تأثیرشاخص تنش برگردشگری خارجی ؛ مقایسه تطبیقی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و توسعهیافته منتخب (رویکرد نهادگرایی )
الموضوعات :سیدمحمد حسینی صالحی 1 , محمد حسن فطرس 2 , محمد حسین ایمانی خوشخو 3 , احمد سرلک 4
1 - دانشجوی دکتری اقتصاد، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
2 - استاد گروه اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
3 - استاد گروه گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
4 - دانشیارگروه اقتصاد، واحد اراک، دانشگاه آزاداسلامی، اراک، ایران
الکلمات المفتاحية: گردشگری, تنش, نهادگرایی, روش GMM,
ملخص المقالة :
شاخصهای رشد و توسعه ، دلالت بر فاصله عمیق تر کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه داشته ورویکرد رشد درونزا و استفاده ظرفیت های داخلی و منابع پایدار تقویت شده است . طی دو دهه گذشته صنعت گردشگری بعنوان منبع پویای رشد و توسعه مورد توجه کشورهای بویژه توسعه یافته قرار گرفته است . کشورهای اسلامی با انبوه جاذبههای خاص فرهنگی، تاریخی و طبیعی می توانند با ایجاد بسترهای لازم از این ظرفیت به نحو بهینه استفاده نمایند . در این پژوهش تطبیقی ، یه بررسی عوامل موثر بر گردشگری با تاکید بر شاخص تنش در دو گروه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و کشورهای توسعهیافته طی سالهای2005 تا 2019 پرداخته ایم . یافتههای تحقیق به تاثیر مثبت و معنادار متغییرهای تنش ، میزان گردشگران دورۀ قبل، درجۀ بازبودن اقتصاد و زیرساختهای حملونقل بر گردشگری خارجی دلالت دارد . البته ضریب تخمینی شاخص تنش در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی بزرگتر است . همچنین ضریب برآوردی هزینه های عمومی درآموزش در کشورهای توسعهیافته ، مثبت ومعنی دار بوده و در خصوص تاثیر شاخص قیمت مصرف کننده بر گردشگری خارجی ، ضرایب برآوردی دو گروه کشورها بواسطه نقش قدرت خرید ارز ، با یکدیگر متناقض ( درکشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی مثبت اما در کشورهای توسعهیافته منفی ) می باشد .
1- ابوجعفری، روحالله (1385). «برداشتهای اقتصاد نهادگرا و مطالعات اقتصاد اسلامی». فصلنامۀ اندیشۀ صادق، شمارۀ 22، ص 122-145.
2- احمدیان، مریم (1390). معرفی و نقد شاخص راهنمای ریسک بینالمللی کشوری. مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات محیط کسبوکار.
3- اشرفیپور، محمدعلی و نقیب، رسول (1391). «بررسی اثرات حکمرانی خوب بر توسعه صنعت توریسم». دومین همایش ملی راهکارهای توسعۀ اقتصادی با محوریت برنامهریزی منطقهای، دانشگاه آزاد سنندج.
4- امامقلیپور، سارا و آسمانه، زهرا (1390). «تعیین ارتباط بین گردشگری و حکمرانی در کشورهای عضو OECD با استفاده از روش گشتاورهای تعمیمیافته GMM». اولین کنفرانس ملی جغرافیا، گردشگری، منابع طبیعی و توسعۀ پایدار، تهران.
5- ﭘﻮرﻓﺮج، ﻋﻠﯿﺮﺿﺎ، ﻋﯿﺴﯽزاده روﺷﻦ، ﯾﻮﺳﻒ و ﭼﺮاﻏﯽ، ﮐﺒﺮي (1387). «ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت، ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮي، رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدي». فصلنامۀ اقتصاد و تجارت نوین، دورۀ 4، شمارۀ 13، ص 46-66.
6- تلیابی، فریبا و شاهآبادی، ابوالفضل (1395). «تأثیر نهاد حکمرانی کشور میزبان بر درآمد گردشگری کشورهای درحال توسعۀ منتخب». فصلنامۀ برنامهریزی و توسعۀ گردشگری، دورۀ 5، شمارۀ 16، ص 8-30.
7- حیدری، چیانه و رحیم سلطانی، ناصر( ۱۳۹۳)، تحلیلی بر نقش ثبات سیاسی و امنیت در توسعه صنعت گردشگری مطالعه موردی منطقه خاورمیانه ، فصلنامه جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، سال ۲۵ ، پیاپی ۵۴ ، شماره ۲ ، تابستان ۱۳۹۳، ص 209-228
8- خداپرست مشهدی، مهدی و فلاحی، محمدعلی (1395). «بررسی نقش کیفیت نهادی بر توسعۀ مالی در کشورهای منتخب عضو سازمان کنفرانس اسلامی». دوفصلنامۀ اقتصاد پولی و مالی، دورۀ بیستوسوم، شمارۀ 11، ص 26-45.
9- راسخی، سعید و حسینی، سپیده (1392). «عوامل مؤثر بر تراکم گردشگری در کشورهای درحال توسعۀ منتخب». برنامهریزی و توسعۀ گردشگری، سال سوم، شمارۀ 8، ص 69-86.
