فهرس المقالات صفیه مفیدی


  • المقاله

    1 - بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه بر میزان یادگیری و یادداری درس فیزیک دانش‌آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهرستان گمیشان سال تحصیلی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1394
    انسان‌ها همواره سعی در جهت یافتن عوامل مؤثر بر میزان یادگیری داشته‌اند، زیرا یادگیری اهمیت زیادی در زندگی بشر دارد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه بر میزان یادگیری و یادداری درس فیزیک پایه اول دبیرستان بود. در یک طرح شبه آزمایشی، با استف أکثر
    انسان‌ها همواره سعی در جهت یافتن عوامل مؤثر بر میزان یادگیری داشته‌اند، زیرا یادگیری اهمیت زیادی در زندگی بشر دارد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه بر میزان یادگیری و یادداری درس فیزیک پایه اول دبیرستان بود. در یک طرح شبه آزمایشی، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای دو کلاس پایه اول دبیرستان (44 دانش‌آموز) در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. جامعه آماری، کلیه دانش‌آموزان دختر پایه اول دبیرستان‌های شهرستان گمیشان را در سال تحصیلی 92 ـ 91 در برگرفت. ابتدا هر دو گروه به سؤالات یک آزمون پیشرفت تحصیلی معلم‌ساخته (پیش‌آزمون) پاسخ دادند که نمرات دو گروه تفاوت معناداری با یکدیگر نداشت. به گروه آزمایش، 10 جلسه راهبردهای یادگیری و مطالعه آموزش داده شد. در پایان از دو گروه پس‌آزمون گرفته شد. پس از سه هفته هر دو گروه به سؤالات آزمون یادداری پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تحلیل کوواریانس(ANCOVA) و آزمون t تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه باعث افزایش میزان یادگیری و یادداری درس فیزیک در گروه آزمایش می‌گردد. تفاصيل المقالة