فهرس المقالات سمیرا ناصرنصیر


  • المقاله

    1 - رابطه میان استفاده از اینستاگرام و نگرش به مُد در میان جوانان شهر تهران
    مطالعات جامعه شناسی , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1401
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عضویت و استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام با نگرش به مُد در میان جوانان شهر تهران طراحی و اجرا شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه جوانان ساکن شهر تهران است و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 385 نفر در نظر گرفته شده است. پژوهش ح أکثر
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عضویت و استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام با نگرش به مُد در میان جوانان شهر تهران طراحی و اجرا شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه جوانان ساکن شهر تهران است و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 385 نفر در نظر گرفته شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی – توصیفی، تکنیک آن پیمایشی و ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه است. به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم امکان تکمیل پرسشنامه به شکل حضوری، پرسشنامه در google form و با روش گلوله برفی توزیع و تکمیل شد. برای سنجش میزان و نوع استفاده از اینستاگرام، از پرسشنامه محقق ساخته و برای سنجش نگرش به مُد در میان جوانان از پرسشنامه استاندارد صفاری‌نیا و همکاران(1391) که براساس نگرش به سه حیطه شناختی، عاطفی و رفتاری دیدگاه آلپورت (1897) و نظریه جورج زیمل (1971) طراحی شده، استفاده شده است. نتایج نشان داد که مهمترین استفاده‌های جوانان از اینستاگرام در حوزه کیفیت یا نوع استفاده از اینستاگرام، در زمینه‌های سفارش پوشاک مورد نیاز از طریق پست ‌های مربوط به مُد پوشاک در اینستاگرام، توجه و جذب شدن به پوشاک مورد نیاز خود از طریق پست‌‌های مربوط به مُد پوشاک، و اظهار نظر برای پست‌های دیگران(کامنت گذاشتن)بوده است، اما آگاهی از مُد و پوشاک ازطریق پست‌های اینستاگرامی، ارسال پست‌ها برای دیگران ودوستان، و قرار دادن لایک برای پست‌های دیگران، در اهمیت بعدی قرار داشته است. یافته‌های پژوهش نشان داد که میان استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام و تمامی ابعاد نگرش به مد رابطه وجود دارد. تفاصيل المقالة