مطالعه موردی تأثیر توریسم برسرمایهی اجتماعی شهروندان در شهر کاشان
الموضوعات :
محسن نیازی
1
,
علی فرهادیان
2
,
طاهره عربی مرقی
3
,
فاطمه مزرعتیان
4
1 - استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان.
2 - استادیار گروه مدیریت و کار آفرینی دانشگاه کاشان
3 - کارشناسی ارشد رشته اکوتوریسم دانشگاه سمنان
4 - کارشناسی رشته علوم اجتماعی دانشگاه کاشان
تاريخ الإرسال : 17 الأحد , شوال, 1444
تاريخ التأكيد : 03 السبت , صفر, 1445
تاريخ الإصدار : 07 الأربعاء , صفر, 1445
الکلمات المفتاحية:
"سرمایه",
"سرمایهی اجتماعی",
"توریسم",
"شهرکاشان",
ملخص المقالة :
مقالهی حاضر با هدف بررسی تأثیرات توریسم بر سرمایهی اجتماعی انجام شده است.امروزه گردشگری فراگیر شده وبه یک علم تبدیل شده است و همین فراگیر شدن آن باعث به وجود آمدن اثرات ومشکلات عمیقی میشود. از طرفی هم سرمایهی اجتماعی لازمهی توسعه برای هرکشوری است. وهر کشور و جامعهای برای اینکه بتواند راههای توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی را بپیماید نیاز به برنامهریزی در زمینهی سرمایهی اجتماعی نیز دارد. سرمایهی اجتماعی نیز متأثر از عواملی است که یکی از این عوامل گردشگری است. در این پژوهش از روش مصاحبه از نوع نیمه رهنمودی استفاده شده است. جامعهی آماری ما مردم شهرکاشان و حجم نمونهی ما افراد 15تا60 سال ساکن یا شاغل در مناطق فین ونیاسر هستند. نتایج به دست آمده مبین آن است که سرمایهی اجتماعی وگردشگری دارای رابطهی معناداری هستند وسرمایهی اجتماعی در برخی از مؤلفهها از گردشگری متأثر بوده است. مقالهی حاضر با هدف بررسی تأثیرات توریسم بر سرمایهی اجتماعی انجام شده است.
المصادر:
اکبریانرونیزی، س. 1392. رابطهی توسعهی گردشگری وسرمایهی اجتماعی درنواحی روستایی، مجلۀ برنامهریزی وتوسعهی گردشگری، صص 78.
امیر کافی، م. 1380. اعتماد اجتماعی و عوامل موثر بر آن، فصلنامه نمایه پژوهشی، سال پنجم، شماره 18، ص11.
تاجیبخش، ک . 1384. سرمایه اجتماعی، اعتماد، دموکراسی و توسعه، افشین خاکباز و حسن پویان، تهران، شیرازه، صص147.
توسلی، غ و موسوی، م . 1382. سرمایه در نظریات کلاسیک و جدید با تاکید بر نظریههای سرمایه اجتماعی، نامه علوم اجتماعی، زمستان ، شماره 26، صص6.
دینی ترکمانی، ع. 1386. تبیین افول سرمایه اجتماعی، فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، سال ششم، شماره 23، صص149.
رضوانی، م. ر. و صفایی، ج . 1384. گردشگری خانه های دوم و اثرات آن برنواحی روستایی :فرصت ها وتهدید ها (مورد : نواحی روستایی شمال تهران)پژوهش های جغرافیایی، شماره 54، صص 121-109.
سالاری، آ. 1387. بررسی نقش آمیخته پیشبرد بازاریابی بر توسعه صنعت گردشگری در ایران با تاکید بر بازاریابی اینترنتی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز54.
سعادت، ر. 1386. تخمین سطح و توزیع سرمایه اجتماعی استانها، فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، سال ششم، شماره 23، صص177.
شریف زاده، ا ومراد نژاد، ه. 1381.توسعهی پایدار وتوریسم روستایی ، ماهنامهی اجتماعی – اقتصادی جهاد ، شمارهی 250-251.
شیانی، م و هاشمی، س. 1392. تجربه گردشگری و هویت ملی، صص، 61-60.
غریبی، ح. 1389. پیشبینی سرمایه اجتماعی براساس متغیرهای زمینهای، فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، زمستان سال دوم، شماره دوم، صص138.
فوکویاما، ف. 1385. پایان نظم: سرمایه اجتماعی و حفظ آن، غلامعباس توسلی، تهران، حکایت قلم نوین، صص12-11.
فولادیان، ا. 1388. بررسی میزان سرمایه اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، فصلنامه تخصصی فقه و تاریخ تمدن، سال ششم، شماره 21، صص92.
فیلد، ج .1386. سرمایه اجتماعی، غلامرضا غفاری، تهران، کویر، ص54.
کلمن، ج.1377. بنیادهای نظریه اجتماعی، منوچهر صبوری، تهران، نی، صص462.
کیوی، ر؛ کامپنهود، ل. 1392. روش تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمهی عبدالحسین نیک گهر، تهران، نشرتوتیا، چاپ یازدهم، ص206.
گیدنز،آنتونی؛ برسال،کارن.1389. جامعه شناسی،ترجمهی حسن چاوشیان، تهران،نشرنی،چاپ پنجم، ص 359-358.
لومسدن، ل. 1380. بازاریابی گردشگری، ترجمه محمد ابراهیم گوهریان، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
ـ لهساییزاده، ع و مرادی، گ. 1386. رابطه سرمایه اجتماعی و سلامت روان در مهاجران، فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، سال هفتم، شماره 26، صص162.
موسوی، م.1386. مشارکت اجتماعی یکی از مولفههای سرمایه اجتماعی، فصلنامه علمی ـ پژوهشی رفاه اجتماعی، سال ششم، شماره 23، صص72.
معاون، ز وغفاری، غ .1392. سهم سرمایه های اجتماعی و فرهنگی درمیزان تمایل به گردشگری، صص 119.
نویدنیا، منیژه .1382. درآمدی بر امنیت اجتماعی، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال ششم، شماره 19. ص57.
_||_