فهرس المقالات پارسا بهمنی


  • المقاله

    1 - اثربخشی قصه درمانی بر کاهش پرخاشگری و افزایش مهارت‌های اجتماعی در کودکان پیش دبستانی
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , العدد 5 , السنة 8 , زمستان 1396
    هدف از این پژوهش تبیین اثربخشی قصه درمانی بر کاهش پرخاشگری و افزایش مهارت‌های اجتماعی در کودکان پیش دبستانی بوده است. روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بوده که کودکانی که دارای بیش‌ترین نمره پرخاشگری و کم‌ترین نمره مهارت‌های اجتماعی بوده اند به أکثر
    هدف از این پژوهش تبیین اثربخشی قصه درمانی بر کاهش پرخاشگری و افزایش مهارت‌های اجتماعی در کودکان پیش دبستانی بوده است. روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بوده که کودکانی که دارای بیش‌ترین نمره پرخاشگری و کم‌ترین نمره مهارت‌های اجتماعی بوده اند به صورت تصادفی انتخاب و در گروه های آزمایش و کنترل گمارش شدند. جامعه آماری در این پژوهش شامل همه کودکان پیش دبستان در مناطق 4 گانه آموزش و پرورش شهر شیراز در سال تحصیلی 95-96 می‌باشد. نمونه آماری از میان پیش دبستانی‌های شهرستان شیراز به صورت تصادفی –خوشه ای چند مرحله ای- انتخاب شد و سپس به صورت تصادفی 12 نفر در گروه آزمایش و 12 نفر در گروه کنترل گمارش شدند. گردآوری داده‌ها از راه پرسش نامه پرخاشگری شهیم و پرسش نامه مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت صورت گرفت. پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها، نتایج آزمون نشان دادند که قصه درمانی در گروه آزمایش باعث کاهش پرخاشگری در 3 بعد پرخاشگری رابطه ای، واکنشی - کلامی و جسمانی شده است. در ابعاد متغیر مهارت‌های اجتماعی، نتایج آزمون، نشان دهنده اثربخشی قصه درمانی در افزایش مهارت‌های اجتماعی، همکاری، مسئولیت‌پذیری، جرات‌ورزی و خودکنترلی بود. در بعد همدلی، تفاوتی معنادار مشاهده نشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - مدل ساختاری رفتارهای پرخطر بر اساس سبک های پردازش هویت با میانجیگری فرسودگی تحصیلی در نوجوانان متوسطه دوم
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , العدد 2 , السنة 12 , تابستان 1400
    مقدمه: هدف از این پژوهش طراحی مدل ساختاری رفتارهای پرخطر بر‌اساس سبک‌های پردازش هویت با میانجیگری فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان متوسطه دوم بود.
    روش: در این پژوهش از طرح همبستگی و رگرسیون چند‌متغیره برای تبیین رابطه میان متغیرها بر أکثر
    مقدمه: هدف از این پژوهش طراحی مدل ساختاری رفتارهای پرخطر بر‌اساس سبک‌های پردازش هویت با میانجیگری فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان متوسطه دوم بود.
    روش: در این پژوهش از طرح همبستگی و رگرسیون چند‌متغیره برای تبیین رابطه میان متغیرها بر اساس هدف پژوهش استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش‌آموزان دختر و پسران متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 1399-1400 بوده است. آزمودنی‌ها شامل 221 دانش‌آموز و ابزارهای تحقیق شامل مقیاس رفتارهای پرخطر نوجوانان ایرانی (IARS)، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش (MBI) و پرسشنامه سبک‌های پردازش هویت (ISI 6G) بوده است. برای تحلیل آماری از روش تحلیل مسیر استفاده شد.
    یافته­ها: یافته‌های تحقیق نشان دادند که این مدل به شکل معناداری می‌تواند رفتار پرخطر در نوجوانان متوسطه دوم را بر اساس سبک‌های پردازش هویت هنجاری و اجتنابی پیش‌بینی کند. همچنین سبک‌های پردازش هویت هنجاری و اطلاعاتی به صورت غیرمستقیم و با میانجیگری فرسودگی تحصیلی رفتارهای پرخطر را در این دانش‌آموزان پیش‌بینی می‌کنند.
    نتیجه­گیری: با توجه به اهمیت پیشگیری از رفتارهای با پیامدهای طولانی و آسیب‌رسان نتایج این تحقیق می‌تواند در اختیار سیاست‌گذاران آموزشی کشور، آموزش و پرورش، مدارس و خانواده‌ها قرار بگیرد. تفاصيل المقالة