فهرس المقالات مهین انق


  • المقاله

    1 - مدل‌یابی چابک‌سازی منابع انسانی بر اساس رویکرد نظریه‌پردازی داده بنیاد (مطالعه موردی)
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1397
    هدف پژوهش مدل‌یابی چابک‌سازی منابع انسانی بر اساس رویکرد نظریه‌پردازی داده بنیاد بود. این پژوهش جزء پژوهش‌های کیفی است و با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی رشته مدیریت بودند که از میان آنها تعداد 15 نفر با روش نمونه أکثر
    هدف پژوهش مدل‌یابی چابک‌سازی منابع انسانی بر اساس رویکرد نظریه‌پردازی داده بنیاد بود. این پژوهش جزء پژوهش‌های کیفی است و با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی رشته مدیریت بودند که از میان آنها تعداد 15 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد. روایی و پایایی ابزار تایید شد. داده‌ها با روش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری و اعتبار داده‌ها و یافته‌ها با روش بازبینی مشارکت‌کنندگان و خبرگان غیرشرکت‌کننده در پژوهش تایید شد. داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. پدیده محوری پژوهش چابک‌سازی منابع انسانی 3 مولفه سازگاری و تاب‌آوری، آینده‌سازی و پاسخگویی داشت که شرایط علی با 4 مولفه ویژگی‌های فردی سازمانی، فردی شخصیتی، سازمانی و شغلی بر آن تاثیر می‌گذارد. راهبرد دارای 1 مولفه قابلیت استراتژیک بود. همچنین آثار این پدیده با 4 مولفه به دو بخش فردی (ارتقای عملکرد و کیفیت زندگی کاری) و سازمانی (اثربخشی نیروی انسانی و مدیریت بحران) تفکیک شد و عوامل زمینه‌ای با 5 مولفه (شیوه‌های تسهیم قدرت، اقدامات مدیریت منابع انسانی، هماهنگی سازمانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرایند سازمانی) و شرایط مداخله‌گر با 4 مولفه (فرهنگ سازمانی، سبک رهبری، توسعه خود و عوامل محیطی) بر روابط حاکم تاثیر می‌گذارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - شناسایی مولفه‌های مسئولیت‌های اجتماعی مطلوب شناختی، عاطفی و عملکردی جهت برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1397
    این پژوهش با هدف شناسایی مولفه‌های مسئولیت‌های اجتماعی مطلوب شناختی، عاطفی و عملکردی جهت برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران انجام شد. این مطالعه توصیفی - تحلیلی و از نوع کیفی بود. جامعه پژوهش شامل کتاب پایه چهارم تا ششم ابتدایی و خبرگان برنامه‌ریزی درسی بودن أکثر
    این پژوهش با هدف شناسایی مولفه‌های مسئولیت‌های اجتماعی مطلوب شناختی، عاطفی و عملکردی جهت برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران انجام شد. این مطالعه توصیفی - تحلیلی و از نوع کیفی بود. جامعه پژوهش شامل کتاب پایه چهارم تا ششم ابتدایی و خبرگان برنامه‌ریزی درسی بودند. نمونه پژوهش کتاب‌های پایه چهارم، پنجم و ششم و 20 نفر از خبرگان برنامه‌ریزی درسی بودند که با روش هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها با روش‌های مصاحبه، فیش‌برداری، چک‌لیست‌های محقق‌ساخته سیاهه تحلیل محتوای کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران و سیاهه تحلیل محتوای کتاب‌های راهنمای تدریس جمع‌آوری و با استفاده از تکنیک دلفی به روش تحلیل محتوی تحلیل شدند. روایی صوری و محتوایی ابزار با نظر متخصصان و پایایی آن با روش کدگذاری تایید شد. نتایج نشان داد که مولفه‌های مسئولیت‌های اجتماعی مطلوب شناختی، عاطفی و عملکردی جهت برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران شامل مسئولیت‌پذیری اجتماعی - دینی، مسئولیت‌پذیری اقتصادی، مسئولیت‌پذیری فرهنگی، مسئولیت‌پذیری سیاسی، مسئولیت‌پذیری زیست محیطی، مسئولیت‌پذیری شهروندی - اجتماعی و مسئولیت‌پذیری سازمانی - شغلی بود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - تاثیر آموزش زوج درمانی هیجان‌محور بر انتظارات زناشویی در زوجین دارای تعارضات زناشویی
