فهرس المقالات وحید  قنبری سالطه


  • المقاله

    1 - بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر استحکام ذهنی دانشجویان ورزشکار دانشگاه امام علی(ع)
    پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت , العدد 2 , السنة 3 , تابستان 1403
    هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر استحکام ذهنی دانشجویان ورزشکار دانشگاه امام علی (ع) بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش هم شامل دانشجویان ورزشکار رشته مقاومت جسمانی أکثر
    هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر استحکام ذهنی دانشجویان ورزشکار دانشگاه امام علی (ع) بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش هم شامل دانشجویان ورزشکار رشته مقاومت جسمانی دانشگاه امام علی (ع) بودند. نمونه آماری شامل 20 نفر برای هر یک از گروه‌های آزمایشی و گروه کنترل در نظر گرفته شد که به روش تصادفی انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه‌های آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. آموزش هوش هیجانی طی ده جلسه آموزشی به گروه‌ آزمایشی داده شد، ولی به گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی داده نشد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌ 48 سؤالی بود. این پرسشنامه دارای شش خرده مقیاس شامل: تعهد، چالش، اعتماد به توانایی‌های خود، اعتماد بین فردی، کنترل هیجانی و کنترل بین فردی بود. سؤالات این پرسش‌نامه در طیف پنج ارزشی لیکرت طراحی شده است. بدین ‌صورت که گزینه خیلی زیاد نمره (5) و گزینه خیلی کم نمره (1) را دریافت می‌کند. میزان پایایی این پرسش‌نامه 85/0 بوده و داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج حاکی از آن بود که آموزش هوش هیجانی باعث ارتقاء هر شش مؤلفه‌ استحکام ذهنی در دانشجویان ورزشکار در سطح 01/0P< شده است. در پیگیری سه‌ماهه نیز نتایج تکرار شد؛ بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که می‌توان از این مداخله‌ در بهبود و ارتقاء استحکام ذهنی دانشجویان ورزشکار بهره‌برداری نمود. تفاصيل المقالة