پژوهش های بازاریابی اسلامی
,
العدد2,السنة
2
,
بهار
1402
در بانکداری غیر ربوی نیاز به نوآوری، نسبت به گذشته بیشتر احساس می شود و توسعه آنها وابسته به خلق دانش اسلامی در بین کارکنان می باشد.هدف/ سئوال اصلی: هدف از این تحقیق تعیین میزان تاثیر انواع نوآوریها بر دانش اسلامی و ارائه راهکارهای علمی در این رابطه جهت بهبود عملکرد با أکثر
در بانکداری غیر ربوی نیاز به نوآوری، نسبت به گذشته بیشتر احساس می شود و توسعه آنها وابسته به خلق دانش اسلامی در بین کارکنان می باشد.هدف/ سئوال اصلی: هدف از این تحقیق تعیین میزان تاثیر انواع نوآوریها بر دانش اسلامی و ارائه راهکارهای علمی در این رابطه جهت بهبود عملکرد بانکداری غیر ربوی می باشد.روش پژوهش: روش پژوهش کمی پیمایشی می باشد. داده ها از نمونه ای شامل 225 نفر از کارکنان بانک های ملی استان قزوین به وسیله پرسشنامه های استاندارد گردآوری شد. فرضیه ها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرم افزارSmart PLS آزمون شد.یافتهها: یافته ها برای فرضیه های دارای تاثیر مستقیم نشان داد که انواع نوآوری ها تاثیر مستقیم، مثبت و معناداری بر دانش اسلامی وعملکرد بانکداری غیر ربوی دارند (فرضیه اول و دوم)، همچنین دانش اسلامی نیز تاثیر مستقیم، مثبت و معناداری برعملکرد بانکداری غیر ربوی دارد (فرضیه سوم). نتایج آزمون مدل ساختاری برای فرضیه میانجی بیانگر تایید این فرضیه بود و بر نقش حیاتی دانش اسلامی بین انواع نوآوری و بهبود عملکرد بانکداری غیر ربوی تاکید می کند (فرضیه چهارم).بحث و نتیجهگیری: در مجموع خلق دانش اسلامی می تواند تاثیر انواع نوآوری برعملکرد بانکداری غیر ربوی را غنی تر سازد و با توجه به اینکه دانش اسلامی یک منبع مهم برای عملکرد بانکداری غیر ربوی می باشد، نیاز مبرمی به روش های تولید، اشتراک و به کارگیری آن در بانکداری غیر ربوی می باشد.
تفاصيل المقالة
مطالعات مدیریت و توسعه پایدار
,
العدد11,السنة
3
,
پاییز
1402
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی، سطح بندی و تحلیل ابعاد و شاخصهای اصلی مؤثر بر قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات در شرکتهایکوچک و متوسط با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری-تفسیری (ISM) میباشد. ابعاد و شاخصهای قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات براساس مطالعه ادبی أکثر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی، سطح بندی و تحلیل ابعاد و شاخصهای اصلی مؤثر بر قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات در شرکتهایکوچک و متوسط با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری-تفسیری (ISM) میباشد. ابعاد و شاخصهای قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات براساس مطالعه ادبیات و تحلیل محتوایی و مقایسههای پژوهشهای مرتبط و مصاحبه با خبرگان و متخصصین، شناسایی و سپس با استفاده از مدلسازی ساختاری-تفسیری روابط بین ابعاد و شاخصهای قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات تعیین و به صورت یکپارچه تحلیل شده است. در نهایت، با استفاده از تحلیل MICMAC نوع متغیرها با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری بر سایر متغیرها مشخص شده است. نتایج نشان میدهد متغیر دیجیتالیسازی فرآیندهای تجاری جزو متغیرهای پیوندی است و از قدرت نفوذ و وابستگی بالایی برخوردار است و با بیشترین تأثیر، محرک و برانگیزاننده قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات در شرکتهای کوچک و متوسط به شمار میروند و هرگونه عملی بر این متغیر، سبب تغییر سایر متغیرها میشود. همچنین، متغیرهای سنجش، منابع و شایستگیها و هماهنگی، جزو متغیرهای کلیدی برای توسعه قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات در شرکتهای کوچک و متوسط به شمار میروند. این متغیرها تأثیر بسیاری بر تحقق و ارتقای قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات در شرکتهای کوچک و متوسط دارند و از قدرت نفوذ بالا و وابستگی پایینی برخوردارند.
تفاصيل المقالة
مطالعات مدیریت و توسعه پایدار
,
العدد7,السنة
2
,
پاییز
1401
هدف از این تحقیق، تعیین میزان تأثیر قابلیتهای پویای فناوریا طلاعات و قابلیت نوآورانه از طریق رابطه تعدیلگری رهبری تحولآفرین بر عملکرد شرکتهایکوچک و متوسط و ارائه راهکارهای علمی در این رابطه جهت بهبود عملکرد شرکتهایکوچک و متوسط میباشد. جامعه آمار أکثر
هدف از این تحقیق، تعیین میزان تأثیر قابلیتهای پویای فناوریا طلاعات و قابلیت نوآورانه از طریق رابطه تعدیلگری رهبری تحولآفرین بر عملکرد شرکتهایکوچک و متوسط و ارائه راهکارهای علمی در این رابطه جهت بهبود عملکرد شرکتهایکوچک و متوسط میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شرکتهای کوچک و متوسط با عملکرد سریع و فعال در سطح استان قزوین میباشد. حجم نمونه بر اساس تکنیک معادلات ساختاری که حداقل باید 5 و حداکثر ۱۵ برابر تعداد سؤالات پرسشنامه باشد 225 نفر از کارکنان شرکتهای کوچک و متوسط فعال در استان قزوین در نظر گرفته شد که به وسیله پرسشنامههای استاندارد گردآوری شد. با تأیید پایایی پرسشنامه استاندارد با استفاده از روش پایایی ترکیبی، تنظیم نهایی برای نشان دادن اعتبار ابزارهای استفاده شده قبل از استفاده به پاسخ دهندگان انجام گردید. برای بررسی روایی گویههای پرسشنامه پژوهش، ابتدا از روایی محتوایی و سپس از روایی همگرا (ضریب آلفای کرونباخ) و روایی واگرا (بارهای عاملی) استفاده شده است. فرضیهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرمافزار Smart PLS و SPSS آزمون شد. در نتیجه، قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات تأثیر مستقیم، مثبت و معناداری بر قابلیت نوآورانه و عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط دارند. همچنین، قابلیت نوآورانه نیز تأثیر معناداری بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط دارد. رهبری تحول آفرین رابطه بین قابلیت نوآورانه و عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط را تعدیل میکند. همچنین، تأیید میشود که قابلیت نوآورانه در تأثیر قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط نقش میانجی دارد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications