تاریخ نامه هرات، تالیف سیفی هروی یکی از مهمترین کتب تاریخ محلی ایران در عصر ایلخانان است که به زبان فارسی نگارش یافته است.این پژوهش در صدد است ،با بررسی زندگی نامه، آثار ،منابع اطلاعاتی مورخ در نگارش اثر،گرایشهای مذهبی وی،انگیزه های تالیف، محتوی آثار ،شاخصه های تاریخ ن أکثر
تاریخ نامه هرات، تالیف سیفی هروی یکی از مهمترین کتب تاریخ محلی ایران در عصر ایلخانان است که به زبان فارسی نگارش یافته است.این پژوهش در صدد است ،با بررسی زندگی نامه، آثار ،منابع اطلاعاتی مورخ در نگارش اثر،گرایشهای مذهبی وی،انگیزه های تالیف، محتوی آثار ،شاخصه های تاریخ نگاری وی را از خلال روایات ارائه نماید تا بتوان با شناخت منظومه فکری مورخ ،روش تاریخنگاری وی را در این خصوص نشان دهد. یافته های پژوهش حاضر، مبتنی بر روش تاریخی و بهرهگیری از شیوه کتابخانهای، نشانگر این موضوع است که هروی با نگارش مجموعه غیاثی و اختصاص بخش هایی از تاریخ هرات به اخلاق سیاسی، تاریخ را در زمره علوم نقلی ندانسته وآن را به حکمت عملی نزدیک کرده و عرصهایی برای انعکاس حکمت عملی قرار داده است . او در روش تاریخ نگاری خود از رویکرد انتقادی و عِلی بهره برده اما نتوانسته آن را اساس کار خویش قرار داده و از آن به طور فراگیر استفاده نماید.بازتاب مسایل اجتماعی یکی از مهم ترین ویژگی های تاریخ نگارانه اثر مورخ و بیانگر رویکرد جدی وی به مسایل اجتماعی است .تاریخ نامه هرات به جهت اشتمال بر شرح برخی از شعرا و علما و بزرگان نیز در خور توجه است.
تفاصيل المقالة
یکی از اصول اعتقادی اهل حق ،اعتقاد به زندگی های متوالی یا دونادون است. که در نظر مکتبیون(که منشعب از خاندان شاه حیاسی هستند) از جایگاه خاصی بر خوردار است. در نظر اهل حق و مکتبیون، ذات و جوهر حقیقی هر موجودی ،روحِ آن موجود است و جسم برای روح محملی بیش نیست. بعد از جدایی أکثر
یکی از اصول اعتقادی اهل حق ،اعتقاد به زندگی های متوالی یا دونادون است. که در نظر مکتبیون(که منشعب از خاندان شاه حیاسی هستند) از جایگاه خاصی بر خوردار است. در نظر اهل حق و مکتبیون، ذات و جوهر حقیقی هر موجودی ،روحِ آن موجود است و جسم برای روح محملی بیش نیست. بعد از جدایی روح از جسم، جسم از بین رفته و تجزیه میگردد و روح باقی میماند و به حیات و سیر کمال خود ادامه میدهد. اهل حق و مکتبیون در کنار اعتقاد به توحید الهی و معاد، اعتقاد دارند که روح برای رسیدن به کمال باید در یک چرخه نسبتاً طولانی( هزار دون) قرار گیرد تا مراحل سیر کمال را طی نماید. مکتبیون بر خلاف سایر خاندانهای اهل حق به تفصیل به انواع سیر کمال در قالب دونادون و چگونگی آن پرداختهاند.پرسش اصلی در این مقاله چگونگی و توصیف دونادون از نظر مکتبیون است.روش تحقیق در این پژوهش،روش مسئله محور مبتنی بر روش مطالعه کتابخانهای است. فرضیه تحقیق بر این است که، دونادون مبتنی بر ادامه حیات بعد از مرگ و در جهت سیر استکمالی روح می باشد، از جمله دلایل این امر چرخه زندگی های متوالی محدود می باشد. یافته های تحقیق نشانگر این است که دونادون باور خاصی است که در بین مکتبیون وجود داشته و از ویژ گی ها ی خاصی از جمله، دیدگاه سیر تکامل روح و انواع آن برخوردار است.
تفاصيل المقالة
موضوع ولایت یکی از مباحث مهم مذهب شیعه امامیه است. به طوری که این مذهب بر محور ولایت میچرخد و اساس آن را شکل میدهد. بحث ولایت در شیعه امامیه با امامت گره خورده است و شامل کلیتی است که در بردارنده ولایت و امامت امامان دوازدهگانه میگردد . اهل حق، یکی از جریانها و مکتب أکثر
موضوع ولایت یکی از مباحث مهم مذهب شیعه امامیه است. به طوری که این مذهب بر محور ولایت میچرخد و اساس آن را شکل میدهد. بحث ولایت در شیعه امامیه با امامت گره خورده است و شامل کلیتی است که در بردارنده ولایت و امامت امامان دوازدهگانه میگردد . اهل حق، یکی از جریانها و مکتبهای مذهبی شیعی مشرب با گرایش عرفانی و شامل یازده خاندان است که سلسله آتشبیگی از خاندانهای معروف اهلحق به شمار میرود. ولایت به به عنوان یک اصل مهم و اساسی در اندیشه سلسله آتشبیگی تلقی میگردد که از آغاز آفرینش و مراحل پیدایش هستی، ولایت و مظهریت حضرت علی(ع) تجلّی و نمود داشته و در دورهها مختلف ظهور و بروز نموده است. بررسی تطبیقی با روش توصیفی- تحلیلی دیدگاه امامیه با دیدگاه سلسله آتشبیگی در مورد ولایت هدف این پژوهش قرار گرفته است.نتایج پژوهش حاکی از این است که مشابهتها و قرابتهای زیادی از جمله ولایت تکوینی ائمه اطهار(ع) و جنبه ملکوتی و ازلی آن و همچنین اعتقاد به امامت امامان دوازده گانه بین این دو دیدگاه درباره ولایت وجود دارد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications