فهرس المقالات هلنا سهرابی


  • المقاله

    1 - مقایسه تاثیر آموزش روانشناسی مثبت‌گرا و ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر کنترل اضطراب نوجوانان بسکتبالیست‌ معلول اعزامی به مسابقات کشوری
    پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت , العدد 6 , السنة 2 , تابستان 1402
    هدف مطالعه حاضر، مقایسة تاثیر آموزش های روانشناسی مثبت گرا و ذهن آگاهی نوجوان محور بر کنترل اضطراب نوجوانان بستکبالیست معلول اعزامی به مسابقات سراسری شهر تبریز (سال 1401-1400) بود. روش پژوهش نیمه‌تجربی (پیش‌آزمون- پس‌آزمون) بوده و با استفاده از دو گروه آزمایش و یک گروه أکثر
    هدف مطالعه حاضر، مقایسة تاثیر آموزش های روانشناسی مثبت گرا و ذهن آگاهی نوجوان محور بر کنترل اضطراب نوجوانان بستکبالیست معلول اعزامی به مسابقات سراسری شهر تبریز (سال 1401-1400) بود. روش پژوهش نیمه‌تجربی (پیش‌آزمون- پس‌آزمون) بوده و با استفاده از دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل انجام شد. تعداد 45 پسر بسکتبالیست به صورت در دسترس انتخاب شده و سپس به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. برای گروه اول آموزش روانشناسی مثبت گرا (11 جلسه؛ هفته‌ای 2 جلسۀ یک ‌ساعته) و برای گروه دوم، آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور(8جلسه؛ هفته‌ای 1 جلسۀ، 90 دقیقه‌ای) اعمال شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. همۀ آزمودنی‌ها پیش از آغاز آموزش و پس از آن، پرسشنامه اضطراب بک (1990) را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس تک‌متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات اضطراب در نوجوانان پسر بسکتبالیست معلول در گروه آموزش روانشناسی مثبت گرا نسبت به گروه آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور، و در گروه آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور نسبت به گروه کنترل در پس‌آزمون، به طور معنی‌داری کاهش یافته است. همچنین، آموزش روانشناسی مثبت گرا در کنترل اضطراب نوجوانان پسر بسکتبالیست معلول، موثرتر از آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور است. تفاصيل المقالة