طراحی مدل ارزیابی عملکرد مهارتهای حرفهای راهنمایان تور در ایران
الموضوعات :
فائزه السادات میرفخرالدینی
1
1 - استادیار و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
تاريخ الإرسال : 17 الأربعاء , رجب, 1444
تاريخ التأكيد : 20 الأحد , شعبان, 1444
تاريخ الإصدار : 02 الإثنين , ذو القعدة, 1444
الکلمات المفتاحية:
مدلسازی معادلات ساختاری,
عملکرد,
رفهی راهنمای تور,
سنجش(ارزیابی) عملکرد,
ملخص المقالة :
عملکرد راهنمایان تور به دلیل نقش مهمی که در تسهیل تجربیات گردشگری ایفا میکند، موضوع مهمی در مباحث گردشگری خواهد بود. در واقع راهنمایان تور نقطه تماس اولیه ی گردشگران بوده و تأثیر قابل توجهی بر تجربه کلی بازدیدکنندگان دارند، اما عملکرد آنها در ایران به مراتب کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از این تحقیق طراحی مدلی مناسب برای ارزیابی عملکرد مهارت های حرفه ای راهنمایان تور است. این مطالعه با استفاده از بررسی منابع علمی و ابزار پرسشنامه، در تابستان 1401 بر روی نمونه ی 27 نفری متشکل از خبرگان صنعت، دانشگاه و راهنمایان تور در ایران به بررسی این موضوع پرداخته است. پس از نهایی شدن معیارها و شاخص ها (7 معیار و 28 شاخص)، معیارها را با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری در 3 سطح، طبقهبندی نموده و مدل تحقیق ارائه شده است. در نهایت قدرت نفوذ و وابستگی هر یک از معیارها مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه تحقیق حاکی از آن است که معیارهای ارتقای تواناییهای فردی و دانش تخصصی تأثیرگذارترین معیارها بوده و باید بیشتر مورد توجه قرارگیرند.
المصادر:
Alazaizeh, M.; Jamaliah, M.; Mgonja, J.; Ababneh, A. (2019). Tour guide performance and sustainable visitor behavior at cultural heritage sites. J. Sustain. Tour. https://doi.org/10.1080/09669582.2019.1658766
Aloudat, A., Sh. (2013). Tour Guides as a Source of Tourism Performance Data. See discussions, stats, and author profiles for this publication at: https://www.researchgate.net/publication/315697400
Alrawadieh, Z., Cetin, G., Dincer, M. Z., & Dincer, F. I. (2020). The impact of emotional dissonance on quality of work life and life satisfaction of tour guides. The Service Industries Journal, 40(1–2), 50–64. https://doi.org/10.1080/02642069.2019.1590554
Azar, A., Khosravani, F. and Jalali, R.(2012). Research in the operation of subject structuring software. Tehran, Publications of Industrial Management Organization. https://www.gisoom.com/book/1970332/. [In Persian]
Black, R. & Ham, S. (2005). Improving the quality of tour guiding: Towards a model for tour guide certification. Journal of Ecotourism, Vol. 4(3), pp. 178-195. https://www.researchgate.net/profile/Sam-Ham/publication/249025617_Improving_the_Quality_of_Tour_Guiding_Towards_a_Model_for_Tour_Guide_Certification/links/554ec5f208ae956a5d23079f/Improving-the-Quality-of-Tour-Guiding-Towards-a-Model-for-Tour-Guide-Certification.pdf
Cavender, R., Swansonb, J., & Wrightc, K. (2020). Transformative travel: Transformative learning through education abroad in a niche tourism destination. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 27, 1–13. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2020.100245
Chan, A., Hsu, C., & Baum, T. (2015). The impact of tour service performance on tourist satisfaction and behavioral intentions: A study of Chinese tourists in Hong Kong. Journal of Travel and Tourism Marketing, 32(1–2), 18–33. https://doi.org/10.1080/10548408.2014. 986010
Dehghanizadeh, Q. & Shahvazian, S. (2019). Evaluation of tour guides from the perspective of foreign tourists in Yazd province. Journal of Tourism and Development, V.10, N.1 – P:45-62. https://doi.org/10.22034/JTD.2020.210478.1899[In Persian]
