آیات قرآن در یک نگاه کلی به سه دستۀ آموزههای اعتقادی و اصولی، احکام فقهی و بایدها و نبایدهای اخلاقی تقسیم میشود. هر آیهای از قرآن بصورت مستقیم یا غیرمستقیم در پی برنمایی موضوعی از این سه دسته آیات است. آیات فقهی و اخلاقی را میتوان به سه دستۀ آیات مختص مردان، زنان و أکثر
آیات قرآن در یک نگاه کلی به سه دستۀ آموزههای اعتقادی و اصولی، احکام فقهی و بایدها و نبایدهای اخلاقی تقسیم میشود. هر آیهای از قرآن بصورت مستقیم یا غیرمستقیم در پی برنمایی موضوعی از این سه دسته آیات است. آیات فقهی و اخلاقی را میتوان به سه دستۀ آیات مختص مردان، زنان و مشترک میان آن دو پخش کرد. نظر به تفاوتهای آفرینشی مرد و زن؛ اعم از طبیعی، اجتماعی و روحانی، تکالیف و وظایف آن دو نیز گاه متفاوت و گوناگون است.از نظر قرآن، زن و مرد از نظر هویت انسانی و بهره های روحی و ایمانی برابرند. با وجود این، خداوند در قرآن به جز یک استثنا، زنان را مورد خطاب قرار نداده است، به ویژ در آیات احکام اجتماعی و خانوادگی، جایی که مخاطب مستقیم آیات مردانند، همواره از زن با صیغه غایب یاد کرده است. با توجه به اینکه آیات مختص زنان کمتر مورد توجه و پژوهش بوده و گفتمانهای کمتری دربارۀ آن انجام شده است. در این نوشتار سعی شده است آیات مربوط به احکام و اخلاقیات زنان در زمینۀ فردی، خانوادگی و اجتماعی استخراج شود و دیدگاههای مفسّران بزرگ شیعه دربارۀ این آیات، بیان شده و حکم مورد نظر اعلام گردد.
تفاصيل المقالة
ازدواج به عنوان سنتی الهی در هستی، سبب کمال و رشد زن و مرد خواهد شد و زن به عنوان قطبی از این امر مقدس، نقش محوری ای را در تحقق آثار ازدواج ایفا می کند. اما موانعی اخلاقی در مسیر تحقق ازدواج وجود دارد که زنان خصوصاً در دوران کنونی به آن مبتلا هستند و همین آسیب ها موجب ع أکثر
ازدواج به عنوان سنتی الهی در هستی، سبب کمال و رشد زن و مرد خواهد شد و زن به عنوان قطبی از این امر مقدس، نقش محوری ای را در تحقق آثار ازدواج ایفا می کند. اما موانعی اخلاقی در مسیر تحقق ازدواج وجود دارد که زنان خصوصاً در دوران کنونی به آن مبتلا هستند و همین آسیب ها موجب عدم شکل گیری بسترهای لازم جهت ازدواج خواهد شد. این موانع گاه ریشه در تفکرات و گاه در اقدامات زنان داشته و خانواده ها نیز کمابیش با رفتارهای خود بدان دامن زده اند. این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی به دنبال تبیین این موانع اخلاقی است و نگارنده در نهایت در این تحقیق بدین نتیجه رسیده است که ازدواج زنان دارای موانع گوناگونی است که از اهم آنها، موانع اخلاقی محسوب میشود و عدم زوال آنها، سبب تأخیر و آثار زیان بخشی در خصوص ازدواج دختران و در نتیجه بالا رفتن سن ازدواج و مشکلات اجتماعی خواهد شد.
تفاصيل المقالة
زنان در دوران جاهلیت فاقد کرامت انسانی لازم بودند و نگاه تحقیرآمیز یا ابزاری بدانها، ایشان را مبدل به کالایی برای کامجویی و جلب منافع بیشتر نموده بود. با ظهور اسلام، ابعاد گستردهای از احکام در راستای احیای کرامت زنان قرار داده شد که از جمله مهمترین آنها، مسأله حجاب أکثر
زنان در دوران جاهلیت فاقد کرامت انسانی لازم بودند و نگاه تحقیرآمیز یا ابزاری بدانها، ایشان را مبدل به کالایی برای کامجویی و جلب منافع بیشتر نموده بود. با ظهور اسلام، ابعاد گستردهای از احکام در راستای احیای کرامت زنان قرار داده شد که از جمله مهمترین آنها، مسأله حجاب بود. فرهنگ سازی صحیح این مسأله در جامعه نیازمند درک صحیح و جامعی از این مقوله است که این ضرورت نگارنده را به تبیین کیفیت حجاب زنان در این تحقیق واداشته است. این تحقیق مشتمل بر واکاوی زینت زنان، کیفیت پوشش ایشان و کیفیت نگاه به آنها بوده و نگارنده بدین نتیجه رسیده است که خداوند در وجود زن، زیباییهایی را به ودیعت نهاده است که ابراز و اظهار آن در برابر دیدگان اجنبی، سبب فسادهای گسترده در حوزه فردی و اجتماعی خواهد شد. به همین سبب آیات و روایات شریفه به تبیین کیفیت پوشش زنان از ناحیه رسالت زنانگی و کیفیت نگاه بدانها از ناحیه رسالت مردانگی پرداخته است تا این مهم تحقق پذیرد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications