طراحی مدلی جهت انتخاب هتل توسط مشتریان با استفاده از سیستم خبره
الموضوعات :
طیبه داستان
1
1 - واحد الکترونیک،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
تاريخ الإرسال : 20 الجمعة , رجب, 1439
تاريخ التأكيد : 20 الجمعة , رجب, 1439
تاريخ الإصدار : 15 الأربعاء , جمادى الثانية, 1440
الکلمات المفتاحية:
گردشگری,
تحلیل شبکه,
سیستم خبره,
ملخص المقالة :
در این مقاله با هدف طراحی مدلی جهت انتخاب هتل مناسب توسط مشتریان با استفاده از سیستم خبره، در مرحله اول به تعیین معیارهای انتخاب هتل مناسب توسط مشتریان با استفاده از ادبیات پژوهش و نظرات خبرگان پرداخته شد؛ در مرحله دوم به اولویتبندی معیارهای تعیین شده در مرحله قبل با استفاده از فرایند تحلیل شبکهای ANP پرداخته شد و در مرحله آخر با استفاده از معیارهای رتبهبندی شده، سیستم خبره مذکور طراحی و تست گردید. طبق نتایج بهدست آمده از مرحله اول معیارهای انتخاب هتل مناسب توسط مشتریان شامل هزینه اقامت، امکانات رفاهی، امنیت، ادراک مشتریان و آگاهی مشتریان از برند شناسایی گردید. نتایج حاصل از تحلیل ANP نشان داد که کیفیت ادراک شده مشتری، هزینه اقامت، آگاهی مشتری از برند هتل، امکانات حرفهای و امنیت محیط به ترتیب دارای بیشترین اهمیت در انتخاب هتل بودهاند. سیستم خبره تحقیق بر حسب این عوامل طراحی گردیده و نتایج حاصل از طراحی سیستم خبره نشان داد که هزینه بالای اقامت از پایدارترین عوامل در تشخیص نامناسب بودن انتخاب هتل بوده است. پس از آن عامل ریسک امنیتی بالا، بیشترین پایداری را در تشخیص نامناسب بودن انتخاب هتل نشان داد. عوامل امکانات، ادراک مشتریان و آگاهی آنان از برند نیز دارای برهم کنشی بودند که نشان از حساسیت سیستم خبره انتخاب هتل به این عوامل داشت.
المصادر:
بهنود، رضا و شراره تیموری، ۱۳۹۴، تعیین مؤلفههای اصلی کیفیت خدمات در صنعت هتلداری استان اصفهان، کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت و مهندسی صنایع، تهران، شرکت مدیران ایده پردازان پایتخت ایلیا
زال، سعید؛ مینا شکوری و هنگامه قنواتی، ۱۳۹۴، رتبه بندی هتلهای پنج ستاره تهران بر اساس دیدگاه و معیارهای تصمیمگیری مشتریان با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، اولین همایش بینالمللی و چهارمین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پایدار، همدان، دبیرخانه دائمی کنفرانس.
وانگ، لی. 1386. سیستمهای فازی و کنترل فازی. ترجمۀ محمد تشنه لب و همکاران. ناشر: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی. چاپ چهارم.
دربندی، سیدعلیرضا؛ رحمت الله محمدی پور و اسفندیار محمدی، ۱۳۹۴، بررسی میزان تأثیر ارزش ویژه برند بر رضایت مشتریان از خدمات هتل داری، کنفرانس بین المللی اقتصاد مدیریت و علوم اجتماعی، اسپانیا.
خان محمدی،سهراب،بافنده،علیرضا،(1387)،ارائه مدلی فازی برای تبیین ابعاد ساختاری سازمان بر اساس ابعاد محتوایی، مجله مدیریت، واحد علوم و تحقیقات تهران، شماره 78، صفحه18.
Akincilar, Aykan, Metin Dagdeviren. 2014. A hybrid multi-criteria decision making model to evaluate hotel websites. International Journal of Hospitality Management, Volume 36, January 2014, Pages 263-271
Yüksel, Sedat. 2007. An integrated forecasting approach to hotel demand. Mathematical and Computer Modelling, Volume 46, Issues 7–8, October 2007, Pages 1063-1070
Sohrabi, B., Vanani, I. R., Tahmasebipur, K., & Fazli, S (2012). An exploratory analysis of hotel selection factors: A comprehensive survey of Tehran hotels. International Journal of Hospitality Management, 31(1), 96-106.
Divsalar, A., Vansteenwegen, P., & Cattrysse, D (2013). A variable neighborhood search method for the orienteering problem with hotel selection. International Journal of Production Economics, 145(1), 150-160.
Li, G., Law, R., Vu, H. Q., & Rong, J (2013). Discovering the hotel selection preferences of Hong Kong inbound travelers using the Choquet Integral. Tourism Management, 36, 321-330.
_||_