شناسایی ظرفیت و اولویتها در توسعه گردشگری با تأکید بر فضاهای تاریخی (همدان)
الموضوعات :
میترا رفاهی دهر
1
(دانشجوی دکتری، گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران)
مجید شمس
2
(استاد تمام جغرافیا و برنامهریزی شهری، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران)
الکلمات المفتاحية: گردشگران, همدان, مدیریت هستهی مرکز شهر, فضاهای تاریخی,
ملخص المقالة :
این مطالعه با هدف مدیریت هسته مرکزی شهری با استفاده از جاذبههای تاریخی با تأکید بر استفاده از فضاهای تاریخی (همدان) پرداخته است، همچنین تعیین ظرفیتهای تاریخی هسته مرکزی شهر در توسعه گردشگری و تعیین مؤلفههای اصلی مدیریتی با تأکید بر جاذبههای تاریخی در توسعه گردشگری در این پژوهش مورد شناسایی و ارزیابی قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق حاضر بر اساس موضوع و هدف آن، ساکنان، گردشگران و کسبه هسته مرکزی شهر همدان میباشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای بنیادی و روش تحقیق آن بر مبنای ماهیت به صورت توصیفی تحلیلی میباشد. برای گردآوری دادهها و اطلاعات از دو روش کتابخانهای و میدانی بهره گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل در بستر مطالعات میدانی از تکنیک سوات و پرسشنامه و نرمافزار spss استفاده میشود. نتایج حاصل از کاربرد تکنیکهای تحقیق نشان میدهد زیرمعیار مشارکت سرمایهگذاری محلی نقش مؤثری در توسعه گردشگری در منطقه ایفا میکند، از این رو ارائه تسهیلات تشویقی مانند اعطای وام، اخذ مالیات کمتر، مشاورههای تخصصی کارآفرینانه در جهت توسعه فعالیتهای توریستی توسط سرمایهگذاران محلی میتواند عاملی مشوق برای هدایت سرمایههای محلی در جهت توسعه فعالیتهای مبتنی بر گردشگری عمل نماید.
_||_