10- رحمانی، فاطمه و رهنما ، علی(۱۳۹۹) ، تاثیر شاخصهای رقابت پذیری سفر و گردشگری بر تقاضای گردشگری خارجی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا . دو فصل نامه مطالعات اجتماعی گردشگری ، سال هشتم ، شماره ۱۶، پاییز و زمستان ۱۳۹۹ ص صفحه۱۴۴- ۱۱۳
11- سیاح، علی (1392). تأثير زيرساختهاي حملونقل و شاخص حکمراني بر تقاضاي گردشگري کشورهاي منتخب توسعهيافته و درحال توسعه طي دورۀ 2000-2011. پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ اقتصاد، دانشکدۀ اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا.
12- شاهآبادی، ابوالفضل و سیاح، علی (1392). «تأثیر زیرساختهای اقتصادی بر گردشگری (رویکرد پنل دیتا)». برنامهریزی و توسعۀ گردشگری، سال دوم، شمارۀ 7، ص 25-43.
13- شریفی رنانی، حسین، سجادیه خواجویی، فرزام و ترابی، افسانه (1392). «نقش حکمرانی خوب در جذب گردشگر (مطالعۀ موردی: کشورهای منتخب «OPEC»)». اولین همایش الکترونیکی ملی چشمانداز اقتصاد ایران با رویکرد حمایت از تولید ملی.
14- صامتی و همکاران (۱۳۹۴)، نتایج مطالعات آنها در مورد تقاضای گردشگری کشورهای اسلامی منتخب در طی دوره ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۲ با استفاده از روش داده های پانل، نشان داد که ثبات سیاسی و حاکمیت قانون در این گروه کشورها تاثیر مثبت و معنی داری بر افزایش ورود گردشگران خارجی داشته است
15- مریدی، مرضیه (1395). بررسی نقش گردشگری در توسعۀ اشتغال کلانشهرها. پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ مدیریت شهری، دانشکدۀ مدیریت، واحد علوم تحقیقات تهران.
16- میرانی، نینا (1396). بررسی نقش کیفیت نهادی بر توسعۀ صنعت گردشگری پزشکی در ایران: رویکرد پویاییهای سیستمی. پایاننامۀ دکتری، رشتۀ اقتصاد، دانشکدۀ اقتصاد، دانشگاه تبریز.
17- ندیری، محمد و محمدی، تیمور (1390). «بررسی تأثیر ساختارهای نهادی بر رشد اقتصادی با روش گشتاورهای تعمیم یافته». فصلنامۀ مدلسازی اقتصادی، سال پنجم، شمارۀ 15، ص 1-24.
18- موسوی شفایی، مسعود، حسینی بیدختی، علی اکبر و اسماعیل شهابی، سید مجتبی(1391) . تاثیر بیثباتی سیاسی بر صنعت گردشگری ایران در دوره پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، فصلنامه روابط خارجی، سال چهارم، شماره دوم، تابستان1391، ص ۲۴۰- ۲۱۱
19- Aslan, A., Kula, F., & Kaplan, M. (2009). “International tourism demand forTurkey: A dynamic panel data approach”. A Research Journal of International Studies, 9; p. 64-75.
20- Arellano, M., & Bond, S. (1991). “Some Tests of Specification for Panel Data: Monte Carlo Evidence and an Application to Employment Equations”. Review of Economic Studies, 58(12), 277-297.
21- Baltagi, B. H. (2008). Econometric Analysis of Panel Data. West Sussex: Wiley.
22- Barro, R. J. and X. Sala-i-Martin. (2004). Economic Growth, 2nd ed.Cambridge: MIT Press.
23- Flecher, J., & Morakabati, Y. 2008. Tourism Activity Terorrism and Political Instability within the Commonwealth: the Cases of Fiji and Instability Kenya.
24- Hall, C.M. (1994) Tourism and Politics, John Wiley and Sons, Brisbane
25- Kaufmann, D., Kraay, A. and Mastruzzi, M. (2009). “Governance matters VIII: Aggregate and individual governance indicators 1996-2008”. World bank policy research working paper, 4978.
26- Lee, S. (2015). “Research note: Quality of government and tourism destination competitiveness”. Tourism Economics, 21(4), 881–888.
27- North, D. (1990). Institutions, Institutional Change, and Economic Performance. Cambridge University Press. New York.
28- Nunkoo, R., Ramkisoon, H. and Gursoy, D. (2012). “Public trust in tourism institutions”. Annals of Tourism Research, 39(3), p. 1538–1564.
29- Rigobon, R., & Rodrik, D. (2005). “Rule of law, democracy, openness and income”. Economics of Transition, 13(3), p. 533–64.
30- Saha, S., Su, J. J., & Campbell, N. (2017). “Does political and economic freedom matter for inbound tourism? A cross-national panel data estimation”. Journal of Travel research, 56(2), 221-234.
31- Sequeira, T. N., & Nunes, P. M. (2008). “Does country risk influence international tourism? A dynamic panel data analysis”. Economic Record, 84(265), 223-236.