مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش
,
العدد4,السنة
10
,
پاییز
1400
پژوهش حاضر باهدف تحلیل کیو در توسعه ورزش همگانی استان خراسان جنوبی(با رویکرد بازاریابی اجتماعی) انجام شد. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت اکتشافی و از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی-کمی) بود. در این پژوهش تعداد 10نفر از فعالان ورزش همگانی استان خراسان جنوبی به عنو أکثر
پژوهش حاضر باهدف تحلیل کیو در توسعه ورزش همگانی استان خراسان جنوبی(با رویکرد بازاریابی اجتماعی) انجام شد. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت اکتشافی و از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی-کمی) بود. در این پژوهش تعداد 10نفر از فعالان ورزش همگانی استان خراسان جنوبی به عنوان جامعه هدف انتخاب و با آنها مصاحبه مبتنی بر روش کیو انجام و کارتهای مبتنی بر گزاره های کیو در بین آنان توزیع گردید. براساس کارتهای توزیع شده 32 گزاره نهایی شناسایی و در مرحله بعد توسط مشارکت کنندگان اولویت بندی شدند. در نهایت با توجه به یافتهها و نتایج تحلیل عاملی کیو، مشخص شد نه الگوی ذهنی در رابطه با عوامل موثر بر توسعه ورزش همگانی استان خراسان جنوبی(با رویکرد بازاریابی اجتماعی) وجود دارد. که با توجه به این نه الگو میتوان نتیجه گرفت که عوامل اقتصادی و حمایتهای مالی موتور محرکه توسعه ورزش همگانی استان خرسان جنوبی بوده و با توجه به عوامل تأثیرگذار در بخش فرهنگی و اجتماعی، بخش داوطلبی ورزش، تبلیغات و روشهای ترویجی ورزش، سیستمهای اطلاعاتی در ورزش میتوان در جهت توسعه ورزش همگانی استان خراسان جنوبی امیدوار بود.
تفاصيل المقالة
مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش
,
العدد2,السنة
11
,
تابستان
1401
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل استراتژی های خلق تاب آوری کسب وکارهای ورزشی در شرایط کرونا بود. رویکرد پژوهش حاضر کیفی بوده و برای طراحی الگو از تحلیل تم و برای جمع آوری داده ها از مصاحبه اکتشافی استفاده شده است. جامعه آماری صاحبان کسب وکارهای ورزشی (باشگاه های ورزشی)تشکیل می أکثر
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل استراتژی های خلق تاب آوری کسب وکارهای ورزشی در شرایط کرونا بود. رویکرد پژوهش حاضر کیفی بوده و برای طراحی الگو از تحلیل تم و برای جمع آوری داده ها از مصاحبه اکتشافی استفاده شده است. جامعه آماری صاحبان کسب وکارهای ورزشی (باشگاه های ورزشی)تشکیل می دهد. با توجه به اهمیت موضوع پژوهش از نمونه گیری زنجیر های )گلوله برفی(استفاده شده است و تعداد نمونه برای مصاحبه از 10 نفر تشکیل شده است. برای تعیین روایی پژوهش از مقبولیت، قابلیت انتقال و تاییدپذیری استفاده شد و پایایی آن با روش توافق بین دو کدگذار 88/0 تعیین شد. نتایج نشان داد برای تاب آوری کسب وکارهای ورزشی استراتژی های از قبیل، نوآوری و یادگیری مستمر، شبکه سازی، بازاریابی، مدیریت بحران، مهارت های رفتاری و تفکر استراتژیک و کارآفرینانه موثر هستند. که این عوامل در دو بعد کلان، توانمندسازی و ظرفیت سازی کارآفرینانه قابل بررسی می باشد. لذا پیشنهاد می شود صاحبان باشگاه های ورزشی برای اینکه بتوانند در شرایط کرونا، دوام آورده و حتی به سودآوری برسند با برآیند عوامل فوق به توسعه کسبو کاری خویش اقدام نمایند.
