فهرس المقالات هومن رحیمی


  • المقاله

    1 - انتخاب بهترین مسیر ویژه دوچرخه در حمل ‌و نقل شهری با استفاده از ‌GIS(نمونه موردی :شهر جدید اندیشه)
    نگرش های نو در جغرافیای انسانی , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1399
    رشد روزافزون شهرها و جمعیت شهری استفاده از وسایل حمل‌ونقل شخصی را افزایش داده که این عامل باعث بروز مشکلات بسیار زیادی شده است که در چند دهه اخیر با مطرح شدن مفهوم توسعه پایدار شهری، مدیران شهری باید برنامه‌های خود را در جهت توسعه پایدار به کار گیرند. با توجه به اینکه م أکثر
    رشد روزافزون شهرها و جمعیت شهری استفاده از وسایل حمل‌ونقل شخصی را افزایش داده که این عامل باعث بروز مشکلات بسیار زیادی شده است که در چند دهه اخیر با مطرح شدن مفهوم توسعه پایدار شهری، مدیران شهری باید برنامه‌های خود را در جهت توسعه پایدار به کار گیرند. با توجه به اینکه مسیرهای دوچرخه‌سواری به عنوان یک اقدام در جهت توسعه پایدار قرار دارد. این پژوهش بر آن است که مکان‌گزینی مسیرهای دوچرخه را با معیارهای مشخص بر اساس نظرات کارشناسان و با استفاده از مدل ANP و نقشه‌های GIS را ارائه نماید. جهت دستیابی به هدف اقدام به وزن‌دهی معیارها توسط 42 کارشناس از طریق پرسشنامه‌های مقایسات زوجی و وزن‌دهی مذکور توسط فرآیند تحلیل شبکه‌ای (ANP) صورت گرفت. برای حل مسائل، وزنهای بدست آمده در روش ANP به عنوان ورودی و بردار اهمیت نهایی مدل در لایه‌های نرم‌افزار GIS وارد می‌شود. پس از آن با تعریف شعاع تمایل به سفر با دوچرخه در هر کاربری و وزن‌گیری هر لایه و با ادغام نهایی لایه‌های انواع کاربری و تراکم جمعیت با یکدیگر پهنه وزنی نهایی به دست آمد که با ترکیب لایه شبکه دسترسی موجود، مسیرهای نهایی با احتراز اولویت تعیین گردید. خروجی مدل ANP نشان داد که به ترتیب زیرمعیارهای کاربری مسکونی با 17 درصد، جمعیت خیلی متراکم با 16 درصد، کاربری بازار ایرانی با 14 در صد و همچنین کاربری تجاری اداری همراه با جمعیت متراکم با 12 درصد، به ترتیبب یشترین اهمیت و تأثیر را در اولویت‌بندی مسیر ویژه دوچرخه در شهر جدید اندیشه داشتند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بازکاوی و تحلیل ساختار شهری با تأکید بر توسعه پایدار با استفاده از روش‌ AHP
    نگرش های نو در جغرافیای انسانی , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1398
    چکیده مسئله افزایش روزافزون جمعیت در عرصه جهانی و ملی، تمرکز فعالیت‌ها در شهرها و متعاقب آن رشد بی ضابطه و بی برنامه شهرها در کشورهای در حال توسعه خصوصاً ایران و نیز نتایج مخرب آن که آثار خود را در بحران‌های مختلف ظاهر ساخته است. شهرهای بزرگ با مشکلات مشابهی از قبیل گس أکثر
    چکیده مسئله افزایش روزافزون جمعیت در عرصه جهانی و ملی، تمرکز فعالیت‌ها در شهرها و متعاقب آن رشد بی ضابطه و بی برنامه شهرها در کشورهای در حال توسعه خصوصاً ایران و نیز نتایج مخرب آن که آثار خود را در بحران‌های مختلف ظاهر ساخته است. شهرهای بزرگ با مشکلات مشابهی از قبیل گسترش بی‌حد استفاده از اتومبیل، پراکنش حومه های شهری، انواع آلودگی های زیست‌محیطی، رشد نابرابری و بی‌عدالتی اجتماعی، نابودی سامانه های زیستی و مواردی از این دست مواجه هستند. هدف در این تحقیق این است که تا با لحاظ رویکرد توسعه پایدار و در نظر گرفتن اهمیت این رویکرد در توسعه ناپایدار شهری، راهبردها و درصد تأثیرگذاری به توسعه پایدار شهری در البرز مورد بررسی قرار گیرد. در این بررسی، ضمن توجه به ویژگی‌های شهری، شاخص‌های مؤثر و زیر شاخص‌های ساختار توسعه پایدار شناسایی شده و با طرح پرسشنامه و تحلیل آن در مدل AHP وزن‌های زیر شاخص‌ها و شاخص‌ها مشخص شده است. وزن‌های شاخص‌ها به عنوان ورودی در مدل GISقرار گرفته و لایه‌های آن را تشکیل می‌دهد. سپس مکان‌هایی را که پتانسیل توسعه پایدار دارند یا ندارند در مدل GIS مشخص شده است. نتیجه حاصله از این پژوهش بیانگر این مطلب است در دستیابی به توسعه پایدار در شهر البرز شاخص نهادی مدیریتی با وزن 208/ بیشترین تأثیر را داراست که زیر شاخص اصلی آن مربوط به برنامه‌ریزی در شهر البرز است؛ و پس از آن شاخص زیست محیطی با وزن 0.203 در رده دوم که در آن زیر شاخص مدیریت و دانش زیست‌محیطی سهم بیشتری در توسعه پایدار ایفاد می‌کند. است؛ و شاخص کالبدی فضایی با وزن 02/. بوده و برترین استراتژی و زیر شاخص آن مربوط به زیرساخت‌های شهری است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - انتخاب بهترین مسیر ویژه دوچرخه در حمل ‌و نقل شهری با استفاده از ‌GIS(نمونه موردی :شهر جدید اندیشه)
    فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1399
    رشد روزافزون شهرها و جمعیت شهری استفاده از وسایل حمل‌ونقل شخصی را افزایش داده که این عامل باعث بروز مشکلات بسیار زیادی شده است که در چند دهه اخیر با مطرح شدن مفهوم توسعه پایدار شهری، مدیران شهری باید برنامه‌های خود را در جهت توسعه پایدار به کار گیرند. با توجه به اینکه م أکثر
    رشد روزافزون شهرها و جمعیت شهری استفاده از وسایل حمل‌ونقل شخصی را افزایش داده که این عامل باعث بروز مشکلات بسیار زیادی شده است که در چند دهه اخیر با مطرح شدن مفهوم توسعه پایدار شهری، مدیران شهری باید برنامه‌های خود را در جهت توسعه پایدار به کار گیرند. با توجه به اینکه مسیرهای دوچرخه‌سواری به عنوان یک اقدام در جهت توسعه پایدار قرار دارد. این پژوهش بر آن است که مکان‌گزینی مسیرهای دوچرخه را با معیارهای مشخص بر اساس نظرات کارشناسان و با استفاده از مدل ANP و نقشه‌های GIS را ارائه نماید. جهت دستیابی به هدف اقدام به وزن‌دهی معیارها توسط 42 کارشناس از طریق پرسشنامه‌های مقایسات زوجی و وزن‌دهی مذکور توسط فرآیند تحلیل شبکه‌ای (ANP) صورت گرفت. برای حل مسائل، وزنهای بدست آمده در روش ANP به عنوان ورودی و بردار اهمیت نهایی مدل در لایه‌های نرم‌افزار GIS وارد می‌شود. پس از آن با تعریف شعاع تمایل به سفر با دوچرخه در هر کاربری و وزن‌گیری هر لایه و با ادغام نهایی لایه‌های انواع کاربری و تراکم جمعیت با یکدیگر پهنه وزنی نهایی به دست آمد که با ترکیب لایه شبکه دسترسی موجود، مسیرهای نهایی با احتراز اولویت تعیین گردید. خروجی مدل ANP نشان داد که به ترتیب زیرمعیارهای کاربری مسکونی با 17 درصد، جمعیت خیلی متراکم با 16 درصد، کاربری بازار ایرانی با 14 در صد و همچنین کاربری تجاری اداری همراه با جمعیت متراکم با 12 درصد، به ترتیبب یشترین اهمیت و تأثیر را در اولویت‌بندی مسیر ویژه دوچرخه در شهر جدید اندیشه داشتند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - بازکاوی و تحلیل ساختار شهری با تأکید بر توسعه پایدار با استفاده از روش‌ AHP
    فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1398
    چکیده مسئله افزایش روزافزون جمعیت در عرصه جهانی و ملی، تمرکز فعالیت‌ها در شهرها و متعاقب آن رشد بی ضابطه و بی برنامه شهرها در کشورهای در حال توسعه خصوصاً ایران و نیز نتایج مخرب آن که آثار خود را در بحران‌های مختلف ظاهر ساخته است. شهرهای بزرگ با مشکلات مشابهی از قبیل گس أکثر
    چکیده مسئله افزایش روزافزون جمعیت در عرصه جهانی و ملی، تمرکز فعالیت‌ها در شهرها و متعاقب آن رشد بی ضابطه و بی برنامه شهرها در کشورهای در حال توسعه خصوصاً ایران و نیز نتایج مخرب آن که آثار خود را در بحران‌های مختلف ظاهر ساخته است. شهرهای بزرگ با مشکلات مشابهی از قبیل گسترش بی‌حد استفاده از اتومبیل، پراکنش حومه های شهری، انواع آلودگی های زیست‌محیطی، رشد نابرابری و بی‌عدالتی اجتماعی، نابودی سامانه های زیستی و مواردی از این دست مواجه هستند. هدف در این تحقیق این است که تا با لحاظ رویکرد توسعه پایدار و در نظر گرفتن اهمیت این رویکرد در توسعه ناپایدار شهری، راهبردها و درصد تأثیرگذاری به توسعه پایدار شهری در البرز مورد بررسی قرار گیرد. در این بررسی، ضمن توجه به ویژگی‌های شهری، شاخص‌های مؤثر و زیر شاخص‌های ساختار توسعه پایدار شناسایی شده و با طرح پرسشنامه و تحلیل آن در مدل AHP وزن‌های زیر شاخص‌ها و شاخص‌ها مشخص شده است. وزن‌های شاخص‌ها به عنوان ورودی در مدل GISقرار گرفته و لایه‌های آن را تشکیل می‌دهد. سپس مکان‌هایی را که پتانسیل توسعه پایدار دارند یا ندارند در مدل GIS مشخص شده است. نتیجه حاصله از این پژوهش بیانگر این مطلب است در دستیابی به توسعه پایدار در شهر البرز شاخص نهادی مدیریتی با وزن 208/ بیشترین تأثیر را داراست که زیر شاخص اصلی آن مربوط به برنامه‌ریزی در شهر البرز است؛ و پس از آن شاخص زیست محیطی با وزن 0.203 در رده دوم که در آن زیر شاخص مدیریت و دانش زیست‌محیطی سهم بیشتری در توسعه پایدار ایفاد می‌کند. است؛ و شاخص کالبدی فضایی با وزن 02/. بوده و برترین استراتژی و زیر شاخص آن مربوط به زیرساخت‌های شهری است. تفاصيل المقالة