ارزیابی پیشرانهای تأثیرگذار در برنامهریزی راهبردی توسعهی گردشگری تاریخی-فرهنگی (مطالعه موردی: شهر تبریز)
الموضوعات :
احمد حمزه زاده
1
,
بشیر بیگ بابایی
2
,
داود مختاری
3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند
2 - استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد ملکان، دانشگاه آزاد اسلامی، ملکان، ایران
3 - استاد گروه ژئومورفولوژی،دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی،دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
تاريخ الإرسال : 02 الإثنين , جمادى الثانية, 1444
تاريخ التأكيد : 13 السبت , رجب, 1444
تاريخ الإصدار : 29 الإثنين , رجب, 1444
الکلمات المفتاحية:
گردشگری,
برنامهریزی راهبردی,
شهر تبریز,
گردشگری تاریخی-فرهنگی,
ملخص المقالة :
در سالهای اخیر گردشگری بهعنوان صنعت بدون دود، منبع درآمد سرشار در تجارت جهانی و عنصر مهمی در بهبود و تنظیم موازنهی بازرگانی و تراز پرداختهای بسیاری از کشورها شده است. در این راستا، برنامهریزی راهبردی توسعهی این صنعت در اکثر کشورها کلید خورده است. با توجه به اهمیت این صنعت و نیاز به برنامهریزی و مدیریت آن، هدف از تحقیق حاضر شناسایی پیشرانهای تأثیرگذار در برنامهریزی راهبردی توسعهی گردشگری شهر تبریز میباشد. از اینرو، روش تحقیق در مطالعهی حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-تحلیلی میباشد. جامعهی آماری تحقیق نیز شامل مدیران، مسئولان، کارشناسان شهری و نخبگان دانشگاهی شهر تبریز (حدوداً 2000 نفر) بوده که حجم نمونه بر اساس مدل اصلاحشده کوکران 340 نفر برآورد شده است. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از مدل حداقل مجذورات جزئی در نرمافزار Warp-PLS استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که مهمترین پیشرانهای تأثیرگذار بر توسعهی گردشگری با تأکید بر گردشگری تاریخی-فرهنگی مربوط به پیشرانهای قانونی-سیاسی، اقتصاد-بازاریابی و مدیریتی بوده است که به ترتیب ضرایب استخراج شده بر اساس مدل ساختاری تحقیق برای هر کدام 71/0، 65/0 و 53/0 میباشد. همچنین در بین متغیرهای فرعی بیشترین تأثیرگذاری مربوط به متغیرهای اصلاح تصویر منفی و زدودن ایرانهراسی برای تقویت انگیزهی سفر به ایران، ارتقای سطح همکاریهای گردشگری بینالمللی و رفع موانع از جمله مقررات بروکراتیک و اقامت، اطلاعرسانی مناسب و تبلیغات شایسته در بازارهای هدف، تحقق مدیریت واحد و سیستمی، شکلگیری تعامل و اعتماد نهادی بین ارگانهای دولتی و خصوصی، بهرهگیری از مشارکت، ایجاد تسهیلات اقامتی مطابق با استانداردهای جهانی و ارائهی تسهیلات مطابق با ملیت و فرهنگ گردشگران بر مبنای نیازسنجی مناسب ترجیحات گردشگران میباشد.
المصادر:
Pourjohari, F. (2014). The Role of Historical Attractions in Isfahan in the Development of Cultural Tourism (Case Study: Foreign Tourists Spring 2014). Master Thesis in Management. Supervisor: Mohammad Ali Z
aki, Sheikh Baha'i University.
Popoli Yazdi, M, H., & Saghayi, M. (2014). Tourism Nature and Concepts. Tehran: Samt Publications.
Teimori, R., Karami, F., Teimori, Z., & Safdari, A. (2014). Affecting Factors in Urban Historical Sites Tourism Case Study: Tabriz Metropolis Historic Market. Journal of Urban Tourism, 1(1), 63-78.
Habibi, S, M. (2010). Description of intellectual currents of architecture and urban planning in contemporary Iran. Tehran: Cultural Research Office Publications.
Hamdi, K., Vaziedost, H., & Honari Jafarpour, A. (2009). Investigating the Impact of Historical-Cultural Tourism on the Sustainable Urban Development of Hamedan. Journal of Social Sciences, 3(1), 49-69.
Karami, M. (2012). Assessing the desirability of urban tourists' access to service-welfare places in Iranian cities (Case study of Tabriz). Master Thesis in Geography and Tourism Planning. Supervisor: Akbar Asghari Zamani, Zanjan University.
