فهرس المقالات مجید مختاریان پور


  • المقاله

    1 - ارزش های سیاسی در حکومت حضرت علی (ع)
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , العدد 46 , السنة 12 , بهار 1399
    هر حکومت یا نظام سیاسی تبلور نوعی استراتژی برای تولید و ارائه ارزش هایی است که از آنها تحت عنوان ارزش های سیاسی یاد می شود. پژوهش حاضر با استفاده از روش هرمنوتیک قصدی به مطالعه حکومت امام علی (ع) از منظر نحوه ی پای بندی آن حضرت به ارزش های سیاسی می پردازد. سوال این است أکثر
    هر حکومت یا نظام سیاسی تبلور نوعی استراتژی برای تولید و ارائه ارزش هایی است که از آنها تحت عنوان ارزش های سیاسی یاد می شود. پژوهش حاضر با استفاده از روش هرمنوتیک قصدی به مطالعه حکومت امام علی (ع) از منظر نحوه ی پای بندی آن حضرت به ارزش های سیاسی می پردازد. سوال این است که امام (ع) با مؤلفه هایی چون عدالت، آزادی، امنیت و رفاه به مثابه ارزش های سیاسی چه مواجهه ای داشتند؟ یافته های تحقیق بیانگر این است که در حکومت آن حضرت، عدالت به مثابه شبکه‌ای است که دارای اجزاء گوناگونی چون حق، انصاف، صداقت و مصلحت عمومی می باشد. آزادی مردم به ویژه مخالفین نزد امام (ع) آن قدر مهم است که آن حضرت می‌فرماید: من نمی‌توانم شما را به راهی که دوست ندارید اجبار کنم (خطبه 208، 222). از نظر آن امام (ع) امنیت حق همگانی است که در پرتو قدرت معنا می‌یابد و حکومت نیز صرفاً متولی و ابزار تأمین امنیت است و باید زمینه‌های ترس و نیاز را از بین ببرد. در بحث رفاه اجتماعی، آن حضرت از طریق تشویق مردم به کار و تلاش و تخصیص سهم مساوی از بیت المال برای آحاد اعضای جامعه حتی مخالفینش، همزمان به ارتقای سطح زندگی مردم، بسترسازی جهت رشد عزت نفس عمومی آنان و افزایش سطح آزادی‌های مردم مبادرت می ورزیدند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - الگوی مسأله‌یابی خلاق در حوزه خط‌مشی‌گذاری فرهنگی با رویکرد ‌تریز
    مطالعات میان فرهنگی , العدد 4 , السنة 16 , پاییز 1400
    مسأله یابی و تعریف درست مسائل فرهنگی، سنگ بنایی مهم و ضروری برای خط مشی گذاری فرهنگی اثربخش است و فقدان الگویی مناسب برای آن در حال حاضر منجر به نابسامانی های فراوان در این حوزه شده است. این مقاله با هدف ارائه الگویی خلاقانه در زمینه مسأله یابی و تعریف مسائل فرهنگی أکثر
    مسأله یابی و تعریف درست مسائل فرهنگی، سنگ بنایی مهم و ضروری برای خط مشی گذاری فرهنگی اثربخش است و فقدان الگویی مناسب برای آن در حال حاضر منجر به نابسامانی های فراوان در این حوزه شده است. این مقاله با هدف ارائه الگویی خلاقانه در زمینه مسأله یابی و تعریف مسائل فرهنگی با تکیه بر تریز ارائه شده است. مقاله حاضر با روش کیفی دلفی انجام شده است و بدین ترتیب پس از تدوین الگوی اولیه، این الگو طی سه دور دلفی با شش نفر خبره اصلاح و تکمیل شده و سپس طی یک جلسه گروه کانونی توسط خبرگان مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. الگوی نهایی، چندین ابزار تریز را به روشی منطقی در کنار هم قرار داده و با فرآیندی گام به گام، شناخت خط‌مشی‌گذار نسبت به مسأله را دقیق‌تر می‌نماید. مراحل این الگوی فرایندی عبارتند از (1) تعریف اولیه مسأله (چیستی)؛ (2) تصور مسأله به‌عنوان یک سیستم؛ (3) تحلیل بازیگران و ذی‌نفعان مرتبط با مسأله؛ (4) جمع‌آوری انواع داده‌های موجود پیرامون مسأله؛ (5) تعریف دقیق مسأله (چرایی)؛ (6) انتخاب سطح مسأله و تعیین ویژگی‌های آن با کمک ماتریس پنج سطحی؛ (7) تکمیل ماتریس نُه پنجره؛ و (8) تعریف مسأله. این الگو کاملاً برای حوزه فرهنگ بومی‌سازی شده و در آن متناسب با اقتضائات این حوزه در مراحل مختلف، نوآوری‌ها و تغییراتی در ابزارهای تریز ایجاد شده است. دو ویژگی دانش تریز یعنی تنوع ابزارها و تمرکز بر ساختارهای اندیشه باعث می‌شود که بتوان از آن به صورت اثربخشی در حوزه خط مشی گذاری فرهنگی استفاده کرده و با بهره گیری از اصول و ابزارهای آن خلأهای مسأله‌یابی فرهنگی کشور را برطرف نمود. تفاصيل المقالة