-
المقاله
1 - تلگرام و دیگر هیچ: تحلیل و تبیین عوامل موثر بر استفاده از تلگرام به عنوان پیام رسان مرجح در ایرانمطالعات رسانه ای , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1397هدف این مقاله مشخص ساختن دلایل ترجیح پیام رسان فوری تلگرام بر دیگر برنامه های مشابه توسط کاربران ایرانی است. در چند سال اخیر برنامه های پیام رسان فوری موبایل در بین کاربران ایرانی به محبوبیت دست یافته و درصد بالایی از کاربران آنها را ایرانی ها تشکیل می دهند. در حال حاضر أکثرهدف این مقاله مشخص ساختن دلایل ترجیح پیام رسان فوری تلگرام بر دیگر برنامه های مشابه توسط کاربران ایرانی است. در چند سال اخیر برنامه های پیام رسان فوری موبایل در بین کاربران ایرانی به محبوبیت دست یافته و درصد بالایی از کاربران آنها را ایرانی ها تشکیل می دهند. در حال حاضر کاربران ایرانی بطور گسترده از پیام رسان تلگرام استفاده می کنند و این در حالیست که برنامه های دیگر نیز در دسترس آنها قرار دارد. این مقاله با استفاده از نسخه اصلاح شده مدل پذیرش تکنولوژی تلاش می کند تا دلایل این امر را مشخص سازد. روش نمونه گیری ترکیبی از روشهای هدفمند و گلوله برفی بود و تحقیق نیز با پیمایش آنلاین انجام شد. در نهایت 127 پاسخ قابل قبول گردآوری شد و تحلیل داده ها نشان داد که لذت مورد انتظار، تاثیر اجتماعی، سودمندی مورد انتظار و سهولت مورد انتظار در مورد تلگرام بیشتر از برنامه های دیگر پیام رسان فوری موبایل است و به این دلایل این برنامه ترجیح داده می شود. نتایج همچنین نشان داد که استفاده از تلگرام در ایران به حدی فراگیر شده است که متغیرهای جمعیت شناختی جنسیت، شغل، تحصیلات، سن و درآمد رابطه ای با استفاده از تلگرام ندارند. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - تحلیل گفتمان رئیس جمهور ایران در خصوص همهگیری کرونا؛ مطالعه موردی سخنرانیها در هیأت دولت و ستاد ملی کرونامطالعات رسانه ای , العدد 5 , السنة 15 , زمستان 1399هدف این مقاله تحلیل گفتمان سخنرانیهای رئیس جمهور وقت ایران (حسن روحانی) در دوران شیوع ویروس کرونا در کشور است. انتشار سریع ویروس کرونا، هرچند از منظرهای مختلف مورد تحقیق قرار گرفته است، فرصتی مناسب برای تجزیهوتحلیل سخنرانیهای سیاستمداران در این همهگیری خاص نیز فراه أکثرهدف این مقاله تحلیل گفتمان سخنرانیهای رئیس جمهور وقت ایران (حسن روحانی) در دوران شیوع ویروس کرونا در کشور است. انتشار سریع ویروس کرونا، هرچند از منظرهای مختلف مورد تحقیق قرار گرفته است، فرصتی مناسب برای تجزیهوتحلیل سخنرانیهای سیاستمداران در این همهگیری خاص نیز فراهم کرده است. در این مقاله سخنرانیهای روحانی، از تاریخ 4 اسفند 1398 تا 8 اردیبهشت 1399 در هیأت دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا، براساس نظریه تحلیل گفتمان لاکلا و موف مطالعه شده است. با تلفیق کدگذاری کمی و کیفی، تلاش کردیم گرهگاههای مرکزی و دالهای اصلی را شناسایی و تحلیل کرده تا ساختار گفتمان کرونا در سخنرانیهای روحانی گمانه زنی شود. همچنین، شیوههای بلاغی مورد استفاده توسط روحانی برای مفصلبندی این گفتمان را تحلیل کردیم. یافتهها نشان میدهد سه دال مرکزی در گفتمان رئیس جمهور حول محور کرونا مفصلبندی شده است: کشور، دشمن و وضعیت استثنایی. بنابراین، مفصلبندی ساختاری گفتمان کرونا شبیه گفتمان هژمون در ایران است. ما همچنین تشریح کردیم که روحانی چگونه از کرونا به عنوان دال تهی برای تقویت گفتمان هژمون در ایران استفاده کرده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - Smartphone Practice and Lifestyle: The Case of Urban in IranSociological of Studies of youth , العدد 5 , السنة 8 , زمستان 2017This paper explores the relationship between smartphone practices and lifestyle in urban Iran. Recently, the use of smartphones has dramatically been increased in Iran, and this trend is expected to influence users’ lifestyle in the everyday context. Therefore, to أکثرThis paper explores the relationship between smartphone practices and lifestyle in urban Iran. Recently, the use of smartphones has dramatically been increased in Iran, and this trend is expected to influence users’ lifestyle in the everyday context. Therefore, to test this hypothesis, I follow the notion of “lifestyle” which was advanced by Pierre Bourdieu to offer an analysis of this changing trend. I choose the sample based on purpose sampling and conduct the research through an online survey. The number of participants was 219. The results underscored the research hypothesis, but they also indicated that using a smartphone is not a powerful indicator to explain the lifestyle variance. The Pearson correlation was 0.42, but ANOVA test confirmed that the use of smartphone explains only 0.17 percentage of lifestyle variance. Further analysis showed that other variables like gender, education and age do not have a predicting effect on lifestyle. However, income plays a role. تفاصيل المقالة