فهرس المقالات احمد عیسی خانی


  • المقاله

    1 - بررسی ارتباط ابعاد پنج گانه شخصیت و رفتار شهروندی سازمانی مدیران دانشگاه های پیام نور استان گیلان
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 7 , زمستان 1394
    بیش از دو دهه از زمانی که ارگان و همکاران برای اولین بار واژه رفتار شهروندی سازمانی را بیان کردند می‌گذرد. رفتار شهروندی سازمان همکاری‌هایی است که باعث افزایش عملکرد شده و اشاره به رفتاری است که برای سازمان سودمند بوده اما سازمان آن را برنامه ریزی نکرده است. هدف پژوهش ح أکثر
    بیش از دو دهه از زمانی که ارگان و همکاران برای اولین بار واژه رفتار شهروندی سازمانی را بیان کردند می‌گذرد. رفتار شهروندی سازمان همکاری‌هایی است که باعث افزایش عملکرد شده و اشاره به رفتاری است که برای سازمان سودمند بوده اما سازمان آن را برنامه ریزی نکرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط ابعاد مختلف شخصیت مدیران شعب دانشگاه پیام نور استان گیلان روی رفتار شهروندی سازمانی شان می‌باشد. روش پژوهش از نوع همبستگی و علّی است و بر اساس هدف کاربردی محسوب می‌شود. پرسش نامه‌های مدل پنج عاملی شخصیت کاستا و مک کری و رفتار شهروندی سازمانی پودساکف بین مدیران دانشگاه های پیام نور استان گیلان توزیع گردید و تعداد 121 نفر به سئوالات پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد و یافته‌ها نشان داد که رابطه معناداری بین شخصیت و رفتار شهروندی سازمانی وجود دارد و بین ابعاد برون گرایی، وظیفه شناسی و سازگاری با رفتار شهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد و رابطه ابعاد گشودگی و روان رنجوری با رفتار شهروندی سازمانی معنا دار نیست و گشودگی ارتباط ناهم سویی با رفتار شهروندی سازمانی داشته است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تبیین رابطه بین عدالت سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده با تعلق خاطرکاری
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 6 , زمستان 1393
    تعلق خاطر به عنوان مفهومی جدید در سالیان اخیر وارد مباحث سازمانی شده و طی یک دهه گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در تعلق خاطر،افراد در ایفای نقش تمام ابعاد فیزیکی، شناختی و عاطفی خویش را به کار گرفته یا ابراز می کنند و در کار شاداب و پرانرژی هستند و تمایل زیادی برایص أکثر
    تعلق خاطر به عنوان مفهومی جدید در سالیان اخیر وارد مباحث سازمانی شده و طی یک دهه گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در تعلق خاطر،افراد در ایفای نقش تمام ابعاد فیزیکی، شناختی و عاطفی خویش را به کار گرفته یا ابراز می کنند و در کار شاداب و پرانرژی هستند و تمایل زیادی برایصرف تلاش و کوشش از خود بروز میدهند.در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده با تعلق خاطر کارکنان انجام شده است. جامعه آماریاین تحقیق، 160 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که تأثیر هر سه بعد عدالت سازمانی شامل عدالتتوزیعی، عدالت رویهای و عدالت مراودهای بر تعلق خاطر کارکنان مستقیم و معنادار است. همچنین رابطه بین حمایت سازمانی ادراک شده و تعلق خاطر-کارکنان نیز مثبت و معنادار مشاهده شد. پس از آنجا که در این پژوهش رابطه بین عدالت سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده با تعلق خاطر کارکنانمعنادار است، کاربرد عدالت سازمانی و نحوه بکارگیری آن، جهت بهبود و افزایش عملکرد شغلی کارکنان ضروری میباشد. تفاصيل المقالة