فهرس المقالات حسین کاظمی


  • المقاله

    1 - طراحی مدل ارزیابی عملکرد پرسنل موسسات حسابرسی بر اساس تئوری داده بنیاد
    حسابداری مدیریت , العدد 2 , السنة 17 , تابستان 1403

    فرآیند ارزیابی عملکرد حسابرسان شامل ارزیابی و انتقال بازخوردها به حسابرسان است. هدف پژوهش ارزیابی عملکرد حسابرسان مستقل بر اساس رویکرد وظیفه محور و هدف محور با توجه به تئوری داده بنیاد است. روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف، بنیادی و از لحاظ ماهیت، اکتشافی و پیمایشی است. در أکثر

    فرآیند ارزیابی عملکرد حسابرسان شامل ارزیابی و انتقال بازخوردها به حسابرسان است. هدف پژوهش ارزیابی عملکرد حسابرسان مستقل بر اساس رویکرد وظیفه محور و هدف محور با توجه به تئوری داده بنیاد است. روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف، بنیادی و از لحاظ ماهیت، اکتشافی و پیمایشی است. در پژوهش حاضر با بهره‌گیری از رهیافت کیفی و به کمک نظریه داده‌بنیاد و استفاده از مصاحبه‌های عمیق با 31 نفر از مدیران و شرکای حسابرسی در سال 1401 در جهت درک معانی ذهنی آنها از رویکرد ارزیابی عملکرد پرسنل حسابرسان مستقل در رسیدگی حسابرسی، مصاحبه صورت گرفت. داده‌ها با روش کدگذاری باز در نظریه داده‌بنیاد، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و به کمک رویکرد پارادایمی مقوله‌ها پدیدار و در قالب آن ارائه گردید، در انتها با استفاده از روش دلفی، پرسشنامه محقق ساخته حاوی 17 سوال از مصاحبه‌ها، تهیه و جهت تایید مدل بدست آمده توسط خبرگان حرفه، تکمیل و نتایج بدست آمده گویای کارایی و اثربخشی مدل مزبور می‌باشد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخه 25 استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که رویکرد هدف محور طبق یافته‌های آماری در ارزیابی عملکرد پرسنل موسسات موثر می‌باشد. با عنایت به محدود بودن دامنه پژوهش‌های پیشین و فقدان پژوهش جامع در ایران، مدل طراحی شده که چند وجهی بوده، دیدگاه وسیعی از ارزیابی عملکرد حسابرسان مستقل بر اساس رویکرد هدف محور ارائه می‌نماید که می‌توان در برنامه‌های بهبود کیفیت حسابرسی استفاده نمود.

    تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - کارکردهای حسابداری مدیریت در بخش عمومی
    حسابداری مدیریت , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1400
    اطلاعات حسابداری برای ارزیابی مقاصد پاسخ‎گویی و تصمیم گیری ذی‎نفعان بخش عمومی مهم است. بخش عمده‎ای از نیازهای اطلاعاتی مدیران واحدهای گزارشگر در بخش عمومی از سیستم حسابداری مدیریت به دست می آید. از این رو این پژوهش کارکردهای حسابداری مدیریت در بخش عمومی را ت أکثر
    اطلاعات حسابداری برای ارزیابی مقاصد پاسخ‎گویی و تصمیم گیری ذی‎نفعان بخش عمومی مهم است. بخش عمده‎ای از نیازهای اطلاعاتی مدیران واحدهای گزارشگر در بخش عمومی از سیستم حسابداری مدیریت به دست می آید. از این رو این پژوهش کارکردهای حسابداری مدیریت در بخش عمومی را تبیین می کند. روش پژوهش کیفی است و داده‎های مورد نیاز از طریق مصاحبه با 13 نفر از افراد صاحبنظر در این حوزه جمع‎آوری شده است. یافته ها نشان می دهد که کارکردهای حسابداری مدیریت در بخش عمومی را می‎توان در هشت گروه برنامه ریزی سازمانی، بودجه‎ریزی، بهایابی، گزارشگری مالی و غیرمالی، نظارت و کنترل، ارزیابی عملکرد (متوازن) و مدیریت منابع انسانی، طبقه بندی کرد. بکارگیری سیستم حسابداری مدیریت در بخش عمومی می‎ تواند بر سازمان‎ها در ارزیابی عملکرد افزایش شفافیت و ارزش آفرینی برای پول کمک کند. همچنین برای حسابداری مدیریت در بخش عمومی جایگاه قابل قبولی در بخش عمومی تعریف نشده است. بر این اساس می‎توان نتیجه گرفت که توسعه سیستم حسابداری مدیریت در بخش عمومی به ارزیابی عملکرد، افزایش شفافیت و ایجاد ارزش کمک می‎کند. تبیین کارکردهای حسابداری مدیریت، ضرورت استفاده و توسعه سیستم‎های حسابداری مدیریت در بخش عمومی را روشن می‎سازد. تفاصيل المقالة