای نفتی و رشد اقتصادی در ایران : شواهدی از الگوی فضا-حالت
    پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1402
    از جمله مهمترین دغدغه های سیاست گذاران دستیابی به رشد اقتصادی بالا می باشد. بر همین اساس در پژوهش حاضر تاثیر درآمد های نفتی، سرمایه انسانی، نقدینگی و سرمایه گذاری بر رشد اقتصادی در دوره 1400-1359 در قالب الگوی فضا-حالت بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان داد تاثیر درآمد های أکثر
    از جمله مهمترین دغدغه های سیاست گذاران دستیابی به رشد اقتصادی بالا می باشد. بر همین اساس در پژوهش حاضر تاثیر درآمد های نفتی، سرمایه انسانی، نقدینگی و سرمایه گذاری بر رشد اقتصادی در دوره 1400-1359 در قالب الگوی فضا-حالت بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان داد تاثیر درآمد های نفتی، سرمایه گذاری و سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی مثبت و در طی زمان نزولی بوده است. همچنین نقدینگی دارای تاثیر منفی یکنواخت بر رشد اقتصادی بوده است. براین اساس بهبود عملکرد صندوق توسعه ملی می تواند زمینه را برای تاثیر مثبت بزرگتر درآمد های نفتی بر رشد اقتصادی فراهم آورد. همچنین چنانچه ثبات اقتصاد کلان ایجاد نشود افزایش نقدینگی منجر به انتقال پول به سمت فعالیت های غیرمولد و متعاقبا کاهش رشد اقتصادی خواهد شد. از سوی دیگر در شرایط بی ثباتی اقتصاد کلان امکان افزایش تشکیل سرمایه ثابت نیز وجود نخواهد داشت و از این طریق نیز بهبود رشد اقتصادی محدود می گردد. تفاصيل المقالة