فهرس المقالات خدیجه ابوالمعالی الحسینی


  • المقاله

    1 - رابطه ی ساختاری پیوند با مدرسه با رفتارهای پرخطر در نوجوانان ؛ نقش میانجیگری ساختار انگیزشی
    مهارت های روانشناسی تربیتی , العدد 4 , السنة 9 , پاییز 1397
    یکی از موارد جدی تهدید‌کننده ی سلامت، شیوع رفتارهای پرخطر در میان اقشار مختلف بویژه نوجوانان است. هدف اصلی این پژوهش پیش بینی رفتارهای پرخطر بر اساس پیوند با مدرسه با میانجیگری ساختارهای انگیزشی در نمونه‌ای از نوجوانان دبیرستانی شهر تهران در سال 96-1395 بود. 418 نفر از أکثر
    یکی از موارد جدی تهدید‌کننده ی سلامت، شیوع رفتارهای پرخطر در میان اقشار مختلف بویژه نوجوانان است. هدف اصلی این پژوهش پیش بینی رفتارهای پرخطر بر اساس پیوند با مدرسه با میانجیگری ساختارهای انگیزشی در نمونه‌ای از نوجوانان دبیرستانی شهر تهران در سال 96-1395 بود. 418 نفر از دختران و پسران دوره‌ی دوم دبیرستان‌های تهران از گروه های سنی مختلف به روش نمونه گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده و به پرسشنامه‌های رفتارهای پرخطر (زاده محمدی و احمدآبادی، 1390)، ساختارانگیزشی(ککس وکلینگر، 2004)، و پیوند با مدرسه (رضایی شریف، حجازی و همکاران،1393) پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از روش آماری مدل‌یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارAMOS 21.0استفاده شد. شاخص‌های برازش حاکی از برازش مناسب الگوی مفهومی با داده‌ها بودند. شاخص برازش مقایسه ها (900/0=CFI)، شاخص نیکویی برازش (903/0=GFI)، شاخص نرم شده نیکویی برازش (861/0=AGFI) و ریشه دوم میانگین مجذورات خطای تقریب (080/0=RMSEA) همگی نشان می دهند که مقادیر در سطح مطلوب هستند و مدل برازش مطلوبی دارد. به علاوه یافته‌ها نشان دادند اثر مستقیم پیوند با مدرسه بر رفتارهای پرخطر منفی و معنادار، و اثر مستقیم آن برساختار انگیزشی انطباقی مثبت و معنادار بود. همچنین اثر مستقیم ساختار انگیزشی انطباقی بر رفتارهای پرخطر منفی و معنادار و اثر مستقیم ساختار انگیزشی غیر انطباقی بر رفتارهای پرخطر، مثبت و معنادار بود. تفاصيل المقالة