امروزه ارتباط میان فعالیتهای تسهیم دانش وویژگیهای انسانی افرادموردتوجه بسیاری ازپژوهشگران درحوزه مدیریت دانش قرارگرفته است. شخصیت افرادبه عنوان مهمترین عامل فردی انسانهامحسوب میشود. هدف این مقاله بررسی ویژگیهای شخصیتی مؤثربرتسهیم دانش درمؤسسات حسابرسی است. معرفی ویژگیهای شخصیتی بامؤلفههای پنج عامل بزرگ شخصیت (روانرنجوری،برونگرایی،گشودگی دربرابرتجربه،سازگاری ووظیفهشناسی) انجام شده است. بااستفاده ازپرسشنامه،دادههای موردنیازاز 126 حسابداررسمی شاغل در مؤسسات حسابرسی جمعآوری وتجزیهوتحلیل فرضیههابااستفادهازآزمون معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد، ویژگیهای برونگرایی، سازگاری و وظیفهشناسی برفرایندتسهیم دانش کارکنان درمؤسسات حسابرسی تأثیرمثبت ومعناداردارند اما بین ویژگی گشودگی دربرابرتجربه و فرایندتسهیم دانش کارکن ان رابطه معناداری مشاهده نشد. با توجه به اهمیت ویژگیهای شخصیتی در شکلگیری تسهیم دانش، پیشنهاد میشود مؤسسات حسابرسی در فرایند کارمندیابی و استخدام حسابرسان و گماردن آنها در ترکیب گروههای کاری توجه ویژه کنند تا افرادی باویژگیهای شخصیتی برونگرایی، سازگاری و وظیفهشناسی بالا به منظور سهولت در فرایند تسهیم دانش، جذب سازمان شوند.Personality Traits Affecting Knowledge Sharing in Audit Firms with Structural Equation ApproachShokrollah KhajaviEhsan KermaniReceived: 24/ March /2021 Accepted: 27/ May /2021AbstractToday, the relationship between knowledge sharing activities and human characteristics has attracted the attention of many researchers in the field of knowledge management. The personality of individuals is considered as the most important individual factor of human beings. The purpose of this study was to investigate the personality traits that influence knowledge sharing in audit firms. Introduction of personality traits has been done with the components of five major personality factors (neuroticism, extroversion, openness to experience, agreeableness and conscientiousness).Questionnaires were used to collect data from 126 certified accountants working in audit firms and the hypotheses were analyzed using structural equation test. The results showed that extroversion, Agreeableness and Conscientiousness had a positive and significant effect on staff knowledge sharing process in audit firms, but there was no significant relationship between openness to experience and staff knowledge sharing process. Given the importance of personality traits in the formation of knowledge sharing, it is recommended that the audit firms in the process of recruiting and hiring auditors and assigning them to workgroups pay particular attention to attracting individuals with appropriate personality traits for knowledge sharing.Keywords: Knowledge Sharing, Five-Factor Model of Personality, Audit Institutions and Personality Traits.
تفاصيل المقالة