Yazdani Zanganeh, M., Khosravipour, B., & Ghanian, M. (2009). Strategies for sustainable employment development in the rural tourism sector. Labor and Community, 109, 101-108.
Schultz, K, N. (2005). The concept of habitation towards allegorical architecture. Translated by Ahmad Yarahmadi. Tehran: Agha Publishing.
Ghassabi, H. (2019). Investigating the role of free trade zone in increasing tourism activities, emphasizing the Regional Economic Prosperity (Case Study: Aras Free Trade). Phd thesis in Geography and urban planning, Supervisor: Ali Azar, Islamic Azad University - Marand Branch.
Novin, A, R. (2017). Analysis of Effects Revitalizationhistorical – cultural context of metropolises on city tourism development (Case Study: historical - cultural context of Tabriz metropolitan). Phd thesis in Geography and urban planning, Supervisor: Karim Hosseinzade Dalir, Islamic Azad University - Marand Branch.
Aitchison, C. (2002). Leisure and Tourism Landscape, Routledge Advances in Tourism (Book 9), 208 pages.
Blancas, F.J., Lozano-Oyola, M., González, M., Caballero, R., (2018). A dynamic sustainable tourism evaluation using multiple benchmarks. J. Clean. Prod, 174, 1190–1203.
Candice, C. (2015). Tourism development and resistance in China. Annals of Tourism Research 52, 39–43.
Conaghan, A., Hanrahan, J. & McLoughlin, E. (2015). A model for the transition towards the sustainable management of tourism destinations in Ireland. International Journal for Responsible Tourism, 4(2), 103-122.
Edwards, D., Tony, G. and Bruce, H. (2011). Urban tourism research Developing an Agenda, Annals of Tourism Research, 35 (4), 1032–1052.
Fazito, M., Scott, M., Russell, P. (2016). The dynamics of tourism discourses and policy in Brazil. Annals of Tourism Research, 57, 1-17.
Haigh, M. (2020). Cultural tourism policy in developing regions: The case of Sarawak, Malaysia, Tourism Management, 81, 1-13.
Howie, F. (2003). Managing tourist destination. Thomson Learning EMEA.
Kim, S., Bramwell, B. (2019). Boundaries and boundary crossing in tourism: A study of policy work for tourism and urban regeneration. Tourism Management, 75, 78-89.
Larsen, S. (2007). Aspects of a psychology of the tourist experience.Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 7(1), 7–18.
Manuel, R. Patricia, P. João, S. (2017). Residents’ attitudes and the adoption of pro-tourism behaviours: The case of developing island countries, Tourism Management, 61, 523–537.
Pearce, D.G. (2001). An integrative framework for urban tourism research, Annals of Tourism Research, 28(4), 926-946.
Pearce, P. L., & Zare, S. (2017). The orchestra model as the basis for teaching tourism experience design.Journal of Hospitality and Tourism Management, 30, 55–64.
Scott, N., & Le, D. (2017). Tourism experience: A review. In N. Scott, J. Gao, & J. Ma (Eds.).Visitor Experience Design. Wallingford, Oxon: CABI.Selstad, L. (2007). The social anthropology of the tourist experience. Exploring the“middle role”.Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 7(1), 19–33.
Stefania, M.C., and Florin, M., and Daniela, A.R. (2009). Urban Tourism economice. Uoradea .ro/ anale/volume/2009/v2- economy.../27.pdf, 2009.
Tussyadiah, I. P. (2014). Toward a theoretical foundation for experience design in tourism.Journal of Travel Research, 53(5), 543–564.
UNWTO (2019). International Tourism Highlights, International tourism continues to outpace the global economy.
Wang, J, Huang, X, Gong, Z, Cao, K. (2020). Dynamic assessment of tourism carrying capacity and its impacts on tourism economic growth in urban tourism destinations in China, Journal of Destination Marketing & Management, 15, 1-15.
Weingart, J., Schrier, J., Cogger, W.H. (2008). "Historic, Cultural, Scenic, Recreation, and Tourism", Prepared by State of New Jersey Highlands Water Protection and Planning Council in Support of the Highlands Regional Master Plan, 83.
Yan, G., & Santos, C. A. (2009). China, forever: Tourism discourse and self-orientalism. Annals of Tourism Research, 36(2), 295-315.
Yang, L., & Wall, G. (2009). Ethnic tourism: A framework and an application. Tourism Management, 30(4), 559–570.
_||_