    نشريه روانشناسی اجتماعی , العدد 4 , السنة 7 , پاییز 1398
    این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش زوج درمانی هیجان‌محور بر انتظارات زناشویی در زوجین دارای تعارضات زناشویی انجام شد. مطالعه حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش زوجین دارای تعارضات زناشویی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره ناحیه سه شهر ک أکثر
    این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش زوج درمانی هیجان‌محور بر انتظارات زناشویی در زوجین دارای تعارضات زناشویی انجام شد. مطالعه حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش زوجین دارای تعارضات زناشویی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره ناحیه سه شهر کرج در سال 1396 بودند. در مجموع 30 زوج با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی (هر گروه 15 زوج) جایگزین شدند. گروه مداخله 10 جلسه 90 دقیقه‌ای (هفته‌ای دو جلسه) با روش زوج درمانی هیجان‌محور آموزش دید و گروه گواه در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. داده‌ها با کمک پرسشنامه انتظارات زناشویی امیدوار و همکاران جمع‌آوری و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که روش زوج درمانی هیجان‌محور باعث بهبود معنادار انتظار از همسر به‌عنوان دوست و حامی، انتظار از زندگی زناشویی و انتظار از رابطه ایده‌آل در زوجین دارای تعارضات زناشویی شد (05/0>P). با توجه به نتایج توصیه می‌گردد که برای بهبود انتظارات زناشویی در زوجین دارای تعارضات زناشویی از روش زوج درمانی هیجان‌محور استفاده شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - توانایی کودکان پیش‌دبستانی برای تمایز میان حق استفاده و حق مالکیت
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1397
    این پژوهش با هدف بررسی توانایی کودکان پیش‌دبستانی برای تمایز میان هدیه، خرید و عاریه انجام شد. پژوهش حاضر کاربردی از نوع کمی بود. جامعه آماری پژوهش کودکان پیش‌دبستانی شهرستان پاکدشت در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش شامل 25 نفر (10 دختر و 15 پسر) بودند که با روش أکثر
    این پژوهش با هدف بررسی توانایی کودکان پیش‌دبستانی برای تمایز میان هدیه، خرید و عاریه انجام شد. پژوهش حاضر کاربردی از نوع کمی بود. جامعه آماری پژوهش کودکان پیش‌دبستانی شهرستان پاکدشت در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش شامل 25 نفر (10 دختر و 15 پسر) بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه ساختاریافته درباره مفاهیم هدیه (حق با خود بردن شی)، خرید (حق مالکیت بر شی) و عاریه (حق استفاده از شی) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی سوال‌های مصاحبه توسط متخصصان تایید و پایایی آن با روش مصححان مطلوب گزارش شد. برای تحلیل داده‌ها از روش آزمون تی تک-نمونه‌ای و نرم‌افزار SPSS-19 استفاده شد. نتایج نشان داد که کودکان پیش‌دبستانی درک می‌کنند که در عاریه فقط حق استفاده از شی را دارند، اما حق مالکیت و بردن شی را با خود ندارند. همچنین در خرید و هدیه حق استفاده، حق مالکیت و حق بردن شی را با خود دارند. علاوه بر آن حق مالکیت و حق با خود بردن در هدیه و خرید به طور معناداری بیشتر از عاریه بود و بین میزان آنها در هدیه و خرید تفاوت معناداری وجود نداشت. بین حق استفاده در هدیه، خرید و عاریه تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<P). با توجه به نتایج توصیه می‌گردد که به کودکان پیش‌دبستانی تمایز میان حق استفاده، حق مالکیت و حق با خود بردن بر اساس مفاهیم هدیه، خرید و عاریه آموزش داده شود. تفاصيل المقالة