فهرس المقالات نازنین روزبهانی


  • المقاله

    1 - بررسی عوامل مؤثر بر اعتماد به اخبار منتشره در فضای مجازی با تاکید بر اینستاگرام از دیدگاه کارشناسان و خبرگان علوم ارتباطات اجتماعی و رسانه
    مطالعات جامعه شناسی , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1400
    فضای مجازی در شکل دادن و تولید افکار، تفسیر، وقایع و تحلیل‌های چند بعدی آنها بویژه در انتقال اخبار هر چند کذب یا واقعی با از بین بردن فواصل جغرافیایی و فراملی گرایی، کاهش اهمیت زمان و مکان در بسترسازی اعتماد در کنار رسانه ملی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه عوا أکثر
    فضای مجازی در شکل دادن و تولید افکار، تفسیر، وقایع و تحلیل‌های چند بعدی آنها بویژه در انتقال اخبار هر چند کذب یا واقعی با از بین بردن فواصل جغرافیایی و فراملی گرایی، کاهش اهمیت زمان و مکان در بسترسازی اعتماد در کنار رسانه ملی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه عوامل مؤثر بر اعتماد کاربران به اخبار منتشره در فضای اینستاگرام از دیدگاه کارشناسان و خبرگان علوم ارتباطات اجتماعی و رسانه، طراحی و اجرا شده است.پژوهش حاضر از نوع کاربردی، به لحاظ روش پیمایشی و تکنیک آن پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه کارشناسان و سردبیران خبرگزاری های ایرنا، ایسنا، مهر و باشگاه خبرنگاران است که حدود 300 نفر هستند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 168 نفر است. برای سنجش روایی ابزار اندازه گیری، از روایی صوری استفاده شده و برای سنجش پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که آلفای بدست آمده، 982. است.مبانی نظری پژوهش حاضر، بر اساس نظریه های شکاف آگاهی جامعه اطلاعاتی دانیل بل، جامعه شبکه‌‌ای مانوئل کاستلز، استفاده و رضامندی کاتز، اعتماد جیمز کلمن، اعتماد و تعاملات مورتن دوچ تنظیم شده است. یافته‌های حاصل از آزمون فرضیه‌ها نشان داد که از دیدگاه کارشناسان و خبرگان مورد مطالعه، فرم و نوع اطلاع رسانی در اینستاگرام در مقایسه با رسانه ملی، ویژگی‌های فردی، سرعت ، دقت ، صداقت، حضور افراد سرشناس، عدم وابستگی اخبار به ارگان و نهادهای دولتی و تازگی اخبار دراینستاگرام از عوامل اثر بخش بر اعتماد به اخبار مختلف منتشره است. تفاصيل المقالة