فهرس المقالات علی جعفری


  • المقاله

    1 - ارائه یک مدل نوآورانه جهت بررسی نقش رسانه ملی در مقابله با قاچاق کالا و ارز
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , العدد 51 , السنة 13 , زمستان 1402

    مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال‌های اخیر در کشورمان به‌عنوان یک مقوله ویژه مورد توجه دولت‌مردان، اقتصاددانان، تولیدکنندگان و حتی عامه مردم قرار گرفته است. فرامین و منویات رهبر معظم انقلاب در این خصوص خود گواه دیگری از دغدغه سکاندار انقلاب به این پدید أکثر

    مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال‌های اخیر در کشورمان به‌عنوان یک مقوله ویژه مورد توجه دولت‌مردان، اقتصاددانان، تولیدکنندگان و حتی عامه مردم قرار گرفته است. فرامین و منویات رهبر معظم انقلاب در این خصوص خود گواه دیگری از دغدغه سکاندار انقلاب به این پدیده شوم است. هدف: هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیرگذاری رسانه ملی بر مقابله با قاچاق کالا و ارز هست روش: پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نوع پژوهش¬های کمی به حساب می‌آید. جامعه آماری این مطالعه، کلیه خبرگان عرصه قاچاق کالا و ارز و رسانه ملی شامل کارشناسان حوزه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و کارشناسان رسانه ملی است که نمونه‌ای 385 نفره از آنها از کل سراسر کشور به صورت تصادفی با فرمول کوکران انتخاب شده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها بر مبنای مدلسازی معادلات ساختاری هست. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که اثرگذاری رسانه ملی در هر سه حوزه نقش اجتماعی(دو بُعد)، کارکرد رسانه(چهار بُعد) و عوامل زمین های(چهار بُعد) بر مقابله با قاچاق کالا و ارز موثر است. نتیجه‌گیری: نقش زمینه‌ای رسانه که مربوط به فراهم کردن زمینه و بستر لازم برای نقش رسانه ملی در مقابله با قاچاق کالا است بیشترین تأثیر و بعد آن، از نقش اجتماعی رسانه ملی در اولویت دوم برای تأثیرگذاری بر مقابله با قاچاق کالا و در نهایت نقش کارکردی رسانه ملی در اولویت سوم برای تأثیرگذاری قرار دارد.

    تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارائه یک مدل نوآورانه جهت بررسی نقش رسانه ملی در مقابله با قاچاق کالا و ارز
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , العدد 51 , السنة 13 , زمستان 1402
    مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال‌های اخیر در کشورمان به‌عنوان یک مقوله ویژه مورد توجه دولت‌مردان، اقتصاددانان، تولیدکنندگان و حتی عامه مردم قرار گرفته است. فرامین و منویات رهبر معظم انقلاب در این خصوص خود گواه دیگری از دغدغه سکاندار انقلاب به این پدیده شوم است. هدف: هد أکثر
    مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال‌های اخیر در کشورمان به‌عنوان یک مقوله ویژه مورد توجه دولت‌مردان، اقتصاددانان، تولیدکنندگان و حتی عامه مردم قرار گرفته است. فرامین و منویات رهبر معظم انقلاب در این خصوص خود گواه دیگری از دغدغه سکاندار انقلاب به این پدیده شوم است. هدف: هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیرگذاری رسانه ملی بر مقابله با قاچاق کالا و ارز هست روش: پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نوع پژوهش¬های کمی به حساب می‌آید. جامعه آماری این مطالعه، کلیه خبرگان عرصه قاچاق کالا و ارز و رسانه ملی شامل کارشناسان حوزه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و کارشناسان رسانه ملی است که نمونه‌ای 385 نفره از آنها از کل سراسر کشور به صورت تصادفی با فرمول کوکران انتخاب شده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها بر مبنای مدلسازی معادلات ساختاری هست. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که اثرگذاری رسانه ملی در هر سه حوزه نقش اجتماعی(دو بُعد)، کارکرد رسانه(چهار بُعد) و عوامل زمین های(چهار بُعد) بر مقابله با قاچاق کالا و ارز موثر است. نتیجه‌گیری: نقش زمینه‌ای رسانه که مربوط به فراهم کردن زمینه و بستر لازم برای نقش رسانه ملی در مقابله با قاچاق کالا است بیشترین تأثیر و بعد آن، از نقش اجتماعی رسانه ملی در اولویت دوم برای تأثیرگذاری بر مقابله با قاچاق کالا و در نهایت نقش کارکردی رسانه ملی در اولویت سوم برای تأثیرگذاری قرار دارد. تفاصيل المقالة