مدل بهینهسازی سبد سهام بر این اساس میباشد که آینده شرکت قابل پیشبینی و تخمین زدن با استفاده از دادههای گذشته شرکت است. با این حال هیچ تضمینی در صحت این دادهها وجود ندارد، چون در بازارهای مالی نوسانات زیادی وجود دارد. الگوی مارکوویتز در تعیین سهم هریک از سهام در سب أکثر
مدل بهینهسازی سبد سهام بر این اساس میباشد که آینده شرکت قابل پیشبینی و تخمین زدن با استفاده از دادههای گذشته شرکت است. با این حال هیچ تضمینی در صحت این دادهها وجود ندارد، چون در بازارهای مالی نوسانات زیادی وجود دارد. الگوی مارکوویتز در تعیین سهم هریک از سهام در سبد دارایی، برمبنای انتخاب بهینه سهام برای حداکثر نمودن درآمد انتظاری سبد استوار است. از یک طرف، این الگو امید ریاضی ارزش هر سهم را در الگو وارد مینماید. ازطرف دیگر، این مدل کوواریانس نوسانات ارزشی سهام را ثابت و برونزا در نظر میگیرد. لذا در این پژوهش از طریق نظریه مارکوویتز، با پیشنهاد مدلی جدید الگوی جامعتری معرفی شده است که نسبت به مرز سنتی مارکوویتز کاراتر است. در این پژوهش در مورد مسئله بهینهسازی سهام ابتدا از برنامهریزی چندهدفه استفاده شد و سپس برنامهریزی فازی به آن اضافه شده است. مدل انحراف استاندارد ریسک و نظریه توسعه زاده از جمله روشهای حل مسئله بهینهسازی سهام در حالت فازی هستند. همچنین برای حل مسئله مورد نظر از روش برنامهریزی ریاضی جهت محاسبه حدود بالا و پایین سهم برگشتی استفاده شد. سرانجام با تشریح مسئله و مدلسازی آن در نرم افزار گمز یک مثال از بورس و اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است که کلیه مدل بهینهسازی سبد سرمایهگذاری را در حالت فازی تشریح میکند. نتایج نشان داد ریسک یا انحراف معیار بازدهها بیشترین تأثیر را در بازده سبد سهام دارند.
تفاصيل المقالة
امروزه ﺷﺨﺼﻴﺖ ﺑﺮﻧﺪ، هستهی ﻣﺮﻛﺰﻱ ﻭ نزدیکترین ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺩﺭ تصمیمگیری ﻣﺸﺘﺮیان ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ است. ﺑﺮﻧﺪﻳﻨﮓ ﺩﺭ صنایع غذایی ایران ﭘﺪﻳﺪهﺍﻱ ﻧﻮﻇﻬﻮﺭ است. هدف این مقاله بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر برند با در نظر گرفتن جامعه آماری ۱۵۰ نفر از مشتریان کارخانه نان صنعتی پاکارد در سطح أکثر
امروزه ﺷﺨﺼﻴﺖ ﺑﺮﻧﺪ، هستهی ﻣﺮﻛﺰﻱ ﻭ نزدیکترین ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺩﺭ تصمیمگیری ﻣﺸﺘﺮیان ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ است. ﺑﺮﻧﺪﻳﻨﮓ ﺩﺭ صنایع غذایی ایران ﭘﺪﻳﺪهﺍﻱ ﻧﻮﻇﻬﻮﺭ است. هدف این مقاله بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر برند با در نظر گرفتن جامعه آماری ۱۵۰ نفر از مشتریان کارخانه نان صنعتی پاکارد در سطح شهر تبریز میباشد که به روش نمونهگیری در دسترس انتخابشده است. در این مقاله سعی شده با استفاده از روش تحلیل عاملی و تکنیک رویکرد ترکیبی (AHP-TOPSIS) در نرمافزارهای SPSS و EXCEL چارچوبی ارائه گردد تا شباهتها و تفاوتهای موجود بین نظرات مصرفکنندگان درزمینه عوامل مؤثر بر برند مورد تحلیل قرار گیرد.یافتههای ارائهشده نشان میدهد، مؤثرترین عامل در قدرت برند نقش مدیریتی و کم اثرترین عامل گرایشها سیاسی مشتریان میباشد.