Hansen, A.H. & Mossberg, L. (2017). Tour guides’ performance and tourists’ immersion: Facilitating consumer immersion by performing a guide plus role.V.17(3). 259–278. https://doi.org/10.1080/15022250.2016.1162347
Heung, V. (2008). Effects of tour leader’s service quality on agency’s reputation and customers’ word-of-mouth. Journal of Vacation Marketing, 14(4), 305–315. https://doi.org/10.1177/ 1356766708094752
Huang, S.; Hsu, C.H.; Chan, A.(2010). Tour guide performance and tourist satisfaction: A study of the package tours in Shanghai. Journal of Hospitality & Tourism Research. V.34(1), 3–33. https://doi.org/10.1177/1096348009349815
Hwang,J.;Lee,J(2019). Relationships among senior tourists’ perceptions of tourguides’ professional competencies, rapport, satisfaction with the guide service, tour satisfaction, and word of mouth. Journal of Travel Research. 58, 1331–1346. https://doi.org/10.1177/0047287518803199
Irimiás, A.; Mitev, A.; Michalkó, G.(2021). The multidimensional realities of mediatized places: The transformative role of tour guides. J. Tour. Cult. Chang.739–753.https://doi.org/10.1080/14766825.2020.1748884
Karobi, M. & Amiri Z.(2018). Identifying and Prioritizing Effective Characteristics on Performance of Incoming Tour Guides from the Perspective of Foreign Tourists Case Study: Incoming Cultural Tour Guides in Tehran. Journal of Tourism Management Studies. V.13, N.41 .41-55. https://doi.org/10.22054/tms.2018.8052.1201[In Persian]
Lin, Y., Ting, Y., Hsu, Y., & Wu, C. (2014). Tourists perceptions of tour guides in visiting Taiwan. International Journal of Organizational Innovation, 6(4), 192–202. https://www.ijoi- online.org
Okaily, N. (2021). A Model for Tour Guide Performance, International Journal of Hospitality & Tourism Administration. DOI: 10.1080/15256480.2021.1905584
Parsons, H., Mackenzie, S., & Filep, S. (2019). Facilitating self-development: How tour guides broker spiritual tourist experiences. Tourism Recreation Research, 44(2), 1–12. https://doi.org/10.1080/02508281.2019.1582159
Pereira, A. M. (2015). Tour guides and destination image: Evidence from Portugal. Journal of Tourism and Hospitality Management, 3(7/8), 129–150. https://doi.org/10.17265/2328-2169/ 2015.08.001
Randall, C., & Rollins, R. (2009). Visitor perceptions of the role of tour guides in natural areas. Journal of Sustainable Tourism, 17(3), 357–374.
Seyitoğlu, F. (2020). Tourists’ perceptions of the tour guides: The case of gastronomic tours in Istanbul. Anatolia, 31(3), 393–4.5. https://doi.org/10.1080/13032917.2020.1735462
Sezgin, E.; Duz, B.(2018). Testing the proposed “GuidePerf” scale for tourism: Performances of tour guides in relation to various tour guiding diplomas. Asia Pacific Journal of Tourism Research . V.23(2).170–182. https://doi.org/10.1080/10941665.2017.1410196
Tešin, A., Kovačić, S., Pivac, T., Vujičić, M.D. and Obradović, S. (2021), From children to seniors: is culture accessible to everyone?, International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, Vol. 15(2), pp. 183-201.
Weiler, B.; Walker, K.(2014). Enhancing the visitor experience: Reconceptualising the tour guide’s communicative role. Journal of Hospitality and Tourism Management. V.21, 90–99. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2014.08.001
Zhang, H., & Chow, I. (2004). Application of importance-performance model in tour guides performance: Evidence from Mainland Chinese outbound visitors in Hong Kong. Tourism Management Journal, 25(1), 81–91
_||_