فهرس المقالات مریم حسن پور رودبارکی


  • المقاله

    1 - کاوش در انتقال یادگیری به‌عنوان دغدغۀ بزرگ محیط کار
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 2 , السنة 17 , تابستان 1399
    هدف پژوهش حاضر، شناسایی و پیش‌بینی عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار است. روش پژوهش کمی است که با کاوش در مطالعات مرتبط با انتقال یادگیری و مبتنی بر روش فراتحلیل انجام شد. مستندات شامل 85 مقاله علمی و طرح پژوهشی از سال 1390 تا 1397 شمسی و از سال 1988 تا 2018 میلا أکثر
    هدف پژوهش حاضر، شناسایی و پیش‌بینی عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار است. روش پژوهش کمی است که با کاوش در مطالعات مرتبط با انتقال یادگیری و مبتنی بر روش فراتحلیل انجام شد. مستندات شامل 85 مقاله علمی و طرح پژوهشی از سال 1390 تا 1397 شمسی و از سال 1988 تا 2018 میلادی بوده که از میان آنها 27 سند با چک‌لیست انتخاب پژوهش‌های دارای ملاک‌های درون گنجی به دلیل تطابق با هدف اصلی پژوهش و شاخص‌ها به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار جامع فراتحلیل (CMA-2) و تفسیر نتایج نیز با بهره‌گیری از سیستم تفسیری کوهن (Cohen) انجام شد.نتایج حاصل از اندازۀ اثر عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری نشان داد: عامل فردی (587/0ES=)1، عامل آموزشی (520/0ES=) و عامل سازمانی(448/0ES=) بیشترین تأثیر را بر انتقال یادگیری داشته‌اند و مؤلفه‌های استعداد فردی، طراحی انتقال و بازخورد عملکرد با بیشترین اندازۀ اثر به‌عنوان مهم‌ترین و مؤلفه‌های خودکارآمدی عملکردی، محتوای آموزشی مرتبط و مقاومت در برابر تغییرات، کمترین اندازۀ اثر و کم‌اهمیت‌ترین مؤلفه‌های مؤثر در انتقال یادگیری به محیط کار بودند. نتایج نشان داد توجه به عوامل فردی و آموزشی، تأثیرگذاری مثبت و قوی در افزایش انتقال یادگیری به محیط کار خواهد داشت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی تاثیر تکنیکهای تسهیل گری بر مشارکت دانش آموزان در فرآیند یادگیری
    تعالی تعلیم و تربیت و آموزش , العدد 2 , السنة 1 , زمستان 1401
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله و اجرای تکنیک‌های تسهیل‌گری بر مشارکت دانش آموزان و برمبنای مدل نردبان هشت پله‌ای هارت انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش اجرا، نیمه‌تجربی بر اساس طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه‌ی ‌آماری پژوهش را دانش أکثر
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله و اجرای تکنیک‌های تسهیل‌گری بر مشارکت دانش آموزان و برمبنای مدل نردبان هشت پله‌ای هارت انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش اجرا، نیمه‌تجربی بر اساس طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه‌ی ‌آماری پژوهش را دانش آموزان پایه‌ی پنجم ابتدائی مدارس دولتی و غیر دولتی شهری ناحیه‌ی یک آموزش و پرورش شهرستان کرج در سال تحصیلی99- 1398 تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای تصادفی هشت مدرسه و در هر مدرسه یک کلاس، انتخاب شد. تعداد 186 نفر از دانش آموزان دختر و پسر، بطور تصادفی در دو گروه آزمایش (93 نفر) و کنترل (93 نفر) جایگزین شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه‌ی محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه با نظر 17 نفرمتخصص تائید و پایایی آن با استفاده از آزمون ـ باز آزمون با فاصله‌ی زمانی 7 روز و آلفای کرونباخ 95/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف و لِون انجام شد. نتایج نشان داد که تکنیک‌های تسهیل‌گری بر مشارکت دانش آموزان در فرآیند یادگیری تاثیرگذار می‌باشد. با اجرای تکنیک‌های تسهیل‌گری میزان مشارکت دانش آموزان در مدارس دولتی و غیر دولتی یکسان است و بین میزان مشارکت دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد و مشارکت دختران بیشتر است. تکنیک‌های تسهیل‌گری می تواند اعتماد به نفس، خلاقیت، ارتباطات و مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان را با مشارکت فعال افزایش دهــد. بنابراین آموزش تکنیک‌های تسهیل‌گری بــه معلمان و استفاده از آن در تدریس پیشنهاد می‌گردد تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی ریس ساختار و ویژگی های جرمهای ریختنی دیرگذاز اسپینل درجا حاوی افسودنی ZrSiO4
    فصلنامه علمی - پژوهشی مواد نوین , العدد 5 , السنة 2 , زمستان 1390
    جرم‌های ریختنی دیرگداز به گونه‌ی گسترده در بسیاری از کاربردهای دما و فشار بالا مثل فرآیندهای پتروشیمی، کوره‌های صنعتی و بویژه در صنعت آهن و فولاد بکار می‌روند. تلاش‌های زیادی برای بهبود کیفیت جرم‌های ریختنی دیرگداز از راه کاهش مقدار سیمان یا افزودنی‌های گوناگون انجام گر أکثر
    جرم‌های ریختنی دیرگداز به گونه‌ی گسترده در بسیاری از کاربردهای دما و فشار بالا مثل فرآیندهای پتروشیمی، کوره‌های صنعتی و بویژه در صنعت آهن و فولاد بکار می‌روند. تلاش‌های زیادی برای بهبود کیفیت جرم‌های ریختنی دیرگداز از راه کاهش مقدار سیمان یا افزودنی‌های گوناگون انجام گرفته است. در این پژوهش تاثیر زیرکن بر ریز ساختار و ویژگی‌های جرم های بسیار کم سیمان ULCC اسپینلی مورد بررسی قرار گرفته است. از موادی همچون آلومینای تبولار با دانه بندی‌های گوناگون به عنوان اگریگیت، آلومینای راکتیو، منیزیا ددبرن و میکروسیلیس به عنوان مواد اولیه و زیرکن به عنوان افزودنی استفاده شد و تشکیل اسپینل درجا و نقش زیرکن بر ریز ساختار و تشکیل فازها به وسیله‌ی پراش اشعه‌یx (XRD) و میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دادند که ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی با افزودن 2، 4 و6 درصد زیرکن در نمونه‌های پخت شده در دمای Cº1400 و Cº1600 به مدت 2 ساعت، بهبود یافته است. هم‌چنین، تجزیه‌ی زیرکن در حدود دمایCº1400 آغاز و در Cº1600 به پایان رسیده است که در نتیجه‌ی واکنش زیرکن با آلومینا، کامپوزیت ZrO2- شبه مولایت (کیانیت) در زمینه‌ی جرم دیرگداز تشکیل شده است که با توجه به نظر برخی پژوهشگران با افزایش دما قابلیت تبدیل به مولایت را دارا می‌باشد. هم‌چنین، در دمای C º1600 در همه‌ی بدنه‌ها استحکام فشاری بسیار بالایی (بالاتر از 125 مگا پاسکال) به دلیل وجود فازهای کیانیت و اسپینل مشاهده شد.   تفاصيل المقالة