تفاصيل المقالة
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مرچندایزینگ بر ارزش درک شده خرید توسط مشتریان فروشگاههای ورزشی بود. روش تحقیق از نوع توصیفی -همبستگی است و به شکل میدانی انجامشده است. جامعه آماری این پژوهش همه مشتریان فروشگاههای ورزشی استان سیستان بلوچستان بودند؛ که تعداد نمونه آماری أکثر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مرچندایزینگ بر ارزش درک شده خرید توسط مشتریان فروشگاههای ورزشی بود. روش تحقیق از نوع توصیفی -همبستگی است و به شکل میدانی انجامشده است. جامعه آماری این پژوهش همه مشتریان فروشگاههای ورزشی استان سیستان بلوچستان بودند؛ که تعداد نمونه آماری در این تحقیق با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، با استفاده از فرمول کوکران 384 انتخاب گردید. ابزار مورداستفاده در پژوهش شامل، پرسشنامه استاندارد مرچندایزینگ دیپاک و چوپاک (2015) و پرسشنامه ارزش درک شده خرید کارپنتر و همکاران (2005) بود. روایی پرسشنامهها به تأیید 10 تن از متخصصین رسید و پایایی آنها در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مرچندایزینگ (71/0) و ارزش درک شده خرید (84/0) محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل نتایج دادهها از روشهای آماری توصیفی، استنباطی، آزمون کلموگروف-اسمیرنف، رگرسیون و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس نسخه 22 و اسمارت پی ال اس نسخه 3 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد، ابعاد مرچندایزینگ در فروشگاههای ورزشی (معماری فروشگاه، امکانات فروشگاه، پیشبرد فروش و کارکنان و شاغلین) بر ارزش درک شده خرید تأثیر معناداری دارند؛ همچنین مدل ارتباطی بین مرچندایزینگ و ارزش درک شده خرید از برازش مطلوب برخوردار است. لذا با توجه به یافتهها پیشنهاد میشود خلق مزیت رقابتی پایدار با مرچندایزینگ برای رسیدن به سودآوری و مشتریگرایی بیشتر با تأکید بر ارزش درک شده خرید برای مشتریان از مهمترین رسالتهای مدیران فروشگاههای ورزشی است.
تفاصيل المقالة
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین پیشایندهای کارآفرینی در صنعت ورزش با رویکرد کارآفرینی سبزبود. رویکرد پژوهش حاضر کیفی بوده و برای طراحی الگو از تحلیل تم و برای جمع آوری داده ها از مصاحبه اکتشافی استفاده شده است. جامعه آماری کارآفرینان ورزشی تشکیل می دهد. با توجه به اهم أکثر
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین پیشایندهای کارآفرینی در صنعت ورزش با رویکرد کارآفرینی سبزبود. رویکرد پژوهش حاضر کیفی بوده و برای طراحی الگو از تحلیل تم و برای جمع آوری داده ها از مصاحبه اکتشافی استفاده شده است. جامعه آماری کارآفرینان ورزشی تشکیل می دهد. با توجه به اهمیت موضوع پژوهش از نمونه گیری زنجیره ای (گلوله برفی) استفاده شده است و تعداد نمونه برای مصاحبه از 12 نفر تشکیل شده است. نتایج نشان داد مهمترین پیشایندهای کارآفرینی سبز در صنعت ورزش عبارت اند از : عوامل بازاریابی، عوامل آموزشی و دانش، عوامل حمایتی و پشتیبانی، عوامل فردی، عوامل اجتماعی و جامعه شناختی، عوامل اقتصادی، عوامل زیرساختی و عوامل مقررات و نظارتی. لذا با توجه به نتایج پیشنهاد می شود برای رشد کارآفرینی سبز در صنعت ورزش کارآفرینان ورزشی تلاش نمایند که این حوزه جدید را به جامعه معرفی کنند و یادآور شوند که مصرف محصولات از این طیف علاوه بر حفظ محیط زیست باعث توسعه پایدار در اقتصاد هر کشور می شود.