فهرس المقالات زهرا عابدی


  • المقاله

    1 - هزینه های خارجی تولید برق از نیروگاه های فسیلی: بصورت موردی ایران
    انسان و محیط زیست , العدد 5 , السنة 9 , زمستان 1390
    سوخت های فسیلی بعنوان تنها سوختی که در دهه های اخیر جهت تولید برق مورد استفاده نیرو گاه های فسیلی قرار می گیرد در حال اتمام است. و در عین حال باعث متصاعد شدن مقادیر متنابهی آلاینده به محیط زیست می شود . این آلاینده ها به طرق مختلف باعث صدمات جبران ناپذیری به سلامت انسان أکثر
    سوخت های فسیلی بعنوان تنها سوختی که در دهه های اخیر جهت تولید برق مورد استفاده نیرو گاه های فسیلی قرار می گیرد در حال اتمام است. و در عین حال باعث متصاعد شدن مقادیر متنابهی آلاینده به محیط زیست می شود . این آلاینده ها به طرق مختلف باعث صدمات جبران ناپذیری به سلامت انسان و محیط زیست می شوند.. این صدمات هزینه های خارجی منفی ایجاد می کنند که در هزینه های خصوصی نیروگاه ها و در صورتحسابهای نهایی محاسبه و وارد نمی شود .هدف از تهیه این مقاله بدست اوردن هزینه های خارجی نیرو گاه های فسیلی در ایران بر اساس ضرایب EPA ، بانک جهانی و سازمان حفاظت محیط زیست در سال 1383 بوده است.به منظور بررسی هزینه های خارجی نیروگاه ها ، نیروگاه های فسیلی در ایران که شامل نیروگاه های گازی ، دیزلی ، سیکل ترکیبی و بخاری می باشند بطور اسنادی مورد بررسی قرار گرفت . نتایج نشان می دهد که هزینه های خارجی نیرو گاه های سیکل ترکیبی به دلیل استفاده تر کیبی از سوخت گاز طبیعی و و گازوئیل در مقایسه با سایر نیرو گاه ها از مقادیر کمتری برخوردار است و از طرفی راندمان بالایی دارد . بنابر این نیاز است با توجه به نیاز روز افزون به مصرف انرژی و افزایش جمعیت و بالا رفتن سطح تکنولوژیها ، احداث نیرو گاه ها با تکنولوژی های جدید و راندمان بالا در کشور توسعه پیدا کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - برآورد مدلی برای تخمین اثرات زیست محیطی ( پیامد های خارجی) بخش حمل و نقل عمومی در تهران
    انسان و محیط زیست , العدد 4 , السنة 9 , پاییز 1390
    یکی از مهمترین مسایل در تحلیل های اقتصادی پیامد های خارجی مثبت و منفی می باشدکه عمدتا به دلیل کیفی بودن و دشواری محاسبه معمولا از آن صرفه نظر می گردد. در علم اقتصاد پیامدخارجی به هزینه یا منفعتی گفته می شود که در حساب های بنگاه یا واحد های اقتصادی منعکس نشده و از طریق أکثر
    یکی از مهمترین مسایل در تحلیل های اقتصادی پیامد های خارجی مثبت و منفی می باشدکه عمدتا به دلیل کیفی بودن و دشواری محاسبه معمولا از آن صرفه نظر می گردد. در علم اقتصاد پیامدخارجی به هزینه یا منفعتی گفته می شود که در حساب های بنگاه یا واحد های اقتصادی منعکس نشده و از طریق قیمت ها در هزینه ها یا منافع بنگاه بحساب نمی آید . به علاوه اثرات خارجی به شخص یا واحدهایی تحمیل می شود که در فرآیند تولید و مصرف نقشی نداشته اند.در این مقاله میزان پیامد خارجی بخش حمل و نقل عمومی با توجه به تاثیری که بر کاهش(یا افزایش) منوکسید کربن موجود در هوای تهران ایجاد می کند مشخص می شود. علامت ضرایببدست آمده برای متغیرهای مدلهای در نظر گرفته شده نشان دهنده مثبت یا منفی بودن اثر خارجی خواهد بود. بدین صورت که علامت منفی پیامد خارجی مثبت و علامت مثبت پیامد خارجی منفی رانشان می هد.مدل مورد استفاده به صورت غیر خطی در نظر گرفته شده بطوریکه ضرایب بدست آمده میزانتاثیر پذیری co رابر متغیرهای مستقل نشان می دهد.این تحقیق برای دو منطقه متفاوت(بازار و فاطمی)انجام پذیرفته و بر اساس نتایج بدست آمده می توان گفت در هر دو مدل مترو و BRT دارای پیامد خارجی مثبت و تولید ناخالص داخلی (GDP)دارای پیامد خارجی منفی هستند. تفاصيل المقالة