فهرس المقالات شهین سلطانی بابوکانی


  • المقاله

    1 - رابطة بین هویت فرهنگی با کیفیت تدریس اساتید دانشگاه
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 1 , السنة 17 , بهار 1399
    هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطة هویت فرهنگی با کیفیت تدریس اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) بوده است روش تحقیق همبستگی است. جامعة آماری همة اساتید دانشگاه در سال تحصیلی 94-93 برابر با 1070 نفر بودند حجم نمونه با استفاده از روش کوکران و نمونه‌گیری تصادفی طبق أکثر
    هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطة هویت فرهنگی با کیفیت تدریس اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) بوده است روش تحقیق همبستگی است. جامعة آماری همة اساتید دانشگاه در سال تحصیلی 94-93 برابر با 1070 نفر بودند حجم نمونه با استفاده از روش کوکران و نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 283 نفر برآورد شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامة محقق ساختة هویت فرهنگی با 30 سؤال که شامل مؤلفه‌های (تعلق به سرزمین، زبان، سنت‌ها و آداب‌ورسوم) و پرسشنامة کیفیت تدریس خانم اکبری منجزمویی با 40 سؤال بود. پایایی پرسشنامه هویت فرهنگی بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 92/0 و پایایی پرسشنامه کیفیت تدریس 87/0 برآورد گردید روایی صوری و محتوایی پرسشنامه هویت فرهنگی نیز بررسی شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرة هویت فرهنگی و کیفیت تدریس اساتید ارتباط معنادار آماری وجود دارد. همچنین میانگین نمرات اساتید در مؤلفه‌های هویت فرهنگی و مؤلفه‌های کیفیت تدریس به تفکیک گروه، جنس و سابقة تدریس، تفاوت معنادار آماری وجود ندارد. همچنین بین مؤلفه‌های تعلق به سرزمین با کیفیت تدریس و مؤلفه‌های کیفیت تدریس (ویژگی‌های شخصیتی، مدیریت کلاس درس، فرایند تدریس و توسعة حرفه‌ای) رابطة معنادار آماری وجود دارد. بین مؤلفه‌های زبان با کیفیت تدریس و مؤلفه‌های کیفیت تدریس و همچنین بین مؤلفه‌های سنت‌ها (آداب‌ورسوم) با کیفیت تدریس و مؤلفه‌های کیفیت تدریس رابطة معنادار وجود دارد. تفاصيل المقالة