فهرس المقالات حسن امیری


  • المقاله

    1 - طراحی مدل علی عوامل سازمانی مدیریت سرمایه انسانی با رویکرد کارآفرینانه (مورد مطالعه: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی)
    تعالی منابع انسانی , العدد 1 , السنة 4 , بهار 1402
    این پژوهش باهدف طراحی مدل علی عوامل سازمانی مدیریت سرمایه انسانی با رویکرد کارآفرینانه در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهش‌های آمیخته (کیفی - کمی) از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی أکثر
    این پژوهش باهدف طراحی مدل علی عوامل سازمانی مدیریت سرمایه انسانی با رویکرد کارآفرینانه در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهش‌های آمیخته (کیفی - کمی) از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی شامل کارشناسان مطلع به امر مدیریت سرمایه انسانی با رویکرد کارآفرینانه و در بخش کمّی شامل تمامی کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قزوین بود. حجم نمونه در بخش کیفی با اشباع نظری (۲۰ نفر) و در بخش کمّی بر اساس فرمول کوکران ۳۳۵ نفر برآورد شد. ابزار گردآوری داده‌ها، در بخش کیفی، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمّی، پرسش‌نامه محقق ساخته بود. روایی پرسش‌نامه از نظر محتوایی توسط چند نفر از خبرگان، روایی ﻫﻤﮕﺮا از طریق محاسبه میانگین واریانس اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه و روایی واﮔﺮا از طریق محاسبه جذر AVE به تأیید رسید. پایایی پرسش‌نامه از طریق آلفای کرونباخ 86/0 به دست آمد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های آلفای کرونباخ، میانگین واریانس اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه، کولموگروف اسمیرنف، تحلیل عاملی تأییدی و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد از بین 11 عامل سازمانی استخراج شده که 7 مؤلفه به‌عنوان عوامل اثرگذار مشخص شدند؛ عدالت سازمانی (903/0)، آموزش (870/0)، مزیت رقابتی (857/0)، قابلیت سازمانی (772/0)، حمایت مدیریت ارشد (747/0)، رفتار شهروندی سازمانی (611/0) و فرهنگ سازمانی (524/0) به ترتیب اولویت قرار گرفتند و از بین 4 مؤلفه پیامدهای سازمانی، بهبود بهره‌وری (738/0)، نوآوری (607/0)، عملکرد (540/0) و چابکی سازمانی (506/0) به ترتیب در اولویت هستند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - طراحی مدل جامع مدیریت سرمایه انسانی با رویکرد کارآفرینانه (مورد مطالعه: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی)
    مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , العدد 1 , السنة 6 , بهار 1402
    پژوهش با هدف طراحی مدل داده بنیاد مدیریت سرمایه انسانی با رویکرد کارآفرینانه، یک پژوهش آمیخته،اکتشافی و کاربردی می باشد. جامعه بخش کیفی، خبرگان دانشگاهی و خبرگان صنعت پخش فراورده های نفتی، نمونه 20 خبره با نمونه گیری گلوله برفی معین و اجرا با مصاحبه نیمه ساختار یافته بو أکثر
    پژوهش با هدف طراحی مدل داده بنیاد مدیریت سرمایه انسانی با رویکرد کارآفرینانه، یک پژوهش آمیخته،اکتشافی و کاربردی می باشد. جامعه بخش کیفی، خبرگان دانشگاهی و خبرگان صنعت پخش فراورده های نفتی، نمونه 20 خبره با نمونه گیری گلوله برفی معین و اجرا با مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. جامعه بخش کمی، ۳۳۵ نفراز کارمندان شرکت پخش فراورده های نفتی استان قزوین به با نمونه گیری جامعه محدود کوکران به صورت در دسترس و اجرا با ابزار پرسشنامه محقق ساخته مدیریت سرمایه انسانی با رویکرد کارآفرینانه بود. روایی و پایایی ابزار پزوهش مطلوب بود. برای تحلیل متون جهت تدوین شاخص های مدیریت سرمایه انسانی با رویکرد کارآفرینانه در بخش کیفی، از کدگذاری باز استفاده شد. روش های تحلیل آماری کمی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و الگویابی معادلات ساختاری بود. الگویابی معادلات ساختاری شامل دو عامل و پیامد فردی و سازمانی است. یافته ها حاکی از آن است که عوامل سازمانی بیشتر از عوامل فردی در رویکرد کارآفرینانه تاثیر دارد. همچنین نتایج نشان داد از بین مؤلفه‌های عوامل سازمانی هم عدالت سازمانی، آموزش، مزیت رقابتی به ترتیب در اولویت هستند و در میان پیامدهای حاصل از رویکرد کارافرینانه، بهره وری سازمانی، نوآوری بیشترین نتایج را در سازمان حاصل می کنند. تفاصيل المقالة