تفاصيل المقالة
بررسی کالاهای دارای طول عمر محدود در زنجیره تامین در زنجیره تامین تولید و توزیع مواد غذایی اهمیت فوق العاده ای دارد. یکی از این محصولات روغن زیتون تولیدی شرکت فروشگاههای اتکا است که تولید و توزیع آن با توجه به عمر محدود همواره با چالشهای مختلفی همراه است. لذا در این ت أکثر
بررسی کالاهای دارای طول عمر محدود در زنجیره تامین در زنجیره تامین تولید و توزیع مواد غذایی اهمیت فوق العاده ای دارد. یکی از این محصولات روغن زیتون تولیدی شرکت فروشگاههای اتکا است که تولید و توزیع آن با توجه به عمر محدود همواره با چالشهای مختلفی همراه است. لذا در این تحقیق، با توجه به بررسی وضعیت کنونی زنجیره تامین شرکت فروشگاههای اتکا در سه سطح تولید کننده، انبارش و توزیع کننده، مدل جدیدی برای تعیین مقدار بهینه توزیع که منجر به کاهش هزینهها در این شرکت شود، ارائه شده است. ابتدا مدل سه سطحی ای را ارایه و تشریح شده و سپس با استفاده از نرم افزار گمز و هم چنین الگوریتم ژنتیک و با استفاده از اطلاعات دریافتی از شرکت فروشگاههای مقدار بهینه توزیع روغن زیتون تعیین شده است. که با توجه به نتایجی که از حل مدل بدست آمده است، اجرای مدل برای شرکت فروشگاههای اتکا نه تنها مقدار بهینه توزیع را مشخص کرده بلکه منجر به کاهش هزینهها میشود که میتوان هزینههای حاصله از آن را در بخشهای مختلف دیگری سرمایه گذاری کرد.
تفاصيل المقالة
سیستمهای مختلف دارای رفتارهای پیچیده همراه با مباحث عدم قطعیت میباشند. تلفیق سیستمهای شبیهسازی گسسته پیشامد با تئوری مجموعههای فازی به منظور گنجاندن عدم قطعیت ارائه شده است.از جمله سیستمهای دارای رفتار پیچیده، مدلهای مکانیابی تسهیلات چند لایهای میباشد. در این مدل مشتریا أکثر
سیستمهای مختلف دارای رفتارهای پیچیده همراه با مباحث عدم قطعیت میباشند. تلفیق سیستمهای شبیهسازی گسسته پیشامد با تئوری مجموعههای فازی به منظور گنجاندن عدم قطعیت ارائه شده است.از جمله سیستمهای دارای رفتار پیچیده، مدلهای مکانیابی تسهیلات چند لایهای میباشد. در این مدل مشتریان در لایههای مختلف نوع خدمات مختلفی را دریافت میکنند. در این تحقیق یک مدل مکان یابی تسهیلات چند لایه خدمت دهی با توجه به تراکم سیستم ارائه شده است. مدل ارایه شده به صورت یک مدل برنامه ریزی غیرخطی فازی بوده و در دسته مسائل با پیچیدگی بالا قرار داد. جهت حل مدل ریاضی ارائه شده، از رویکردهای شبیه سازی فازی استفاده گردیده است. در این راستا، توابع هدف شامل کمینهسازی مدت زمان سفر متقاضی به تسهیل مورد نظر و مدت زمان انتظار متقاضی درون صف میباشد. لازم به ذکر است پس از اجرای مدل پایه و سناریوهای ایجاد شده در نرم افزار Arena نتایج بدست آمده در حالت فازی رتبه بندی گردیده است.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications