فهرس المقالات Ali Badizadeh


  • المقاله

    1 - بررسی ساختار عاملی و اعتبار یابی مقیاس سرسختی ذهنی در دانش‌آموزان دبیرستان
    روان سنجی , العدد 4 , السنة 9 , پاییز 1399
    سرسختی ذهنی، شاخصی از تاب آوری فردی و اعتماد به نفس است که پیش بین موفقیت درحیطه های مختلف زندگی نظیر تحصیلات می باشد. اگرچه مرور پیشینۀ پژوهشی نشان دهندۀ این است که در جامعۀ مختص دانش آموزان ایرانی تاکنون ابزاری در این رابطه مورد هنجاریابی قرار نگرفته است. هدف اصلی پژ أکثر
    سرسختی ذهنی، شاخصی از تاب آوری فردی و اعتماد به نفس است که پیش بین موفقیت درحیطه های مختلف زندگی نظیر تحصیلات می باشد. اگرچه مرور پیشینۀ پژوهشی نشان دهندۀ این است که در جامعۀ مختص دانش آموزان ایرانی تاکنون ابزاری در این رابطه مورد هنجاریابی قرار نگرفته است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی و بررسی روایی و پایایی مقیاس سرسختی ذهنی مک گئون، کلیر و پوتوین می باشد. روش پژوهش، از نوع همبستگی است و جامعۀ مد نظر این پژوهش شامل کلیۀ دانش آموزان دبیرستان های منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 می باشد که 370 نفر از ایشان به عنوان نمونه و به صورت خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. تحلیل عامل اکتشافی منجر به کشف پنج مؤلفه گردید که تحلیل عامل تاییدی مرتبه اول بعد از انجام اصلاحاتی آن ها را تایید کرد و تحلیل عامل تاییدی مرتبه دوم نشان داد که این پنج مؤلفه در ذیل یک مفهوم (سرسختی ذهنی) قرار می گیرند. در مجموع می توان گفت که پرسش نامۀ سرسختی ذهنی از روایی و پایایی مطلوبی در بین دانش آموزان ایرانی برخوردار است و از آن می توان به منظور اهداف آموزشی، تشخیصی، پژوهشی و درمانی استفاده کرد. تفاصيل المقالة