نقش تابلوهای گردشگری در توسعه گردشگری شهر اصفهان
الموضوعات :
شهین بختیاروند بختیاری
1
,
علیرضا سودایی
2
,
ابوالفضل آبکار
3
,
مرضیه موسوی
4
1 - کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری ریزی منطقه ای، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاداسلامی، خوراسگان، ایران
3 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاداسلامی، دهاقان، ایران
4 - کارشناس ارشد مدیریت مالی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاداسلامی، دهاقان، ایران
تاريخ الإرسال : 26 الأحد , رجب, 1443
تاريخ التأكيد : 23 الأحد , رمضان, 1443
تاريخ الإصدار : 21 الأحد , شوال, 1443
الکلمات المفتاحية:
صنعت گردشگری,
تابلوهای گردشگری,
برند تبلیغاتی,
ملخص المقالة :
صنعت گردشگری در دنیای امروز یکی از صنایع پرسود از لحاظ اقتصادی و ایجاد و تبادل فرهنگی به شمار میآید. برای جذب گردشگر و معرفی بناها باید اقداماتی صورت بگیرد. از جمله این اقدامات می توان تبلیغات، چاپ کتاب، انتشار بروشور و تابلوها برای دسترسی بهتر گردشگران به مناطق مورد نظر را نام برد. تابلوهای گردشگری نقش ویژهای را ایفا میکنند، به نوعی که میتوان گفت این تابلوها زبان گویا برای راهنمایی یک گردشگرند و راهنمای خوبی برای جذب گردشگر، راهنمایی امین برای رسیدن به مکان مورد نظرند. تابلوها فقط نقش راهنما را ندارند، بلکه یک برند تبلیغاتی را با خود یدک می کشند. بنا براین شکل، اندازه، رنگ، جایگاه نصب، چندزبانه بودن، همه و همه در ساختار تابلوی راهنما مؤثر است. تابلوی گردشگری هویت فرهنگی و شخصیتی یک منطقه را به تصویر میکشد. هدف از تدوین این مقاله بررسی میزان تأثیرگذاری استفاده از تابلوهای گردشگری در سطح شهر اصفهان و توسعه گردشگری این شهر میباشد. روش این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی، و بر اساس ماهیت توصیفی - تحلیلی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه شهروندان بالای 18 سال شهر اصفهان در سال 97 میباشد که به طور تصادفی مورد نمونه برداری قرار گرفتهاند. جمعآوری اطلاعات میدانی و از طریق ابزار پرسشنامه تهیه گردیده است. نتیجه حاصل از این مطالعه نشان میدهد که بیش از 62 درصد گردشگران خارجی و بیش از 52 درصد گردشگران داخلی در نظرات خود این وضعیت را بین ضعیف و خیلی ضعیف توصیف کردهاند.
المصادر:
حسنقلی پور،طهمورث؛ اسفیدانی، محمدرحیم، ساجدیفر، علیاصغرومحمدی، ابراهیم (1391). تأثیرکیفیت خدمات الکترونیکی درایجاد اعتماد و رضایت مشتریان برخط در صنعت خدمات مالی: مطالعة شرکتهای کارگزاری فعال در بورس اوراق بهادار تهران، مجلهی اقتصاد و مدیریت شهری، شماره های 29و30: 57-
کاظمی، علی. غفاری، محمد. کنجکاو منفرد، امیر رضا و تسلیمی، امین (1394). بررسی تأثیر احساس تعلق به مقاصد گردشگری بر رضایت و وفاداری گردشگر (مطالعهی موردی :گردشگران خارجی سفرکرده به شهر اصفهان)، مجلهی برنامهریزی و توسعه گردشگری، شماره 12: 34-51.
تقوایی، مسعود؛ وارثی، حمید رضا ودرکی، افشین (1390). بررسی نقش نورپردازی در توسعه ی گردشگری شهری (مطالعه ی موردی: شهر اصفهان)، فصلنامه ی مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، سال دوم، شماره 8: 1- 18.
سرور، هوشنگ. کاشانی اصل، امیر. اسلامی، مهدی و صلاحی ساریخان بیگلو، علی (1393). بررسی تأثیر نمادها و نشانههای شهری در توسعه گردشگری (مطالعه موردی: شهر تبریز)، مجلهی برنامهریزی و توسعه گردشگری، شماره 11: 118-140.
اردکانی، سعید (1383). الگوی ی مدیریتی برای توسعه گردشگری خارجی، پایان نامه کارشناسی دکترای تخصصی مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی
هزارجریبی، جعفر ونجفی ملک، محمد(1391). بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر توسعه گرشگری در ایران
Spreng, R.A. and Chiou, J.S. (2002). A Cross-cultural Assessment of theSatisfaction Formation Process, European Journal of Marketing, 36(7): 829–839.
Song, H., Veen, R., Li, G. and Chen, J.L. (2012). The Hong Kong TouristSatisfaction Index, Annals of Tourism Research, 39(1): 459–479.
Park C.W., MacInnis D.J., Priester J., Eisingerich A.B. and Lacobucci, D.(2010). Brand attachments and brand attitudes strength: Conceptual and empiricaldifferentiation of two critical brand equity drivers,Journal of Marketing, 74(6): 1-17.
Kozak, M., Crotts, J., & Law, R. (2007). The Impact of theperception of risk on international travelers International Journalof TourismResearch,Vol. 9,PP 233–242.
Malär, L., Krohmer, H., Hoyer, W.D. and Nyffenegger, B. (2011). EmotionalBrand Attachment and Brand Personality: The Relative Importance of the Actualand the Ideal Self. Journal of Marketing, 75: 35-52.
Yoon,Y.andUysal,M.(2005).An Examination of the Effects of Motivationand Satisfaction on Destination Loyalty:A Structural Model,TourismManagement,26(1): 45–56.
Prayag, G. and Ryan, C. (2012). Antecedents of Tourists’ Loyalty to Mauritius:The Role and Influence of Destination, Journal of Travel Research, 51(3): 342–35
_||_