نقش گردشگران در شکلگیری هویت مقاصد هدف گردشگری مطالعه موردی: منطقه ثامن مشهد
الموضوعات :
طاهره دریادل
1
(
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته جهانگردی و گردشگری گرایش گردشگری مذهبی موسسه خردگرایان مطهر
)
عزت الله مافی
2
(
دانشیار گروه جهانگردی و گردشگری گرایش گردشگری مذهبی موسسه خردگرایان مطهر
)
مریم رجبی
3
(
مربی گروه جهانگردی و گردشگری گرایش گردشگری مذهبی موسسه خردگرایان مطهر
)
الکلمات المفتاحية: هویت, گردشگری, فرهنگ گردشگری, منطقه ثامن مشهد,
ملخص المقالة :
رقابت روز افزون در صنعت گردشگری، لزوم توجه به توسعه ارزش ویژه به مقاصد گردشگری را بیش از پیش مطرح ساخته است. عوامل مختلفی از عوامل بیرونی و درونی بر جامعه در مقصد گردشگری مؤثرند. عمده تحقیقات پیشین، بررسی عوامل بیرونی همچون آگاهی از نحوه تغییرات فرهنگی و حتی نوع گویش، رفتارهای اجتماعی و هویت افراد را مورد توجه قرار دادهاند. در این پژوهش نقش گردشگران بر هویت شهروندان در منطقه ثامن شهر مشهد در صنعت گردشگری مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه تحقیق را کلیه ساکنان و افرادی که با گردشگران در این منطقه در ارتباط هستند تشکیل دادهاند که 195 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. نتایج نشان داد که شاخصهای هویت معماری -کالبدی و مبلمان شهری به واسطه حضور گردشگران دارای میانگین بالاتر از 3 بودهاند. نتایج کلی نشان داد که حضور گردشگران بر ویژگیهای هویت اجتماعی و فرهنگی ساکنان منطقه ثامن اثر زیادی نداشته است. اما در شاخصهای ابعاد معماری-کالبدی و مبلمان شهری این اثرگذاری ویژهتر بوده است.
_||_