فهرس المقالات IrwinveildLA IrwinveildLA


  • المقاله

    1 - شناسایی نشانگان کامیابی شغلی معلمان و ارزیابی وضع موجود آن
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 10 , پاییز 1398
    پژوهش آمیخته حاضر با هدف شناسایی نشانگان کامیابی شغلی معلمان و ارزیابی وضع موجود آن در میان معلمان مدارس شهر خرم‌آباد انجام‌ شده است. در بخش کیفی با کاربست روش­های نمونه‌گیری هدفمند و رویکرد گلوله برفی، 13 نفر از معلمان باتجربه، نمونه و مشهور که بنا بر گزارش والدین أکثر
    پژوهش آمیخته حاضر با هدف شناسایی نشانگان کامیابی شغلی معلمان و ارزیابی وضع موجود آن در میان معلمان مدارس شهر خرم‌آباد انجام‌ شده است. در بخش کیفی با کاربست روش­های نمونه‌گیری هدفمند و رویکرد گلوله برفی، 13 نفر از معلمان باتجربه، نمونه و مشهور که بنا بر گزارش والدین و مدیران می‌توان آن‌ها را کامیاب تلقی نمود، انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. با استفاده از روش تحلیل محتوا و کدگذاری مصاحبه­ها، 37 نشانگر در 3 بعد شناسایی شد. در بخش کمی این پژوهش با استفاده از نشانگرهای شناسایی ‌شده پرسشنامه‌ای با روایی محتوایی تأیید شده و پایایی مناسب (آلفای کرونباخ بالاتر از 7/.) تدوین شد و توسط 325 معلمی که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شده بودند،  تکمیل گردید. از طریق تحلیل عاملی اکتشافی 37 نشانگر شناسایی‌شده در 3 بعد (ویژگی‌های شخصی، عجین شدن با شغل و رضایت شغلی) طبقه­بندی شد. در مرحله بعد همان‌طور که نتایج آزمون (T تک نمونه‌ای) نشان داد، معلمان کامیابی شغلی معناداری را تجربه کرده­اند و هر سه عامل کامیابی شغلی آن‌ها متوسط به بالا ارزیابی شد. این پژوهش کامیابی شغلی معلمان را مورد بررسی قرار می­دهد و متغیر و پرسشنامه کامیابی شغلی معلمان را به پژوهشگران علاقه­مند پیشنهاد می­کند. در پایان، در مورد یافته­ها بحث شده است. تفاصيل المقالة