فهرس المقالات علیرضا حمزه سیاه بیل


  • المقاله

    1 - مدیریت تعارض در آموزش عالی و تاثیر آن بر امنیت ملی
    پژوهش های سیاسی و بین المللی , العدد 4 , السنة 13 , پاییز 1401
    پیچیدگی و تغییرات رو به تزاید و گسترده ای که هر روز در تمامی عرصه های زندگی اجتماعی و سازمانی رخ می دهد، ذهن و اندیشه دانشمندان و صاحبنظران را در رویارویی با پدیده های خاص عصر حاضر به تفکر فرا می خواند. یکی از این پدیده ها، به وجود آمدن تعارض در سازمانها و از جمله آموزش أکثر
    پیچیدگی و تغییرات رو به تزاید و گسترده ای که هر روز در تمامی عرصه های زندگی اجتماعی و سازمانی رخ می دهد، ذهن و اندیشه دانشمندان و صاحبنظران را در رویارویی با پدیده های خاص عصر حاضر به تفکر فرا می خواند. یکی از این پدیده ها، به وجود آمدن تعارض در سازمانها و از جمله آموزش عالی و بحث امنیت ملی می باشد. ما از دورانی تقریباً با ثبات به زمانی وارد شده ایم که تغییرات آن سریع و در عین حال پیچیده و مبهم است. امروزه صاحبنظران‌ مدیریت‌ براین‌ باورند که‌ نیروی‌ انسانی‌ به‌ عنوان‌ اصلیترین‌ دارایی‌ سازمانها و به‌ عنوان‌ مزیت ‌رقابتی‌ مطرح‌ است‌ و وجود روابط سالم‌ مبتنی‌ بر همکاری‌ و همدلی‌ بین‌ این‌ منابع‌ ارزشمند از جمله‌ مهمترین‌ عوامل‌ اساسی‌ برای‌ موفقیت‌ درهمه‌ سازمانها اعم‌ از صنعتی‌، اداری‌، خدماتی‌، آموزشی‌ و مانند آنهاست‌. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بنیان های تعارض منافع در سیاستگذاری و ساختار آموزش عالی ایران پس از انقلاب اسلامی
    مطالعات سیاسی , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1400
    تحلیل و فهم تعارض منافع در سیاستگذاری و ساختار آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران با محوریت قرار دادن نهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یکی از ۱۹ وزارتخانه دولت ایران و مسؤول انسجام بخشیدن به امور اجرایی، سیاست گذاری نظام علمی، تحقیقاتی و فناوری کشور میسر می‌شود. و أکثر
    تحلیل و فهم تعارض منافع در سیاستگذاری و ساختار آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران با محوریت قرار دادن نهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یکی از ۱۹ وزارتخانه دولت ایران و مسؤول انسجام بخشیدن به امور اجرایی، سیاست گذاری نظام علمی، تحقیقاتی و فناوری کشور میسر می‌شود. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان یک ابرسازمان دارای بخش‌های متنوعی در حوزه‌ی تصمیم‌سازی و اجراست که موقعیت‌های تعارض منافع بسیاری را شامل می‌شود. در تحقیق توصیفی- تحلیلی حاضر و در پاسخ به بنیان های تعارض منافع در ساختار آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران این فرضیه مطرح می شود که تعارض منافع در حوزه آموزش عالی ایران اغلب حاصل قواعد و قوانینی است که بر اعضای دانشگاه‌ها و هیأت علمی حاکم است. نتایج و یافته های پژوهش حاضر بر این تآکید دارند که تعارض منافع در حوزه آموزش عالی می‌تواند منجر به کاهش کیفیت آموزش، ایجاد انواع و اقسام تقلب‌های علمی و برتری یافتن مسائلی مانند پول و درآمد نسبت به دانش شود. تفاصيل المقالة