فهرس المقالات مسعود قاسمی


  • المقاله

    1 - تأثیرات سبکهای تفکر بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر دوره دوم دبیرستان بامیانجیگری تعهد در هویت
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 96 , السنة 25 , تابستان 1403

    هدف این پژوهش تأثیرات سبک‌های تفکر بر سازگا أکثر

    هدف این پژوهش تأثیرات سبک‌های تفکر بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان پسر دوره دوم دبیرستان بامیانجی‌گری تعهد در هویت بود. این پژوهش از نوع کاربردی و شیوه گردآوری داده­ها، توصیفی از نوع همبستگی و به روش مدل علّی تحلیل مسیر بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر دوره دوم دبیرستان‌های شهرستان رباط‌کریم در سال تحصیلی 1400-1399 بود و از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی نسبتی برای انتخاب گروه نمونه استفاده شد. حجم گروه نمونه برابر با 390 دانش‌آموز بودکه به پرسش‌نامه‌های سازگاری((Sinha & Sing, 1993، سبک‌های تفکر (Sternberg & Wagner, 1997) بعد کارکرد  و ابعاد هویت، قسمت مربوط به بعد تعهد(1989 Berzonsky,). به صورت مجازی پاسخ دادند. داده‌های جمع‌آوری‌شده به روش تحلیل مسیرتجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی با داده‌ها برازش مناسب دارد. و همچنین اثر مستقیم سبك‌های تفكر بر سازگاري اجتماعي معنادار می‌باشند.وبا توجه به یافته‌های بدست آمده می‌توان گفت که سبك تفكر قانون‌گذار بيشتر از دو سبك ديگر در پيش‌بيني سازگاري اجتماعي سهم دارد و تأثیرسبک‌های تفکر برسازگاري اجتماعي با نقش میانجی هویت تعهد نشان داد، اثر استاندارد غیر مستقیم وهمچنین اثراستاندارد کامل آنها معنادار می‌باشد. این بدان معنی است که متغیر هویت تعهد توانست نقش میانجی بین سبک‌های تفکر و سازگاری اجتماعی در دانش‌آموزان گروه مورد مطالعه را ایفا نماید. 

    تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - مدل‌یابی سـازگاری اجـتماعی بر اساس باور‌های فراشناخـتی با میانجـی گری بعد تعهد در هویت دانش آموزان دوره دوم متوسطه
    روانشناسی سلامت و رفتار اجتماعی , العدد 5 , السنة 2 , بهار 1401
    هدف این پژوهش مدل‌یابی سازگاری اجتماعی بر اساس باور‌های فراشناختی با میانجی گری بعد تعهد در دانش‌آموزان متوسطه دوره دوم بود. این پژوهش از نوع کاربردی و شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی و به روش معادلات ساختاری (SEM) بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزا أکثر
    هدف این پژوهش مدل‌یابی سازگاری اجتماعی بر اساس باور‌های فراشناختی با میانجی گری بعد تعهد در دانش‌آموزان متوسطه دوره دوم بود. این پژوهش از نوع کاربردی و شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی و به روش معادلات ساختاری (SEM) بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر دوره دوم دبیرستان‌های شهرستان رباط‌کریم در سال تحصیلی 1400-1399بود. باروش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی نسبتی تعداد 390 دانش‌آموز انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های سازگاری سین‌ها و سینگ (1993)، باور‌های فراشناخت کارت وایت هاتون (2004)، ابعاد هویت، قسمت مربوط به بعد تعهد برزونسکی (1989) بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی با داده‌ها برازش مناسب دارد. اثر مستقیم باورهای فراشناختی بر سازگاری اجتماعی معنادار گردید (05/0 > p , 174/0-= β) اما اثر استاندارد غیر مستقیم باورهای فراشناخت بر سازگاری اجتماعی با نقش میانجی تعهد(05/0 < p , 029/0= β)و همچنین اثر کامل این متغیرها معنادار نمی باشد.نتیجه گیری: بنابراین متغیر بعد تعهد در هویت نتوانست نقش میانجی گرانه را در میان دو متغیر باورهای فراشناختی و سازگاری اجتماعی ایفا نماید. تفاصيل المقالة